2016-09-02 06:00

2016-09-02 06:00

Inte bussig mot konkurrenterna

MOTORSPORT: Marcus Aarlie Johnsens framfart på folkracebanorna engagerar hela familjen

Marcus Aarlie Johnsen i Västkärr, Ölme, har gjort det igen. Vunnit juniorklassen i en av Sveriges stora folkracetävlingar.
Han blev sedan av med bilen och jagar nu en ny till nästa månads NGK-masters Karlstad.

När NKP senast skrev om Marcus Aarlie Johnsen hade han vunnit Motalafestivalen, som pågick i fem dagar och som hade 16 600 åskådare. För ett par veckor sedan kom ännu en stor framgång – seger i Finnskogafestivalens tredagars i Höljes. Det renderade Marcus sina första prispengar; 4 000 kronor.

– Förra året gick det bra fram till finalerna, men sedan sket det sig, säger Marcus om skillnaden jämfört med förra året.

Började som 15-åring

17-årige Marcus bor i Västkärr, som på ett ungefär ligger mellan Broby och Träfors i Ölme. Han läser andra året på bygg- och anläggningsprogrammet i Säffle och tävlar från och med i år för Laxå motorklubb.

Marcus började med folkrace det året som han fyllde 15. Marcus pappa Tommy var då ordförande i Karlstad motor club-bil och hans storasyster Amanda körde.

Tommy har bara kört en handfull folkracetävlingar och Amanda håller inte heller på längre. Marcus för dock med den äran familjetraditionen vidare. Han vann tre tävlingar förra året, men det är i år som det verkligen har lossnat.

– Du har helt enkelt blivit bättre på att köra. Du har inte haft bättre bilar, säger Amanda.

Familjen Aarlie-Johnsen åker i regel i samlad tropp till tävlingarna. Mamma Karin tvingas ibland avstå på grund av sitt arbete.

Tommy säger att Marcus sällan gör misstag.

– Och du är väldigt bra på att hitta luckor, en del kan bara köra i ledning.

Marcus har också i regel lyckats ta sina bilar i mål skapligt helskinnade.

– Jag hade motorras för tre helger sen i Filipstad, men annars har de hållit sig väldigt bra.

Billigast

Folkrace gör skäl för sitt namn. Det finns cirka 10 000 licensierade i Sverige.

– Det är den billigaste motorsporten. Den som flest håller på med, alla kan vara med, säger Marcus som uppskattar den fina gemenskap som finns mellan förarna.

Lägg därtill att han får en adrenalinkick av att gasa på – och av att vinna.

Efter Finnskogafestivalen var Marcus Opel eftertraktad och han förlorade budgivningen. Nu letar han ny bil.

– Jag ska åka och lägga bud i helgen, säger Marcus, som inför ett köp tittar lite extra på hur bilen går och att hjulen står där de ska.

Marcus säger att turbo och fyrhjulsdrift inte är tillåtet, men att man annars kan göra vad man vill med bilen. Spekulanterna får inte provköra, så köpen blir mer eller mindre en chansning. Marcus längtar nu efter att få sätta tänderna i en ny bil.

– Jag brukar testa lite på egna vägen. Bromsar och så.

Hans närmaste mål är att komma slagkraftig till NGK-masters i Karlstad i oktober månad. En av Sveriges största endagstävlingar.

Nästa år blir Marcus senior.

– Det är ju tuffare. I juniorklassen är var tredje eller var fjärde bra. Bland seniorerna är alla typ lika bra. Jag vill börja med rallycross, vi försöker få sponsorer.

När NKP senast skrev om Marcus Aarlie Johnsen hade han vunnit Motalafestivalen, som pågick i fem dagar och som hade 16 600 åskådare. För ett par veckor sedan kom ännu en stor framgång – seger i Finnskogafestivalens tredagars i Höljes. Det renderade Marcus sina första prispengar; 4 000 kronor.

– Förra året gick det bra fram till finalerna, men sedan sket det sig, säger Marcus om skillnaden jämfört med förra året.

Började som 15-åring

17-årige Marcus bor i Västkärr, som på ett ungefär ligger mellan Broby och Träfors i Ölme. Han läser andra året på bygg- och anläggningsprogrammet i Säffle och tävlar från och med i år för Laxå motorklubb.

Marcus började med folkrace det året som han fyllde 15. Marcus pappa Tommy var då ordförande i Karlstad motor club-bil och hans storasyster Amanda körde.

Tommy har bara kört en handfull folkracetävlingar och Amanda håller inte heller på längre. Marcus för dock med den äran familjetraditionen vidare. Han vann tre tävlingar förra året, men det är i år som det verkligen har lossnat.

– Du har helt enkelt blivit bättre på att köra. Du har inte haft bättre bilar, säger Amanda.

Familjen Aarlie-Johnsen åker i regel i samlad tropp till tävlingarna. Mamma Karin tvingas ibland avstå på grund av sitt arbete.

Tommy säger att Marcus sällan gör misstag.

– Och du är väldigt bra på att hitta luckor, en del kan bara köra i ledning.

Marcus har också i regel lyckats ta sina bilar i mål skapligt helskinnade.

– Jag hade motorras för tre helger sen i Filipstad, men annars har de hållit sig väldigt bra.

Billigast

Folkrace gör skäl för sitt namn. Det finns cirka 10 000 licensierade i Sverige.

– Det är den billigaste motorsporten. Den som flest håller på med, alla kan vara med, säger Marcus som uppskattar den fina gemenskap som finns mellan förarna.

Lägg därtill att han får en adrenalinkick av att gasa på – och av att vinna.

Efter Finnskogafestivalen var Marcus Opel eftertraktad och han förlorade budgivningen. Nu letar han ny bil.

– Jag ska åka och lägga bud i helgen, säger Marcus, som inför ett köp tittar lite extra på hur bilen går och att hjulen står där de ska.

Marcus säger att turbo och fyrhjulsdrift inte är tillåtet, men att man annars kan göra vad man vill med bilen. Spekulanterna får inte provköra, så köpen blir mer eller mindre en chansning. Marcus längtar nu efter att få sätta tänderna i en ny bil.

– Jag brukar testa lite på egna vägen. Bromsar och så.

Hans närmaste mål är att komma slagkraftig till NGK-masters i Karlstad i oktober månad. En av Sveriges största endagstävlingar.

Nästa år blir Marcus senior.

– Det är ju tuffare. I juniorklassen är var tredje eller var fjärde bra. Bland seniorerna är alla typ lika bra. Jag vill börja med rallycross, vi försöker få sponsorer.