2016-03-08 16:10

2016-03-08 16:10

Spårlöst försvunna satsningar

Att järnvägar runt om i Sverige är i dåligt skick är ingen nyhet. Nu varnar Trafikverket för att man kan tvingas att stänga flera banor och slopa viktiga investeringar om man inte får mer pengar från staten. Pengarna till underhåll behöver nästan fördubblas.

Samtidigt väljer regeringen att satsa på snabbtåg. Trots att experter visar att det är samhällsekonomiskt olönsamt. SNS Konjunkturråd menar att satsningarna på hundratals miljarder görs på dåliga beslutsunderlag. Ändå är vurmen för tågsatsningar och nya höghastighetsbanor stark inom politiken.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon säger till Svenska Dagbladet (22/2) att det inte går att dra ner på de högtrafikerade stråken. Det får för stora konsekvenser. Tågpendlingen i Stockholm, Göteborg, Skåne och Östergötland behöver fungera eftersom hundratusentals människor är beroende av den varje dag.

I många år har politikerna dragit ned på underhållet av järnvägen för att spara pengar. Det har under lång tid lett till betydande störningar och risken är nu stor att det blir värre framöver.

Därför kan det nu bli aktuellt att stänga några av de minst trafikerade tågbanorna för att satsa på underhåll. Fryksdalsbanan, Kinnekullebanan, Landeryd-Torup, Dannemora-Hallastavik och Mellerud-Billingsfors är några av de banor som kan behöva stänga under en period. Även en rad projekt kan komma att stoppas. Enligt Mats Hollander, ansvarig för samhällsfrågor på tågtransportbolaget Green Cargo, gäller det nu att bevara det vi har. Tidigare har politikerna använt underhållet som en regulator som man tagit pengar från till de nya stora projekten, vilket enligt Hollander har skapat de problem vi har nu.

Men det är inte bara järnvägsunderhållet som är eftersatt. Även vägunderhållet brister på många håll. De bristande resurserna kan i vissa fall få förödande konsekvenser. Häromveckan rapporterade Ekot om de vägar där flest dödsolyckor sker. Bland de kommuner med flest dödsolyckor finns förutom storstäderna Karlstad, Linköping, Helsingborg och Uppsala. Bland de kommuner med flest olyckor per tusen invånare finns Uppvidinge, Överkalix, Arvidsjaur och Arjeplog.

Den nybyggda järnvägen motiveras med att den leder till tillväxt i hela landet. Men vad händer då med tillväxten på de platser som väljs bort, eller till och med får tågtrafiken indragen?

Regeringens prioriteringar blir allt tydligare. Skattemedel ska användas till att kraftigt gynna vissa orter genom snabbtåg –på bekostnad av andra orter. Satsningar bör inte alltid ske där väljarunderlaget är som stört, utan i stället styras av behovet av upprustning.

Att inte rusta upp vägar och järnvägar kostar mer i längden. Att reparera Fryksdalsbanan eller att förbättra säkerheten på E18 vinner man knappast några val på. Därför behövs politiker som förstår landsbygdens och därmed Sveriges utmaningar. Det kan man knappast säga om den sittande regeringen.

Att järnvägar runt om i Sverige är i dåligt skick är ingen nyhet. Nu varnar Trafikverket för att man kan tvingas att stänga flera banor och slopa viktiga investeringar om man inte får mer pengar från staten. Pengarna till underhåll behöver nästan fördubblas.

Samtidigt väljer regeringen att satsa på snabbtåg. Trots att experter visar att det är samhällsekonomiskt olönsamt. SNS Konjunkturråd menar att satsningarna på hundratals miljarder görs på dåliga beslutsunderlag. Ändå är vurmen för tågsatsningar och nya höghastighetsbanor stark inom politiken.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon säger till Svenska Dagbladet (22/2) att det inte går att dra ner på de högtrafikerade stråken. Det får för stora konsekvenser. Tågpendlingen i Stockholm, Göteborg, Skåne och Östergötland behöver fungera eftersom hundratusentals människor är beroende av den varje dag.

I många år har politikerna dragit ned på underhållet av järnvägen för att spara pengar. Det har under lång tid lett till betydande störningar och risken är nu stor att det blir värre framöver.

Därför kan det nu bli aktuellt att stänga några av de minst trafikerade tågbanorna för att satsa på underhåll. Fryksdalsbanan, Kinnekullebanan, Landeryd-Torup, Dannemora-Hallastavik och Mellerud-Billingsfors är några av de banor som kan behöva stänga under en period. Även en rad projekt kan komma att stoppas. Enligt Mats Hollander, ansvarig för samhällsfrågor på tågtransportbolaget Green Cargo, gäller det nu att bevara det vi har. Tidigare har politikerna använt underhållet som en regulator som man tagit pengar från till de nya stora projekten, vilket enligt Hollander har skapat de problem vi har nu.

Men det är inte bara järnvägsunderhållet som är eftersatt. Även vägunderhållet brister på många håll. De bristande resurserna kan i vissa fall få förödande konsekvenser. Häromveckan rapporterade Ekot om de vägar där flest dödsolyckor sker. Bland de kommuner med flest dödsolyckor finns förutom storstäderna Karlstad, Linköping, Helsingborg och Uppsala. Bland de kommuner med flest olyckor per tusen invånare finns Uppvidinge, Överkalix, Arvidsjaur och Arjeplog.

Den nybyggda järnvägen motiveras med att den leder till tillväxt i hela landet. Men vad händer då med tillväxten på de platser som väljs bort, eller till och med får tågtrafiken indragen?

Regeringens prioriteringar blir allt tydligare. Skattemedel ska användas till att kraftigt gynna vissa orter genom snabbtåg –på bekostnad av andra orter. Satsningar bör inte alltid ske där väljarunderlaget är som stört, utan i stället styras av behovet av upprustning.

Att inte rusta upp vägar och järnvägar kostar mer i längden. Att reparera Fryksdalsbanan eller att förbättra säkerheten på E18 vinner man knappast några val på. Därför behövs politiker som förstår landsbygdens och därmed Sveriges utmaningar. Det kan man knappast säga om den sittande regeringen.