2016-03-18 08:55

2016-03-18 08:55

En epok är över

LEDARE: Maria Andersson

I går kom beskedet som vi in i det längsta hade hoppats att vi skulle slippa.
Cabby läggs ner. Hoppet är ute för det anrika företaget.

Polar har köpt delar av verksamheten av Cabbys konkursbo och väljer att flytta lagret till Dorotea. Polar är intresserade av varumärket och av reservdelsförsäljningen. Några fler Cabby-husvagnar kommer de inte att producera.

För de som äger husvagnar av märket och för återförsäljarna är det så klart bra att reservdelar kommer att finnas även fortsättningsvis. Men för de anställda vid Cabby och för Kristinehamn är det ett dråpslag. Kommunen som redan är hårt drabbad av arbetslöshet, mister ytterligare 63 arbetstillfällen.

Vad hade hänt om kommunala industrifastighetsbolaget, AKI, fått köpa två fastigheter av Cabby? Hade företaget och arbetstillfällena kunnat räddas då?

Det får vi aldrig veta svaret på. Men onekligen hade företaget haft ett bättre utgångsläge med den förstärkning i kassan som fastighetsaffären inneburit om den genomförts. Styrelsen för AKI förordade affären och kommunfullmäktige godkände den med minsta möjliga marginal, varpå affären överklagades och stoppades.

Sannolikt finns det nu de som förbannar att affären aldrig blev av och som är övertygade om att Cabby kunde ha överlevt. Men på andra sidan sitter de som är mycket glada över att kommunen inte står som ägare till ännu en fastighet som den inte har någon hyresgäst till och intresse av.

Det är trots allt skattebetalarna som fått lida av affären om den genomförts om det ändå slutat med konkurs för Cabby.

När det gäller Cabby har det arbetats intensivt för att rädda företaget. Men trots signaler om framtidstro så gick det inte. I början på januari kom konkursbeskedet då banken drog tillbaka krediterna.

Sedan dess har konkursförvaltaren jobbat på en lösning. Inledningsvis såg det ljust ut då en lokal företagare visade intresse men sedan denne hoppat av har det pekat på ett så kallat nedläggningsbud och så blev fallet.

Återigen är det banken som tagit kommandot. Ett lägre bud, som sannolikt hade räddat en handfull jobb i kommunen, ratades.

Både kommunalråd och de företrädare för näringslivet som NKP pratat med är dämpade efter beskedet. Torsdagen är en tung dag för Kristinehamn. En industriepok är över.

Polar har köpt delar av verksamheten av Cabbys konkursbo och väljer att flytta lagret till Dorotea. Polar är intresserade av varumärket och av reservdelsförsäljningen. Några fler Cabby-husvagnar kommer de inte att producera.

För de som äger husvagnar av märket och för återförsäljarna är det så klart bra att reservdelar kommer att finnas även fortsättningsvis. Men för de anställda vid Cabby och för Kristinehamn är det ett dråpslag. Kommunen som redan är hårt drabbad av arbetslöshet, mister ytterligare 63 arbetstillfällen.

Vad hade hänt om kommunala industrifastighetsbolaget, AKI, fått köpa två fastigheter av Cabby? Hade företaget och arbetstillfällena kunnat räddas då?

Det får vi aldrig veta svaret på. Men onekligen hade företaget haft ett bättre utgångsläge med den förstärkning i kassan som fastighetsaffären inneburit om den genomförts. Styrelsen för AKI förordade affären och kommunfullmäktige godkände den med minsta möjliga marginal, varpå affären överklagades och stoppades.

Sannolikt finns det nu de som förbannar att affären aldrig blev av och som är övertygade om att Cabby kunde ha överlevt. Men på andra sidan sitter de som är mycket glada över att kommunen inte står som ägare till ännu en fastighet som den inte har någon hyresgäst till och intresse av.

Det är trots allt skattebetalarna som fått lida av affären om den genomförts om det ändå slutat med konkurs för Cabby.

När det gäller Cabby har det arbetats intensivt för att rädda företaget. Men trots signaler om framtidstro så gick det inte. I början på januari kom konkursbeskedet då banken drog tillbaka krediterna.

Sedan dess har konkursförvaltaren jobbat på en lösning. Inledningsvis såg det ljust ut då en lokal företagare visade intresse men sedan denne hoppat av har det pekat på ett så kallat nedläggningsbud och så blev fallet.

Återigen är det banken som tagit kommandot. Ett lägre bud, som sannolikt hade räddat en handfull jobb i kommunen, ratades.

Både kommunalråd och de företrädare för näringslivet som NKP pratat med är dämpade efter beskedet. Torsdagen är en tung dag för Kristinehamn. En industriepok är över.