2016-01-14 16:12

2016-01-14 16:12

En chans att lära sig mer

KULTUR: Första delen av tre kring konstens historia

Kristinehamns konstmuseum har de senaste åren satsat allt mer på pedagogik och kursverksamhet. I onsdags genomfördes den första av tre föreläsningar om konstens historia.

Det är Maud Sandström, bildlärare och styrelseledamot i konstföreningen, som håller i föreläsningen. Hon slår fast att konst vittnar om en hög kultur.

– Bilder var också viktiga i tider då man saknade ett skriftspråk. Då var det kanske väggmålningar som visade var det fanns byte att hämta, säger hon.

De äldsta målningarna hon har med i föreläsningen har mer än 40 000 år på nacken. Det är lite svårt att tidsbestämma exakt. Den äldsta bevarade skulpturen är betydligt yngre. Den föreställer en lejonmänniska som snidats ur ett stycke elfenben från en mammut för sisådär 30 000 år sedan. Den finns till beskådan på Ulmer museum i Tyskland.

– Men förhistorisk konst är mer till för arkeologen än för konstvetaren, säger Maud Sandström och tar några kliv framåt i historien.

Realistisk konst

Flodkulturerna kring Nilen samt Eufrat och Tigris medförde att ett värdeperspektiv dök upp i konsten. Egyptierna var dessutom mycket realistiska i sitt konstspråk. Ett uttryckssätt som grekerna adopterade. Nakna, unga män i idrottspositioner var vanligt förekommande motiv.

– Kvinnokroppen ansågs däremot inte vara tillräckligt vacker, berättar Maud Sandström.

Hos romarna fick kvinnorna plats i konsten. Där blev konsten ekivok och erotisk. Kristendomen hade en rakt motsatt inverkan på konsten. Därför förstördes mycket av den antika konsten.

– Så det IS håller på med är inget nytt påfund. Olika kulturer har alltid velat utplåna tidigare kulturers historia, säger hon.

Konst som propaganda

Under medeltiden var lidandet ett centralt motiv i konsten. Ofta hade personerna oproportionerligt stora ögon som blickade upp mot Gud. Konsten skulle i första hand vara en religiös upplevelse eller snudd på propaganda. På 1300-talet gick den kristna konsten från makt till kärlek.

Därefter följde olika konstinriktningar; gotiken, renässansen, barocken, rokokon, modernismen, realismen, impressionismen. Alla med sina olika stilar. Maud Sandström berör dem alla mer eller mindre innan hon sätter punkt i början av 1900-talet.

Fortsättning följer vid nästa kurstillfälle.

Det är Maud Sandström, bildlärare och styrelseledamot i konstföreningen, som håller i föreläsningen. Hon slår fast att konst vittnar om en hög kultur.

– Bilder var också viktiga i tider då man saknade ett skriftspråk. Då var det kanske väggmålningar som visade var det fanns byte att hämta, säger hon.

De äldsta målningarna hon har med i föreläsningen har mer än 40 000 år på nacken. Det är lite svårt att tidsbestämma exakt. Den äldsta bevarade skulpturen är betydligt yngre. Den föreställer en lejonmänniska som snidats ur ett stycke elfenben från en mammut för sisådär 30 000 år sedan. Den finns till beskådan på Ulmer museum i Tyskland.

– Men förhistorisk konst är mer till för arkeologen än för konstvetaren, säger Maud Sandström och tar några kliv framåt i historien.

Realistisk konst

Flodkulturerna kring Nilen samt Eufrat och Tigris medförde att ett värdeperspektiv dök upp i konsten. Egyptierna var dessutom mycket realistiska i sitt konstspråk. Ett uttryckssätt som grekerna adopterade. Nakna, unga män i idrottspositioner var vanligt förekommande motiv.

– Kvinnokroppen ansågs däremot inte vara tillräckligt vacker, berättar Maud Sandström.

Hos romarna fick kvinnorna plats i konsten. Där blev konsten ekivok och erotisk. Kristendomen hade en rakt motsatt inverkan på konsten. Därför förstördes mycket av den antika konsten.

– Så det IS håller på med är inget nytt påfund. Olika kulturer har alltid velat utplåna tidigare kulturers historia, säger hon.

Konst som propaganda

Under medeltiden var lidandet ett centralt motiv i konsten. Ofta hade personerna oproportionerligt stora ögon som blickade upp mot Gud. Konsten skulle i första hand vara en religiös upplevelse eller snudd på propaganda. På 1300-talet gick den kristna konsten från makt till kärlek.

Därefter följde olika konstinriktningar; gotiken, renässansen, barocken, rokokon, modernismen, realismen, impressionismen. Alla med sina olika stilar. Maud Sandström berör dem alla mer eller mindre innan hon sätter punkt i början av 1900-talet.

Fortsättning följer vid nästa kurstillfälle.