2015-12-09 17:05

2015-12-09 17:05

Konstnär från Karlstad pyntar nordisk ambassadgran i Berlin

KULTUR

Drygt tre meter hög står granen grön och grann i Felleshuset.
Felleshuset är det gemensamma huset för de nordiska ambassaderna i Berlin.
Sverige och Norge, Danmark, Finland och Island turas om att arrangera utställningar där.
Den vackra julgranen i Felleshuset är designad av en konstnär från Karlstad, Tor Cederman.

Intill Tor Cedermans julgran finns en liten utställning om den värmländske konstnärens skapande.

Julgran och utställning hör ihop, det ena ”kommenterar” det andra. Allt har ett namn: ”Virkade vinterdrömmar” eller - för de många tysktalande besökarna - ”Gehäkelte Winterträume”.

Virkade vinterdrömmar...?

Ja, Tor Cedermans granpynt är verkligen virkade föremål, grytlappar, små dukar, sådant som Tor Cederman har hittat i second hand-butiker hemma i Sverige. Sådant där virkat som förr var vanligare än i dag: Mormors och farmors handarbeten.

”Pynthysteri”

– Det är sånt som slumpas bort i butiker och på loppis, man kan köpa det där för fem - tio kronor styck.

Berättar Tor Cederman när han lägger ut texten om det han kallar sin ”pynthysteri”, en åkomma som har resulterat i märkliga textilkonstverk.

Något av det han gjort visades nyligen på Höstsalongen i Karlstad.

Där väckte hans arbeten mindre uppmärksamhet än vad de har mött i Berlin. Han talar om tyska utställningsbesökares ”nästan aggressiva inställning” till oväntade färgkombinationer.

Men samtidigt tycks svenska grytlappar insatta i det av Tor Cederman skapade sammanhanget ha haft - för att citera konstnären - ”en lugnande inverkan och en nästan hypnotisk dragningskraft” på besökarna.

Porträtt

En del av grytlapparna och de övriga objekten har försetts med tecknade småporträtt av äldre damer från en gången tid, från ”anno dazumal”.

Några av porträtten finns som illustration till denna artikel.

Se också Tor Cedermans mycket attraktiva julgran!

Och den som möjligen har ärenden till Berlin kan se både gran och utställning i verkligheten: Allt finns på plats över hela julhelgen.

Mångsidig

Tor Cederman är en av de mångsidigare konstskaparna.

Han är välkänd som teater - och utställningsscenograf, han har till exempel medarbetat i flera uppsättningar i Karlstad.

Han har haft ett stort antal utställningar med målerier, teckningar, textilkonst.

Häromåret skapade han en julgran för Nordiska museet i Stockholm (där han bor, i Bandhagen), och han har även varit mycket verksam i svensk-tyska sammanhang i Tyskland.

Redan för mer än 20 år sedan byggde han i Lützen upp en ny basutställning till minnet av Gustav II Adolf, den svenske kungen som stupade - i rök och dimma den 6 november 1632 - ett stenkast från utställningen.

Mormors arbete

Och på tal om minnen och minnesmärken...

Tor Cedermans julutställning och julgran på de fem nordiska ambassaderna i Berlin kan nog ses som en hyllning till äldre tiders kvinnor och deras oavlönade konsthantverk.

För det är väl i princip vad det var de skapade när de virkade grytlappar, dukar och löpare: Konsthantverk.

Tor Cederman utgår från sin egen (och virkande!) mormor och uttrycker det så här:

– Mormor har för mig blivit en symbol för många generationers hårt arbetande kvinnor som mitt i ett tämligen otacksamt vardagsslit ändå hittade möjligheter för att förgylla tillvaron för sin familj och, i sista hand, sig själva. I secondhand-butiker finns otroliga mängder virkade dukar. All den tid och all den energi som har lagts ner och ändå säljs de för ingenting! Man kan milt sagt tala om förspilld kvinnokraft!

Intill Tor Cedermans julgran finns en liten utställning om den värmländske konstnärens skapande.

Julgran och utställning hör ihop, det ena ”kommenterar” det andra. Allt har ett namn: ”Virkade vinterdrömmar” eller - för de många tysktalande besökarna - ”Gehäkelte Winterträume”.

Virkade vinterdrömmar...?

Ja, Tor Cedermans granpynt är verkligen virkade föremål, grytlappar, små dukar, sådant som Tor Cederman har hittat i second hand-butiker hemma i Sverige. Sådant där virkat som förr var vanligare än i dag: Mormors och farmors handarbeten.

”Pynthysteri”

– Det är sånt som slumpas bort i butiker och på loppis, man kan köpa det där för fem - tio kronor styck.

Berättar Tor Cederman när han lägger ut texten om det han kallar sin ”pynthysteri”, en åkomma som har resulterat i märkliga textilkonstverk.

Något av det han gjort visades nyligen på Höstsalongen i Karlstad.

Där väckte hans arbeten mindre uppmärksamhet än vad de har mött i Berlin. Han talar om tyska utställningsbesökares ”nästan aggressiva inställning” till oväntade färgkombinationer.

Men samtidigt tycks svenska grytlappar insatta i det av Tor Cederman skapade sammanhanget ha haft - för att citera konstnären - ”en lugnande inverkan och en nästan hypnotisk dragningskraft” på besökarna.

Porträtt

En del av grytlapparna och de övriga objekten har försetts med tecknade småporträtt av äldre damer från en gången tid, från ”anno dazumal”.

Några av porträtten finns som illustration till denna artikel.

Se också Tor Cedermans mycket attraktiva julgran!

Och den som möjligen har ärenden till Berlin kan se både gran och utställning i verkligheten: Allt finns på plats över hela julhelgen.

Mångsidig

Tor Cederman är en av de mångsidigare konstskaparna.

Han är välkänd som teater - och utställningsscenograf, han har till exempel medarbetat i flera uppsättningar i Karlstad.

Han har haft ett stort antal utställningar med målerier, teckningar, textilkonst.

Häromåret skapade han en julgran för Nordiska museet i Stockholm (där han bor, i Bandhagen), och han har även varit mycket verksam i svensk-tyska sammanhang i Tyskland.

Redan för mer än 20 år sedan byggde han i Lützen upp en ny basutställning till minnet av Gustav II Adolf, den svenske kungen som stupade - i rök och dimma den 6 november 1632 - ett stenkast från utställningen.

Mormors arbete

Och på tal om minnen och minnesmärken...

Tor Cedermans julutställning och julgran på de fem nordiska ambassaderna i Berlin kan nog ses som en hyllning till äldre tiders kvinnor och deras oavlönade konsthantverk.

För det är väl i princip vad det var de skapade när de virkade grytlappar, dukar och löpare: Konsthantverk.

Tor Cederman utgår från sin egen (och virkande!) mormor och uttrycker det så här:

– Mormor har för mig blivit en symbol för många generationers hårt arbetande kvinnor som mitt i ett tämligen otacksamt vardagsslit ändå hittade möjligheter för att förgylla tillvaron för sin familj och, i sista hand, sig själva. I secondhand-butiker finns otroliga mängder virkade dukar. All den tid och all den energi som har lagts ner och ändå säljs de för ingenting! Man kan milt sagt tala om förspilld kvinnokraft!