2016-07-06 06:00

2016-07-06 06:00

Anklaga den som anklagas bör

Debatt: Sexuella trakasserier

Polisen i Karlstad var ”modiga” (?) nog att skriva att det handlade om ensamkommande barn. Så här är det, ensamkommande barn/unga vuxna under 18 år som kommer från exempelvis Syrien med svart helskägg och är 1,92 lång och är 17 år enligt svenska myndigheter, står det så är det så, Punkt Slut!

När jag för ett år sedan mottog 2 helsyskon från Somalia ringde jag Migrationsverket och påpekade det orimliga i att man i Somalia kan producera två helsyskon med fem månads mellanrum, möttes jag av myndighetens företrädare - ”Står det så, så är det så!”

Jag insåg snabbt att jag nog skolkat den biologilektionen?! Men till saken, vilka förhållanden kommer dessa unga män ifrån? Ett patriarkalt samhälle där mannen är högre stående kvinnan. En man kan/får dessutom ha fyra fruar för att bli behagad. Att fly därifrån och hamna i himmelriket där kvinnor visar hår, ben och armar och vissa fall lår och dekolltage, huvaligen! De borde kanske stenas, dessa svenska skökor? Men se, så gör vi inte i Sverige! Vi tycker det är naturligt och vars och ens ensak vad man vill visa eller ej.

Vi brukar i Sverige prata om individ-, grupp- och organisatorisk nivå. Detta problem är helt klart oranisatoriskt! (Läs Islam)

Hur göra då!? Inom skolan där näst intill alla flyktingar hamnar, måste vi hävda och hårt och tydligt det tydliga budskapet om alla människors lika värde. Både inom SFI (Svenskundervisning för invandrare) och ungdomsgymnasiets språkintroduktion som inom grundskolan. Tydliga och markerande rektorer och lärare och övrig personal som agerar i situationer som inte är OK! Jag har tyvärr upplevt ledning som tycker att likabehandlingsplaner är till för att blidka Skolverket? Där hävdar jag som rektor att -”Nej, de finns för att värna individer, Skolverket oavsett!”

Jag är allt annat än rasist, dock humanist men inte matematiker! Därav mina svårigheter att förstå hur ekvationen med att man ett år efter ankomst till Sverige kan åka på semester till det transitland man kom ifrån, går ihop? Varför då inte skicka tillbaka dessa ”element” som inte kan infoga sig i vårt svenska likabehandlingstänkande, agera!?

Nej, tänk till ytterligare ett par varv innan vi fördömer dessa vilsekomna unga män som är fostrade som de är. Vem av oss har som ung manlig vuxen, om man nu råkar ha den läggningen, inte velat klämma på en söt flicka, men vi behärskade oss tills vederbörande tyckte det var okej. Detta måste vi lära våra förhoppningsvis nya svenskar, annars bye-bye!

Jag är för att undvika mothugg kring just detta, mycket väl medveten om att det bland unga svenska vuxna finns liknande skitgrisar, som att det finns goda blivande svenska medborgare bland våra nyanlända unga vuxna!

Karl Marx måste snurra som en vindflöjel i sin grav under devisen - Religion är opium för folket”

Mårten Axnér

humanist, fd. Rektor och sekulariserad kristen.

När jag för ett år sedan mottog 2 helsyskon från Somalia ringde jag Migrationsverket och påpekade det orimliga i att man i Somalia kan producera två helsyskon med fem månads mellanrum, möttes jag av myndighetens företrädare - ”Står det så, så är det så!”

Jag insåg snabbt att jag nog skolkat den biologilektionen?! Men till saken, vilka förhållanden kommer dessa unga män ifrån? Ett patriarkalt samhälle där mannen är högre stående kvinnan. En man kan/får dessutom ha fyra fruar för att bli behagad. Att fly därifrån och hamna i himmelriket där kvinnor visar hår, ben och armar och vissa fall lår och dekolltage, huvaligen! De borde kanske stenas, dessa svenska skökor? Men se, så gör vi inte i Sverige! Vi tycker det är naturligt och vars och ens ensak vad man vill visa eller ej.

Vi brukar i Sverige prata om individ-, grupp- och organisatorisk nivå. Detta problem är helt klart oranisatoriskt! (Läs Islam)

Hur göra då!? Inom skolan där näst intill alla flyktingar hamnar, måste vi hävda och hårt och tydligt det tydliga budskapet om alla människors lika värde. Både inom SFI (Svenskundervisning för invandrare) och ungdomsgymnasiets språkintroduktion som inom grundskolan. Tydliga och markerande rektorer och lärare och övrig personal som agerar i situationer som inte är OK! Jag har tyvärr upplevt ledning som tycker att likabehandlingsplaner är till för att blidka Skolverket? Där hävdar jag som rektor att -”Nej, de finns för att värna individer, Skolverket oavsett!”

Jag är allt annat än rasist, dock humanist men inte matematiker! Därav mina svårigheter att förstå hur ekvationen med att man ett år efter ankomst till Sverige kan åka på semester till det transitland man kom ifrån, går ihop? Varför då inte skicka tillbaka dessa ”element” som inte kan infoga sig i vårt svenska likabehandlingstänkande, agera!?

Nej, tänk till ytterligare ett par varv innan vi fördömer dessa vilsekomna unga män som är fostrade som de är. Vem av oss har som ung manlig vuxen, om man nu råkar ha den läggningen, inte velat klämma på en söt flicka, men vi behärskade oss tills vederbörande tyckte det var okej. Detta måste vi lära våra förhoppningsvis nya svenskar, annars bye-bye!

Jag är för att undvika mothugg kring just detta, mycket väl medveten om att det bland unga svenska vuxna finns liknande skitgrisar, som att det finns goda blivande svenska medborgare bland våra nyanlända unga vuxna!

Karl Marx måste snurra som en vindflöjel i sin grav under devisen - Religion är opium för folket”

Mårten Axnér

humanist, fd. Rektor och sekulariserad kristen.