2016-03-08 17:45

2016-03-08 17:56

Den spontanistiske "kinesen" i Karlstad

KULTUR: Konstnären Lars Sjögren har avlidit vid 85 års ålder

Han beskrev sitt måleri som ”spontanistiskt” och ”ganska slumpmässigt”.
Men den värmländske konstnären Lars Sjögren, som nu har avlidit, kallades inte utan skäl för: ”Kinesen i Karlstad”.
Detta beroende på de kalligrafiskt inspirerade bilder han målade.

Lars Sjögren började att seriöst måla och teckna innan han blivit tjugo.

Något annat yrke var därefter knappast tänkbart.

I samband med en utställning på Galleri Bergman i Karlstad hösten 2014 konstaterade Lars Sjögren med viss överraskning:

– Jag har hållit på sedan 1949...

Då var det samtliga mycket unga och okända: Lars Sjögren själv, Harry Moberg, Hans Kajtorp, Jörgen Zetterquist.

Moberg är fortfarande i gång, han skriver och skapar bilder.

De andra generationskamraterna nämndes hösten 2014 av Lars Sjögren med saknad.

Och nu är han själv borta, avliden efter sviterna av en olycka.

Generös och vältalig

Lars Sjögren var född i Karlstad, utbildade sig vid Skånska målarskolan i Malmö, och fick uppleva hur hans ryktbarhet bland konstintresserade växte under 50-talet.

Det var också ett årtionde då han delade ateljéutrymme i Karlstad med bland andra Sven Frödin, konkretisten, och den fine landskapsmålaren Sven Ekdahl.

Långt senare skaffade han sig både andrabostad och en ateljé på Värmlandsnäs.

Men då hade Lars Sjögren redan hunnit att bli en etablerad konstnär.

Dock utan minsta fallenhet för de stora orden (om sig själv!) eller ett alltför aktivt sökande efter personlig pr.

Däremot var han både generös och vältalig när han diskuterade kolleger, både de största och de något mindre: Lars Sjögren kunde verkligen konsten att se och förstå en bild.

Metallkonst

Han belönades med ett flertal priser och stipendier, bland andra NWT:s kulturstipendium och Karlstads kommuns Frödingstipendium.

Han fick flera gånger uppdraget att skapa offentlig konst.

På Sundsta badhus i Karlstad, på en av dess yttre väggar, sitter en metallrelief av Sjögren.

Någonstans, kanske nedpackad, förhoppningsvis i gott skick, finns också det metallkonstverk som en gång prydde en byggnad i centrala Karlstad.

Konstverket togs undan i samband med en brand.

Men det var längesedan det brann och Lars Sjögrens konstverk har inte visats sedan dess.

Spontanist

Konst av ”kinesen i Karlstad” finns också på Moderna museet i Stockholm, på Värmlands museum och på en hel del andra platser.

Och i stort sett allt är omisskännligt ”sjögrenskt”, ”asiatiskt”, ”kinesiskt”...

Målningarna och grafiken ser ut som vore de inspirerade av östasiatiska skrivtecken, kalligrafi.

Att andra - inte minst en mycket känd svensk diplomat - i Sjögrens bilder såg ”arabiska” tecken, det nämnde konstnären som en kuriositet.

Det var ju nämligen så att han själv knappast tänkte på vare sig Kina eller Arabien när han målade.

Han var en spontanist, en bildmakare som utan att snegla på några förlagor tidigt skaffade sig ett mycket originellt och lätt igenkännbart bildspråk.

Lars Sjögren började att seriöst måla och teckna innan han blivit tjugo.

Något annat yrke var därefter knappast tänkbart.

I samband med en utställning på Galleri Bergman i Karlstad hösten 2014 konstaterade Lars Sjögren med viss överraskning:

– Jag har hållit på sedan 1949...

Då var det samtliga mycket unga och okända: Lars Sjögren själv, Harry Moberg, Hans Kajtorp, Jörgen Zetterquist.

Moberg är fortfarande i gång, han skriver och skapar bilder.

De andra generationskamraterna nämndes hösten 2014 av Lars Sjögren med saknad.

Och nu är han själv borta, avliden efter sviterna av en olycka.

Generös och vältalig

Lars Sjögren var född i Karlstad, utbildade sig vid Skånska målarskolan i Malmö, och fick uppleva hur hans ryktbarhet bland konstintresserade växte under 50-talet.

Det var också ett årtionde då han delade ateljéutrymme i Karlstad med bland andra Sven Frödin, konkretisten, och den fine landskapsmålaren Sven Ekdahl.

Långt senare skaffade han sig både andrabostad och en ateljé på Värmlandsnäs.

Men då hade Lars Sjögren redan hunnit att bli en etablerad konstnär.

Dock utan minsta fallenhet för de stora orden (om sig själv!) eller ett alltför aktivt sökande efter personlig pr.

Däremot var han både generös och vältalig när han diskuterade kolleger, både de största och de något mindre: Lars Sjögren kunde verkligen konsten att se och förstå en bild.

Metallkonst

Han belönades med ett flertal priser och stipendier, bland andra NWT:s kulturstipendium och Karlstads kommuns Frödingstipendium.

Han fick flera gånger uppdraget att skapa offentlig konst.

På Sundsta badhus i Karlstad, på en av dess yttre väggar, sitter en metallrelief av Sjögren.

Någonstans, kanske nedpackad, förhoppningsvis i gott skick, finns också det metallkonstverk som en gång prydde en byggnad i centrala Karlstad.

Konstverket togs undan i samband med en brand.

Men det var längesedan det brann och Lars Sjögrens konstverk har inte visats sedan dess.

Spontanist

Konst av ”kinesen i Karlstad” finns också på Moderna museet i Stockholm, på Värmlands museum och på en hel del andra platser.

Och i stort sett allt är omisskännligt ”sjögrenskt”, ”asiatiskt”, ”kinesiskt”...

Målningarna och grafiken ser ut som vore de inspirerade av östasiatiska skrivtecken, kalligrafi.

Att andra - inte minst en mycket känd svensk diplomat - i Sjögrens bilder såg ”arabiska” tecken, det nämnde konstnären som en kuriositet.

Det var ju nämligen så att han själv knappast tänkte på vare sig Kina eller Arabien när han målade.

Han var en spontanist, en bildmakare som utan att snegla på några förlagor tidigt skaffade sig ett mycket originellt och lätt igenkännbart bildspråk.