2016-01-21 15:37

2016-01-21 15:37

Opus om Sibelius, Stockholmsoperan och Byström

TIDSKRIFT

Läget är kärvt, erkänner redaktionen för tioårsjubilerande tidskriften Opus, men utgivningen fortsätter.
Det glada budskapet hittar man i Opus` - ”magasinet om klassisk musik och opera” - sista nummer för år 2015.
Ett tidskriftsnummer med ett porträtt av Jean Sibelius på omslaget.

Bilden av den store finländaren har ett gott skäl. Ifjol var det 150 år sedan tonsättaren föddes.

Carlhåkan Larsén porträtterar ”det största som Norden har gett den klassiska musiken”. Detta enligt den sammanfattande texten under artikelns rubrik: ”Monumentet”.

Försiktigt undrar man vad Griegs beundrarna i Norge säger om detta.

Eller Carl Nielsenbeundrarna i Danmark.

Nåväl, jubileumsartikeln bidrar i hög grad till att bekräfta påståendet: Sibelius är störst!

Vidare i november/december-numret av Opus: En intervju med operastjärnan Malin Byström (faktiskt en gång verksam på Wermlandsoperan), ett reportage med en för politikerna kanske besvärande fråga: Vad händer med operan i Stockholm?

Musikjournalisten Bo Löfvendahl har gått vidare i ämnet och ställer kompletterande frågor till operachefen Birgitta Svendén.

Allt handlar om ett eventuellt nytt operahus i huvudstaden. Helst då ett som inte kraschar ekonomien. Det hände i en annan och närliggande huvudstad, Köpenhamn.

Ett annat och snart invigningsklart bygge är den musikskola som dirigenten och pianisten Daniel Barenboim står bakom i Berlin: Barenboim-Said-akademin.

Den är en del av ett stort projekt, som Barenboim en gång startade tillsammans med dennumera avlidne palestinsk-amerikanske litteraturteoretikern Edward Said, West-Eastern Divan Orchestra.

Orkestern har under årens lopp sammanfört en stor mängd unga musiker, från Israel och från arabiska länder.

Orkestern kan därför - b ö r därför! - ses som ett fredsprojekt drivet av den briljante dirigenten Barenboim.

Mats Dahlberg

Bilden av den store finländaren har ett gott skäl. Ifjol var det 150 år sedan tonsättaren föddes.

Carlhåkan Larsén porträtterar ”det största som Norden har gett den klassiska musiken”. Detta enligt den sammanfattande texten under artikelns rubrik: ”Monumentet”.

Försiktigt undrar man vad Griegs beundrarna i Norge säger om detta.

Eller Carl Nielsenbeundrarna i Danmark.

Nåväl, jubileumsartikeln bidrar i hög grad till att bekräfta påståendet: Sibelius är störst!

Vidare i november/december-numret av Opus: En intervju med operastjärnan Malin Byström (faktiskt en gång verksam på Wermlandsoperan), ett reportage med en för politikerna kanske besvärande fråga: Vad händer med operan i Stockholm?

Musikjournalisten Bo Löfvendahl har gått vidare i ämnet och ställer kompletterande frågor till operachefen Birgitta Svendén.

Allt handlar om ett eventuellt nytt operahus i huvudstaden. Helst då ett som inte kraschar ekonomien. Det hände i en annan och närliggande huvudstad, Köpenhamn.

Ett annat och snart invigningsklart bygge är den musikskola som dirigenten och pianisten Daniel Barenboim står bakom i Berlin: Barenboim-Said-akademin.

Den är en del av ett stort projekt, som Barenboim en gång startade tillsammans med dennumera avlidne palestinsk-amerikanske litteraturteoretikern Edward Said, West-Eastern Divan Orchestra.

Orkestern har under årens lopp sammanfört en stor mängd unga musiker, från Israel och från arabiska länder.

Orkestern kan därför - b ö r därför! - ses som ett fredsprojekt drivet av den briljante dirigenten Barenboim.

Mats Dahlberg