2015-11-27 16:17

2015-11-27 16:17

Många skrattar, andra provoceras

LITTERATUR: Ett album med fyra noveller av David Liljemark

David Liljemarks humor är av den skruvade sorten.
Inte alla uppskattar hans noveller, seriestrippar, berättelser. Han provocerar en del.
Andra älskar hans klarsyn som är blandad med fräckhet och just humor.
Under helgen är han i hemstaden Karlstad för att, på den värmländska bokmässan (på CCC), presentera albumet Bita i röret.

Bita i röret innehåller fyra texter av David Liljemark.

Och lika många tecknarkolleger, fyra, alltså, har illustrerat varsin liljemarkare.

Albumet - som ges ut av förlaget Galago - består av serienoveller, ett ganska nytt fenomen som inte minst David Liljemark lanserat.

De fyra serienovellerna handlar om - och nu citeras albumets omslagstext - ”besatthet, tunnelseende och gränslöshet vad gäller skiljelinjen mellan konst (i vid bemärkelse) och liv”.

Såja. Fortsättningen på omslagstexten är lika oskyldig och medvetet aningen högtravande.

Innehållet är det som kan reta, irritera och - guskelov! - provocera en del. Andra skrattar så att tårarna rinner. Samtidigt som den liljemarkska svärtan och ironin gör att skrattet ibland fastnar nere i maggropen.

Tunnelseende

– Det handlar väldigt mycket om tunnelseende, sånt som kännetecknar lite fanatiska personer, säger David Liljemark och hänvisar - inte överraskande - till en av de mer ”tunnelseende” fanatikerna i värmländsk historia: Boltzius, helbrägdagöraren i Skåre, som med hjälp av stark karisma, Bibelns ord och borrande blick botade (för det gjorde han väl?) halta och lytta, äkta sjuka och sådana vars krämpor var av mer inbillad art.

David Liljemark har skrivit mycket om Boltzius, gjort en klassisk serieroman om hans liv, och ägnat sig åt seriös forskning om mannen och myten i Skåre. Han säger att den sortens tunnelseende och fanatism som Boltzius stod för känns både tilltalande och skrämmande.

Verklighetens Boltzius var kanske för en del var mer skrämmande än tröstande, botande.

David Liljemarks version av Boltzius är - bitvis - stor komik. Ett exempel på just den vridna och skruvade komik som den nu 42-årige tecknaren och författaren är känd för.

Ingen oberörd

Albumet Bita i röret är ytterligare ett exempel på denna sortens komik. Vi möter ”eldsjälar” som går i ”närkamp med konventionerna”: En saxofonduo, en stadsguide, ett par konstskolestudenter...

En antydan om innehållet i den första serienovellen får man av titeln: ”Pornographic saxophones”.

Just det. Uppläsningar av den novellen brukar nästan alltid resultera i delade uppfattningar i publiken.

Som sagt och skrivet, David Liljemark lämnar ingen oberörd.

Möjligen är han en av Värmlands roligaste personer, tycker en del. Medan andra störs av hans öppenhet om ett och annat som andra gärna vill placera i dunkelhet.

Samlingsvolym

Ett stort Liljemarkprojekt är under diskussion, avslöjar han, och projektet är en stor utgåva, en samlingsutgåva av seriealbumen.

– Det blir mycket, det blir stort och en rejäl volym. Och - ja, det blir i så fall förlaget Galago som ger ut, berättar han.

Innan dess kan man förvänta ett och annat av mindre format.

Men även mindre saker av David Liljemark muntrar upp.

Åtminstone den som har sinne för den liljemarkska humorn.

Bita i röret innehåller fyra texter av David Liljemark.

Och lika många tecknarkolleger, fyra, alltså, har illustrerat varsin liljemarkare.

Albumet - som ges ut av förlaget Galago - består av serienoveller, ett ganska nytt fenomen som inte minst David Liljemark lanserat.

De fyra serienovellerna handlar om - och nu citeras albumets omslagstext - ”besatthet, tunnelseende och gränslöshet vad gäller skiljelinjen mellan konst (i vid bemärkelse) och liv”.

Såja. Fortsättningen på omslagstexten är lika oskyldig och medvetet aningen högtravande.

Innehållet är det som kan reta, irritera och - guskelov! - provocera en del. Andra skrattar så att tårarna rinner. Samtidigt som den liljemarkska svärtan och ironin gör att skrattet ibland fastnar nere i maggropen.

Tunnelseende

– Det handlar väldigt mycket om tunnelseende, sånt som kännetecknar lite fanatiska personer, säger David Liljemark och hänvisar - inte överraskande - till en av de mer ”tunnelseende” fanatikerna i värmländsk historia: Boltzius, helbrägdagöraren i Skåre, som med hjälp av stark karisma, Bibelns ord och borrande blick botade (för det gjorde han väl?) halta och lytta, äkta sjuka och sådana vars krämpor var av mer inbillad art.

David Liljemark har skrivit mycket om Boltzius, gjort en klassisk serieroman om hans liv, och ägnat sig åt seriös forskning om mannen och myten i Skåre. Han säger att den sortens tunnelseende och fanatism som Boltzius stod för känns både tilltalande och skrämmande.

Verklighetens Boltzius var kanske för en del var mer skrämmande än tröstande, botande.

David Liljemarks version av Boltzius är - bitvis - stor komik. Ett exempel på just den vridna och skruvade komik som den nu 42-årige tecknaren och författaren är känd för.

Ingen oberörd

Albumet Bita i röret är ytterligare ett exempel på denna sortens komik. Vi möter ”eldsjälar” som går i ”närkamp med konventionerna”: En saxofonduo, en stadsguide, ett par konstskolestudenter...

En antydan om innehållet i den första serienovellen får man av titeln: ”Pornographic saxophones”.

Just det. Uppläsningar av den novellen brukar nästan alltid resultera i delade uppfattningar i publiken.

Som sagt och skrivet, David Liljemark lämnar ingen oberörd.

Möjligen är han en av Värmlands roligaste personer, tycker en del. Medan andra störs av hans öppenhet om ett och annat som andra gärna vill placera i dunkelhet.

Samlingsvolym

Ett stort Liljemarkprojekt är under diskussion, avslöjar han, och projektet är en stor utgåva, en samlingsutgåva av seriealbumen.

– Det blir mycket, det blir stort och en rejäl volym. Och - ja, det blir i så fall förlaget Galago som ger ut, berättar han.

Innan dess kan man förvänta ett och annat av mindre format.

Men även mindre saker av David Liljemark muntrar upp.

Åtminstone den som har sinne för den liljemarkska humorn.