2016-05-31 13:32

2016-05-31 13:32

Utmanar de i bättre trim

KRISTINEHAMN: Mekonomen racingteam vill bli bäst i Norden

Motorsport. Mekonomen racingteam har vunnit sin klass fyra år i rad. Nu vill teamet bli nordisk mästare i NSHC.
– Vi ska bli etta av alla bilar, men det är tufft då de är fulltrimmade, säger Gert Sonesson, en av förarna.

Nordic six hours cup är Sveriges äldsta långloppsserie och Mekonomen racingteam har länge dominerat i klass 3.

De flesta tävlar i klass 3, där bilarna får vara fulltrimmade. Nordisk mästare blir den oavsett klass som kör flest varv under en säsong och Mekonomen racingteam var bara tre varv i från förra säsongen.

Det är inte bara fördelar med fulltrim.

– De måste tanka oftare och går lättare sönder, säger Gert Sonesson.

Teamet kör som tidigare en Honda Civic Type R av 2001 årsmodell. Gert och Niklas Hildingsson, två av förarna, äger bilen.

Ordinarie förare är också Janne Övringe och Thomas Högkvist. Niklas och Thomas kom med förra året.

– Det är väldigt lätt att få en bra känsla i den, säger Thomas Högkvist om bilen.

Gert säger att bilen inte är lättkörd men förlåtande, att det nästan inte går att köra av med den. Teamet är noga med servicen under vintern och mellan racen. Bilen går nästan aldrig sönder och viktiga är mekanikerna Janne Andersson och Tomas Lundell.

Thomas Högkvist är imponerad.

– Att man kan köra så hårt så länge med en bil utan att öppna motorn.

Teamets Honda Civic har 200 hästkrafter i original, men har trimmats upp till 231. Den väger 1 100 kilo och har tvålitersmotor.

Hotas av Mekonomen

Racingsäsongen är i full gång. Två race av fem har körts, båda på Gelleråsen, och teamet har fått konkurrens i klass 2. Av ett team som också har Mekonomen i namnet; Mekonomen bilverkstad.

– De hade en lång uppförsbacke förra säsongen, men har jobbat mycket med bilen. Det här taggar oss givetvis, säger Gert Sonesson.

Kristinehamnsteamet fick stryk senast. Det blev 216–214 i varv till Mekonomen bilverkstad.

Andra deltävlingen kördes i söndags. Det regnade mycket och Mekonomen racingteam hade problem med fästet. Bilen är mer konkurrenskraftig när det är torrt. När Janne Övringe körde hade det tillfälligt torkat upp och teamet började genast ta in.

Janne, som är nästan 30 år äldre än Niklas Hildingsson, satte teamets bästa varvtid.

– Det var när det var upptorkat, men det spelar ingen roll, ler han.

Andraplatsen till trots ser det helt okej ut i totalen. Det var bara två team som körde fler varv i respektive deltävling. 15 deltog i det första och 14 i det andra.

Nästa år ser det ut som Mekonomen racingteam kan tävla på samma villkor som de fulltrimmade bilarna.

– Vi byter nog klass nästa år. Vi kommer att få ändra luftflödet in i motorn. Och vi planerar en ny front, ska vindtrimma den, säger Gert.

Falla racingteam

Mekonomen racingteam är i år inte ensamma från Kristinehamn i NSHC. Gert Sonesson tycker det är gôrskoj och han vill lyfta fram att NSHC inte är så dyrt. Gert säger att ett race kostar mellan 12 000 och 15 000 kronor.

Det nya teamet heter Falla racingteam och består av Per Andersson, Christer Lidman, Staffan Arntz och Fredrik Jansson.

– Vi var i kontakt med Gert. Vi har fått väldigt mycket hjälp av honom och han tipsade om den här bilen, säger Per Andersson.

Teamet kör en Ford Fiesta, men den höll tyvärr inte i premiären.

– Efter en timme så hade topplocket spruckit, så det var bara att stänga igen. Första timmen var bilen fullt konkurrenskraftig. Vi håller fortfarande på med reparationer men siktar på att köra nästa deltävling, säger Per Andersson.

Denna avgörs på Gelleråsen den 11 juni.

Nordic six hours cup är Sveriges äldsta långloppsserie och Mekonomen racingteam har länge dominerat i klass 3.

De flesta tävlar i klass 3, där bilarna får vara fulltrimmade. Nordisk mästare blir den oavsett klass som kör flest varv under en säsong och Mekonomen racingteam var bara tre varv i från förra säsongen.

Det är inte bara fördelar med fulltrim.

– De måste tanka oftare och går lättare sönder, säger Gert Sonesson.

Teamet kör som tidigare en Honda Civic Type R av 2001 årsmodell. Gert och Niklas Hildingsson, två av förarna, äger bilen.

Ordinarie förare är också Janne Övringe och Thomas Högkvist. Niklas och Thomas kom med förra året.

– Det är väldigt lätt att få en bra känsla i den, säger Thomas Högkvist om bilen.

Gert säger att bilen inte är lättkörd men förlåtande, att det nästan inte går att köra av med den. Teamet är noga med servicen under vintern och mellan racen. Bilen går nästan aldrig sönder och viktiga är mekanikerna Janne Andersson och Tomas Lundell.

Thomas Högkvist är imponerad.

– Att man kan köra så hårt så länge med en bil utan att öppna motorn.

Teamets Honda Civic har 200 hästkrafter i original, men har trimmats upp till 231. Den väger 1 100 kilo och har tvålitersmotor.

Hotas av Mekonomen

Racingsäsongen är i full gång. Två race av fem har körts, båda på Gelleråsen, och teamet har fått konkurrens i klass 2. Av ett team som också har Mekonomen i namnet; Mekonomen bilverkstad.

– De hade en lång uppförsbacke förra säsongen, men har jobbat mycket med bilen. Det här taggar oss givetvis, säger Gert Sonesson.

Kristinehamnsteamet fick stryk senast. Det blev 216–214 i varv till Mekonomen bilverkstad.

Andra deltävlingen kördes i söndags. Det regnade mycket och Mekonomen racingteam hade problem med fästet. Bilen är mer konkurrenskraftig när det är torrt. När Janne Övringe körde hade det tillfälligt torkat upp och teamet började genast ta in.

Janne, som är nästan 30 år äldre än Niklas Hildingsson, satte teamets bästa varvtid.

– Det var när det var upptorkat, men det spelar ingen roll, ler han.

Andraplatsen till trots ser det helt okej ut i totalen. Det var bara två team som körde fler varv i respektive deltävling. 15 deltog i det första och 14 i det andra.

Nästa år ser det ut som Mekonomen racingteam kan tävla på samma villkor som de fulltrimmade bilarna.

– Vi byter nog klass nästa år. Vi kommer att få ändra luftflödet in i motorn. Och vi planerar en ny front, ska vindtrimma den, säger Gert.

Falla racingteam

Mekonomen racingteam är i år inte ensamma från Kristinehamn i NSHC. Gert Sonesson tycker det är gôrskoj och han vill lyfta fram att NSHC inte är så dyrt. Gert säger att ett race kostar mellan 12 000 och 15 000 kronor.

Det nya teamet heter Falla racingteam och består av Per Andersson, Christer Lidman, Staffan Arntz och Fredrik Jansson.

– Vi var i kontakt med Gert. Vi har fått väldigt mycket hjälp av honom och han tipsade om den här bilen, säger Per Andersson.

Teamet kör en Ford Fiesta, men den höll tyvärr inte i premiären.

– Efter en timme så hade topplocket spruckit, så det var bara att stänga igen. Första timmen var bilen fullt konkurrenskraftig. Vi håller fortfarande på med reparationer men siktar på att köra nästa deltävling, säger Per Andersson.

Denna avgörs på Gelleråsen den 11 juni.