2016-07-28 08:30

2016-07-28 08:30

Värdig äldreomsorg?

Debatt: De boende i Björneborg vill ha två mål lagad mat

Har en anhörig på äldreboendet avd. 1 i Björneborg. Jag undrar om någon ansvarig kan förklara varför de boende inte får lagad mat två gånger om dagen, likt andra äldreboende inne i tätorten.

Lunchen levereras från ett storkök vilket fungerar bra, men middagen görs av Skogshyddans personal som följer en bestämd meny. Då och då serveras endast smörgås och dryck till middagen. Jag har påtalat detta för ansvarig föreståndare vid ett par tillfällen, som då sagt att det inte förekommer på menyn, men ändå fortsätter det.

De som bor på Skogshyddan betalar ändå en betydande kostnad för maten som jag inte finner näringsriktig.

Det är skrämmande att se att personalstyrkan i stort sett är på samma låga nivå som tidigare, trots att vårdbehovet hos de boende har ökat markant. Flera vårdtagare behöver hjälp med allt i vardagen, som matning, toalettbesök, vardaglig hygien.

Någon stund med trivsel och aktiviteter i vardagen ser man sällan någon ta sig tid med.Anhöriga och boende har fått lämna förslag om lämpliga aktiviteter, vilket verkat ganska meningslöst, då vi inte sett att några sådana har genomförts.

En stund med tidningsläsning, lite enklare rörelser, är sådant som inte borde vara omöjligt att få in i vardagen. Det kan vara av stor betydelse för de boendes livskvalitet.

Det är också ledsamt att se att ingen av de semestervikarier på avdelningen har någon utbildning för jobbet de utför. Senaste veckorna har det serverats sur mjölk med klumpar i glaset, vatten har serverats ur odiskade glas med intorkad fruktdryck i (vid två olika tillfällen). Ett tvättat blött täcke togs direkt ur tvättmaskinen och tänkte läggas i sängen för natten. När jag opponerade mej föreslog vikarien att det kunde hängas upp en liten stund på tork, medan den boende fick sin medicin och lades för natten (cirka 10 minuter). Nu har min släkting ett extra täcke som jag tog fram istället...

Den kvällen kände jag mej gråtfärdig då jag gick därifrån, jag tänker på hur de gamla blir bemötta övrig tid, när vi anhöriga inte finns där. Många av de boende klagar på att ingen har tid att sitta ner och prata med dem. Är det här bra äldreomsorg på 2000-talet?

Uppgivna och ledsna anhöriga

 

Lunchen levereras från ett storkök vilket fungerar bra, men middagen görs av Skogshyddans personal som följer en bestämd meny. Då och då serveras endast smörgås och dryck till middagen. Jag har påtalat detta för ansvarig föreståndare vid ett par tillfällen, som då sagt att det inte förekommer på menyn, men ändå fortsätter det.

De som bor på Skogshyddan betalar ändå en betydande kostnad för maten som jag inte finner näringsriktig.

Det är skrämmande att se att personalstyrkan i stort sett är på samma låga nivå som tidigare, trots att vårdbehovet hos de boende har ökat markant. Flera vårdtagare behöver hjälp med allt i vardagen, som matning, toalettbesök, vardaglig hygien.

Någon stund med trivsel och aktiviteter i vardagen ser man sällan någon ta sig tid med.Anhöriga och boende har fått lämna förslag om lämpliga aktiviteter, vilket verkat ganska meningslöst, då vi inte sett att några sådana har genomförts.

En stund med tidningsläsning, lite enklare rörelser, är sådant som inte borde vara omöjligt att få in i vardagen. Det kan vara av stor betydelse för de boendes livskvalitet.

Det är också ledsamt att se att ingen av de semestervikarier på avdelningen har någon utbildning för jobbet de utför. Senaste veckorna har det serverats sur mjölk med klumpar i glaset, vatten har serverats ur odiskade glas med intorkad fruktdryck i (vid två olika tillfällen). Ett tvättat blött täcke togs direkt ur tvättmaskinen och tänkte läggas i sängen för natten. När jag opponerade mej föreslog vikarien att det kunde hängas upp en liten stund på tork, medan den boende fick sin medicin och lades för natten (cirka 10 minuter). Nu har min släkting ett extra täcke som jag tog fram istället...

Den kvällen kände jag mej gråtfärdig då jag gick därifrån, jag tänker på hur de gamla blir bemötta övrig tid, när vi anhöriga inte finns där. Många av de boende klagar på att ingen har tid att sitta ner och prata med dem. Är det här bra äldreomsorg på 2000-talet?

Uppgivna och ledsna anhöriga