2015-12-10 14:58

2015-12-10 14:58

Vinterutställning med verk ur samlingen

KULTUR: Från mörker till ljus

Kristinehamns konstmuseum har en ganska omfattande samling konstverk som står lagrade. I väntan på möjligheten att visa en fast basutställning brukar verken plockas fram till olika temautställningar. I helgen är det vernissage för en sådan.

Det är museets intendent Michael Walter som har curerat utställningen och döpt den till Mörker ta min hand. Han har valt att utgå från mörka och dystra verk:

– Jag har valt bilder som handlar om mörker, död och avgrund.

Michael Walter berättar att han utgick från en dystopi, det vill säga en mörk framtidsvision, men att han vill ta med besökarna på en resa mot en utopi. Raka motsatsen till en dystopi alltså.

Utgår från Liveröd

Mycket av detta finns i hans favoritverk i utställningen och det han har utgått från; Jonas Liveröds Staring into midair. Med den i fokus har han skapat en installation tillsammans med två studier av Arvid Knöppel och en kinesisk rökelseurna ur Ester och Erik Holmbergs donation.

– Jag tycker om sakral estetik och det har jag använt mig av när jag har hängt de fyra verken. De bildar ett kors, men också en triangel, säger Michael Walter.

Även om urnan inte har ett jota med Jonas Liveröds målning att göra känns det som om att någon har tagit tag i den och lyft ut den ur tavlan. I tavlan finns flera vaser, urnor och liknande behållare.

– Det får en att undra. Vad finns det i dem? Vad händer om man lyfter på locken? Det finns sådan potential i både dem och i bakgrunden. Vad är det egentligen som skymtar bakom allting? resonerar Michael Walter.

Han erkänner att han inte har svaren, men han hoppas att besökarna ska ta med sig frågorna och skapa sin egen bild av vad som döljs i installationen.

Jobbar med grupper

Det är inte heller den enda mixen av verk som finns i utställningen. Michael Walter har jobbat mycket med att hänga verken i grupper om två eller tre konstverk. I flera fall är det verk som inte alls hör samman.

– Men tillsammans skapar de nya sammanhang och kontexter, säger han.

I det mellersta rummet hänger en triptyk bestående av tre verk signerade Maria Quarfordt Brising. Den beskrivs som Kafka-liknande av Michael Walter.

Huvud i kista

Där finns också en sjömanskista i vilken Anna-Karin Larssons Vänerns Nefertiti placerats. En mycket udda presentation med ett smått makabert drag.

– Man rycker verkligen till när man ser det, säger kulturnämndens ordförande Magnus Wallengren.

Han tycker det är en spännande utställning som avslutas i det inre rummet med Mikael Richters Blått neonhus.

– Man går från mörker mot ljuset, säger Magnus Wallengren och citerar i det närmaste Internationalen.

Utställningen som sådan har drag av Nordic darkness som visades sommaren 2011. En utställning som blev en kritikersuccé, men ett publikt fiasko. Magnus Wallengren ser också likheterna mellan de båda utställningarna, men upplever Mörker ta min hand som betydligt mer optimistisk.

Mörker ta min hand presenteras i halvdunkel, men verken är effektfullt upplysta. Något som förstärker upplevelsen.

Ta med väskan

Till utställningen finns också ett pedagogiskt program. Hanna Jonasson, som ansvarar för den pedagogiska verksamheten, berättar att museets upptäckarväskor är fyllda med uppgifter som tas med på rundvandringen.

– Väskorna brukar vara mycket uppskattade av barnen, säger hon.

Mörker ta min hand visas till och med den 7 februari.

Det är museets intendent Michael Walter som har curerat utställningen och döpt den till Mörker ta min hand. Han har valt att utgå från mörka och dystra verk:

– Jag har valt bilder som handlar om mörker, död och avgrund.

Michael Walter berättar att han utgick från en dystopi, det vill säga en mörk framtidsvision, men att han vill ta med besökarna på en resa mot en utopi. Raka motsatsen till en dystopi alltså.

Utgår från Liveröd

Mycket av detta finns i hans favoritverk i utställningen och det han har utgått från; Jonas Liveröds Staring into midair. Med den i fokus har han skapat en installation tillsammans med två studier av Arvid Knöppel och en kinesisk rökelseurna ur Ester och Erik Holmbergs donation.

– Jag tycker om sakral estetik och det har jag använt mig av när jag har hängt de fyra verken. De bildar ett kors, men också en triangel, säger Michael Walter.

Även om urnan inte har ett jota med Jonas Liveröds målning att göra känns det som om att någon har tagit tag i den och lyft ut den ur tavlan. I tavlan finns flera vaser, urnor och liknande behållare.

– Det får en att undra. Vad finns det i dem? Vad händer om man lyfter på locken? Det finns sådan potential i både dem och i bakgrunden. Vad är det egentligen som skymtar bakom allting? resonerar Michael Walter.

Han erkänner att han inte har svaren, men han hoppas att besökarna ska ta med sig frågorna och skapa sin egen bild av vad som döljs i installationen.

Jobbar med grupper

Det är inte heller den enda mixen av verk som finns i utställningen. Michael Walter har jobbat mycket med att hänga verken i grupper om två eller tre konstverk. I flera fall är det verk som inte alls hör samman.

– Men tillsammans skapar de nya sammanhang och kontexter, säger han.

I det mellersta rummet hänger en triptyk bestående av tre verk signerade Maria Quarfordt Brising. Den beskrivs som Kafka-liknande av Michael Walter.

Huvud i kista

Där finns också en sjömanskista i vilken Anna-Karin Larssons Vänerns Nefertiti placerats. En mycket udda presentation med ett smått makabert drag.

– Man rycker verkligen till när man ser det, säger kulturnämndens ordförande Magnus Wallengren.

Han tycker det är en spännande utställning som avslutas i det inre rummet med Mikael Richters Blått neonhus.

– Man går från mörker mot ljuset, säger Magnus Wallengren och citerar i det närmaste Internationalen.

Utställningen som sådan har drag av Nordic darkness som visades sommaren 2011. En utställning som blev en kritikersuccé, men ett publikt fiasko. Magnus Wallengren ser också likheterna mellan de båda utställningarna, men upplever Mörker ta min hand som betydligt mer optimistisk.

Mörker ta min hand presenteras i halvdunkel, men verken är effektfullt upplysta. Något som förstärker upplevelsen.

Ta med väskan

Till utställningen finns också ett pedagogiskt program. Hanna Jonasson, som ansvarar för den pedagogiska verksamheten, berättar att museets upptäckarväskor är fyllda med uppgifter som tas med på rundvandringen.

– Väskorna brukar vara mycket uppskattade av barnen, säger hon.

Mörker ta min hand visas till och med den 7 februari.