2016-06-13 06:00

2016-06-14 15:21

Rudskogaprägel på rally

MOTORSPORT: Fyra av Laxårallyts sex sträckor kördes i de södra kommundelarna

Laxårallyt var i lördags tillbaka efter två års uppehåll. Fyra av de sex sträckorna hade lagts i Rudskoga.
– Förarna var lyriska. Snabba och fina och de höll hur bra som helst, säger Fredrik Rudmalm, chef på Grunnebackasträckan.

Att underlaget höll var ett gott betyg eftersom både Grunnebackasträckan och Carlslundssträckan kördes två gånger och att startfältet hade maximala antalet 75 bilar.

Sträckorna mätte 7,4 kilometer och 6,5 kilometer. De snabbaste förarna avverkade den första på 4.5 minut och den andra på knappt 4.20.

– Vi gissade att det skulle gå på fem minuter, den som var 6,5 kilometer, men det gick fruktansvärt snabbt, säger Fredrik Rudmalm.

Han riktar ett stort tack till alla boende och markägare.

– Utan deras tillstånd så blir det ju inget. Det är 30 hushåll som vi i stort sett stänger in en hel dag, men det är ingen som gnäller utan alla tycker det är jätteroligt.

De övriga två sträckorna kördes på den 1 090 meter långa Venabanan i Laxå. En serviceplats fanns i Åtorp.

Fyrhjulsdrivna i topp

Laxårallyt arrangeras av Laxå motorklubb och omstarten gjordes i liten skala. För två år sedan deltog 100 förare fler och arrangören fick säga nej till många.

– Nu var det en mindre lokal tävling, kan man säga. Jag tror det bara var en tävlande från vår klubb. Förra gången ingick den i Svenska rallycupen och alla som ville åka serien åkte, även hemmaförarna, säger Fredrik Rudmalm.

Laxårallyt 2016 hade elva tävlingsklasser. Totalt var det som väntat fyrhjulsdrivna bilar i topp. Vann gjorde Jimmy Olsson med kartläsaren Conny Sundqvist, båda från Storfors motorklubb.

– Han är väldigt duktig. Vi har åkt i samma klass och tampats med honom i flera år. Han är väl Sveriges bästa bakhjulsdrivna chaufför, säger Fredrik Rudmalm.

Rudmalm är kartläsare åt Leif Persson från Åtorp. Paret bytte inför säsongen till fyrhjulsdrivet, precis som Olsson/Sundqvist.

Laxårallyt flöt på utan några allvarligare incidenter. Det blev några avåkningar, men inga personskador.

– Bilarna är ju byggda för att tåla det mesta, säger Fredrik Rudmalm.

Att underlaget höll var ett gott betyg eftersom både Grunnebackasträckan och Carlslundssträckan kördes två gånger och att startfältet hade maximala antalet 75 bilar.

Sträckorna mätte 7,4 kilometer och 6,5 kilometer. De snabbaste förarna avverkade den första på 4.5 minut och den andra på knappt 4.20.

– Vi gissade att det skulle gå på fem minuter, den som var 6,5 kilometer, men det gick fruktansvärt snabbt, säger Fredrik Rudmalm.

Han riktar ett stort tack till alla boende och markägare.

– Utan deras tillstånd så blir det ju inget. Det är 30 hushåll som vi i stort sett stänger in en hel dag, men det är ingen som gnäller utan alla tycker det är jätteroligt.

De övriga två sträckorna kördes på den 1 090 meter långa Venabanan i Laxå. En serviceplats fanns i Åtorp.

Fyrhjulsdrivna i topp

Laxårallyt arrangeras av Laxå motorklubb och omstarten gjordes i liten skala. För två år sedan deltog 100 förare fler och arrangören fick säga nej till många.

– Nu var det en mindre lokal tävling, kan man säga. Jag tror det bara var en tävlande från vår klubb. Förra gången ingick den i Svenska rallycupen och alla som ville åka serien åkte, även hemmaförarna, säger Fredrik Rudmalm.

Laxårallyt 2016 hade elva tävlingsklasser. Totalt var det som väntat fyrhjulsdrivna bilar i topp. Vann gjorde Jimmy Olsson med kartläsaren Conny Sundqvist, båda från Storfors motorklubb.

– Han är väldigt duktig. Vi har åkt i samma klass och tampats med honom i flera år. Han är väl Sveriges bästa bakhjulsdrivna chaufför, säger Fredrik Rudmalm.

Rudmalm är kartläsare åt Leif Persson från Åtorp. Paret bytte inför säsongen till fyrhjulsdrivet, precis som Olsson/Sundqvist.

Laxårallyt flöt på utan några allvarligare incidenter. Det blev några avåkningar, men inga personskador.

– Bilarna är ju byggda för att tåla det mesta, säger Fredrik Rudmalm.