2015-11-03 14:40

2015-11-03 19:25

Flottningsmuseet hålls stängt till 2021

VÄRMLAND: Ansträngd ekonomi för Forshaga kommun och Värmlands Museum

Flottningsmuseet i Dyvelsten utanför Forshaga ska hållas stängt fram till år 2021.
Det beslutet har Värmlands Museum och Forshaga kommun fattat gemensamt.
Anledningen är att Flottningsmuseet, som ligger mellan Klarälven och riksväg 62, kräver stora investeringar.
Och det är pengar som inte finns i dagsläget.

Forshaga kommun äger byggnaderna och marken. Byggnaderna inrymde tidigare Klarälvens Flottningsförenings verkstad och smedja.

År 1991 lades verksamheten ner, och några år senare öppnades Flottningsmuseet.

För verksamheten svarar Värmlands Museum; Flottningsmuseet är en av Värmlands Museums filialer. Bland de övriga finns exempelvis den anrika von Echstedtska gården.

Investeringskrav

Det krävs stora investeringar vid och i Flottningsmuseet i Dyvelsten, investeringar i förbättrad arbetsmiljö, säkerhet och tillgänglighet för inte minst besökare. Under årets säsong har museet haft cirka 7 000 registrerade besökare.

Forshaga kommun har en ansträngd ekonomi och har beslutat om sparplaner.

– Med det läge kommunen befinner sig i måste vi spara för att få budgeten i balans, säger kommunalrådet och socialdemokraten Benny Pedersén.

Han konstaterar vidare att:

Kommunens årliga driftkostnad är cirka 200 000 kronor.

Samt att det hade krävts ytterligare lika mycket i direkta investeringar inför nästa års säsong, 2016.

Men nästa säsongen för Flottningsmuseet får vänta till år 2021.

Och en starkt bidragande orsak är Värmlands Museums ekonomiskt besvärliga situation, ett läge som nu - vilket NWT rapporterat om tidigare - leder till att motsvarande sju heltidstjänster tas bort från museets organisation.

Framtiden?

Vad ska då hända med Flottningsmuseet, placerat där Löveds skiljeställe låg fram till år 1959. Skiljestället var den plats där norrifrån kommande virke sorterades, buntades och forslades nedför Klarälven med hjälp av de legendariska Lusten-båtarna.

Kommunalrådet Benny Pedersén tror att det - efter den tillfälliga stängningen fram till 2021 - finns vissa möjligheter att utveckla verksamheten.

– Det gäller att skaffa flera ben att stå på, säger han, och jag har varit i kontakt med Karlstads kommun och föreslagit båtbusstrafik från Karlstad och uppför älven, bland annat till Dyvelsten.

Lusten-turer

Även Åsa Hallén, chef för Värmlands Museum, signalerar intresse för att utveckla.

Hon pekar på att ”skogens, Klarälvens och flottningens historia är en central och viktig del av Värmlands kulturhistoria.”

Och den ska man fortsätta att utforska och berätta om.

Enligt vad NWT erfar diskuteras på Värmlands Museum möjligheterna att arrangera regelbundna älvturer med just bevarade Lustenbåtar.

Nu ska en utvecklingsgruupp tillsättas, och i den ska represenmtanter för kommunen och länsmuseet diskutera utvecklingen av Flottningsmuseet och den framtida finansieringen.

Forshaga kommun äger byggnaderna och marken. Byggnaderna inrymde tidigare Klarälvens Flottningsförenings verkstad och smedja.

År 1991 lades verksamheten ner, och några år senare öppnades Flottningsmuseet.

För verksamheten svarar Värmlands Museum; Flottningsmuseet är en av Värmlands Museums filialer. Bland de övriga finns exempelvis den anrika von Echstedtska gården.

Investeringskrav

Det krävs stora investeringar vid och i Flottningsmuseet i Dyvelsten, investeringar i förbättrad arbetsmiljö, säkerhet och tillgänglighet för inte minst besökare. Under årets säsong har museet haft cirka 7 000 registrerade besökare.

Forshaga kommun har en ansträngd ekonomi och har beslutat om sparplaner.

– Med det läge kommunen befinner sig i måste vi spara för att få budgeten i balans, säger kommunalrådet och socialdemokraten Benny Pedersén.

Han konstaterar vidare att:

Kommunens årliga driftkostnad är cirka 200 000 kronor.

Samt att det hade krävts ytterligare lika mycket i direkta investeringar inför nästa års säsong, 2016.

Men nästa säsongen för Flottningsmuseet får vänta till år 2021.

Och en starkt bidragande orsak är Värmlands Museums ekonomiskt besvärliga situation, ett läge som nu - vilket NWT rapporterat om tidigare - leder till att motsvarande sju heltidstjänster tas bort från museets organisation.

Framtiden?

Vad ska då hända med Flottningsmuseet, placerat där Löveds skiljeställe låg fram till år 1959. Skiljestället var den plats där norrifrån kommande virke sorterades, buntades och forslades nedför Klarälven med hjälp av de legendariska Lusten-båtarna.

Kommunalrådet Benny Pedersén tror att det - efter den tillfälliga stängningen fram till 2021 - finns vissa möjligheter att utveckla verksamheten.

– Det gäller att skaffa flera ben att stå på, säger han, och jag har varit i kontakt med Karlstads kommun och föreslagit båtbusstrafik från Karlstad och uppför älven, bland annat till Dyvelsten.

Lusten-turer

Även Åsa Hallén, chef för Värmlands Museum, signalerar intresse för att utveckla.

Hon pekar på att ”skogens, Klarälvens och flottningens historia är en central och viktig del av Värmlands kulturhistoria.”

Och den ska man fortsätta att utforska och berätta om.

Enligt vad NWT erfar diskuteras på Värmlands Museum möjligheterna att arrangera regelbundna älvturer med just bevarade Lustenbåtar.

Nu ska en utvecklingsgruupp tillsättas, och i den ska represenmtanter för kommunen och länsmuseet diskutera utvecklingen av Flottningsmuseet och den framtida finansieringen.