2016-04-21 09:45

2016-04-21 13:15

Nya museichefen klar

KULTUR: Hamnade i bråk med kulturministern

(UPPDATERAD) Rekryteringen av en ny chef för Kristinehamns konstmuseum är avslutad. Valet föll på Andreas Brändström, som enligt kulturchef Thomas Liedström har ”alla ingredienser”.

– Andreas har ett fantastiskt cv och ett brett kontaktnät, både nationellt och internationellt, säger Thomas Liedström.

De båda har träffats flera gånger under rekryteringsprocessen och det samlade intrycket har varit att Andreas Brändström känns komplett.

– Han har helt rätt utbildning och en varierad bakgrund inom konsten, konstaterar kulturchefen.

Andreas Brändström är född i Stockholm och studerade konstvetenskap och filosofi vid Stockholms universitet. 1981 anställdes han av Bukowskis auktioner och var med om den resan företaget upplevde då personalstyrkan ökade från ett tiotal till cirka 100 personer fram till 1990. 1988 utsågs Andreas Brändström till vice vd i företaget och han startade samma år dotterbolaget Lilla Bukowskis, det som i dag heter Bukowskis Market.

1993 startade Andreas Brändström ett eget galleri för samtidskonst. Han grundade Stockholm Smart Show, en internationell konstmässa som genomfördes under några år på 90-talet.

Han var under ett knappt år tillförordnad intendent för Thielska galleriet. En tjänst han tvingades lämna under uppmärksammade former. Även styrelseordföranden Claes Wachtmeister tvingades avgå. Dåvarande kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth hade synpunkter på Andreas Brändströms lämplighet som intendent och när ordföranden valde att backa upp honom fick båda gå.

Provocerade ministern

En anledning till att kulturministern ifrågasatte Andreas Brändström kan ha samband med att han 2009 visade verket Territorial Pissing på konstmässan Market. Ett verk som upprörde Lena Adelsohn-Liljeroth och som hon betraktade som ”oerhört provocerande”.

Det hela ledde till att Lars Ohly anmälde kulturministern till Konstitutionsutskottet. Enligt anmälan ville den tidigare Vänsterledaren ha det utrett om det hade varit frågan om ministerstyre när Lena Adelsohn-Liljeroth ville entlediga Andreas Brändström från hans tjänst.

Situationen på Thielska galleriet har av många beskrivits som en verklig oroshärd där skandaler och misstag var vardagsmat. Under Andreas Brändströms tid förändrades bilden och hans utställning med Eduard Munch blev museets största framgång hittills.

Sedan han lämnade Thielska har han bott växelvis i Berlin och Stockholm. Han har som gallerist ställt ut konst i båda städerna.

Andreas Brändström tillträder sin tjänst den 2 maj och kommer att inviga årets sommarutställning helgen efter.

– Andreas har ett fantastiskt cv och ett brett kontaktnät, både nationellt och internationellt, säger Thomas Liedström.

De båda har träffats flera gånger under rekryteringsprocessen och det samlade intrycket har varit att Andreas Brändström känns komplett.

– Han har helt rätt utbildning och en varierad bakgrund inom konsten, konstaterar kulturchefen.

Andreas Brändström är född i Stockholm och studerade konstvetenskap och filosofi vid Stockholms universitet. 1981 anställdes han av Bukowskis auktioner och var med om den resan företaget upplevde då personalstyrkan ökade från ett tiotal till cirka 100 personer fram till 1990. 1988 utsågs Andreas Brändström till vice vd i företaget och han startade samma år dotterbolaget Lilla Bukowskis, det som i dag heter Bukowskis Market.

1993 startade Andreas Brändström ett eget galleri för samtidskonst. Han grundade Stockholm Smart Show, en internationell konstmässa som genomfördes under några år på 90-talet.

Han var under ett knappt år tillförordnad intendent för Thielska galleriet. En tjänst han tvingades lämna under uppmärksammade former. Även styrelseordföranden Claes Wachtmeister tvingades avgå. Dåvarande kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth hade synpunkter på Andreas Brändströms lämplighet som intendent och när ordföranden valde att backa upp honom fick båda gå.

Provocerade ministern

En anledning till att kulturministern ifrågasatte Andreas Brändström kan ha samband med att han 2009 visade verket Territorial Pissing på konstmässan Market. Ett verk som upprörde Lena Adelsohn-Liljeroth och som hon betraktade som ”oerhört provocerande”.

Det hela ledde till att Lars Ohly anmälde kulturministern till Konstitutionsutskottet. Enligt anmälan ville den tidigare Vänsterledaren ha det utrett om det hade varit frågan om ministerstyre när Lena Adelsohn-Liljeroth ville entlediga Andreas Brändström från hans tjänst.

Situationen på Thielska galleriet har av många beskrivits som en verklig oroshärd där skandaler och misstag var vardagsmat. Under Andreas Brändströms tid förändrades bilden och hans utställning med Eduard Munch blev museets största framgång hittills.

Sedan han lämnade Thielska har han bott växelvis i Berlin och Stockholm. Han har som gallerist ställt ut konst i båda städerna.

Andreas Brändström tillträder sin tjänst den 2 maj och kommer att inviga årets sommarutställning helgen efter.