2016-04-15 16:30

2016-04-15 16:30

Tvättar sig inte innan

DEBATT: Badhusgäster med dålig hygien

I december 2014 kontaktade jag via e-post ansvarig på Sannabadet. Jag framförde kritik bland annat mot dålig regelefterlevnad i duschrummen.

Jag skrev: När jag nu tagit till pennan för att kontakta er, ska jag också passa på tillfället att ge lite synpunkter på badgästernas brist på regelefterlevnad i omklädningsrum, duschrum och bastu. Tyvärr är det så att de som inte följer era ganska enkla och självklara regler, bidrar till att svärta ner upplevelsen av badhusbesöket för de som vill sköta sig snyggt.

I svaret jag fick, kunde jag läsa följande: När det gäller badgästers brist på regelefterlevnad så kan jag inte annat än att hålla med. Det är ett ständigt problem, men något vi nu under våren kommer att uppmärksamma. Här känner jag att om ni badgäster säger till varandra så ger det en större effekt än att badpersonalen gör det.

Nu – ett och ett halvt år senare – besökte vi åter badhuset, tillsammans med våra två barnbarn. Tyvärr tvingas vi konstatera att situationen i duschrummen inte förbättrats. Fortfarande ser man badgäster, som med badkläder på, utan tvål, snabbt blöter ner sig, och går raka vägen ut i bassängerna.

Badhusledningen lovade i sitt brevsvar till mig, att under våren 2015 uppmärksamma problemet. Jag frestas tro att detta bara var en undanmanöver, för att slippa argumentera med mig. Ingenting har ju blivit bättre.

Jag besökte det gamla badhuset, både som barn och som vuxen. Där var regelefterlevnaden närmast total. Ganska barska kvinnor och män såg till att alla badgäster tvättade sig ordentligt innan det var dags att bada. Den modellen kanske kunde prövas även i Sannabadet!?

I svaret från badhusledningen ombeds jag att säga till badgäster som inte följer reglerna. Det påstås till och med att det skulle ge större effekt än om badpersonalen gör det.

Jag reagerar kraftigt emot detta. Vi besöker badhuset för att bada, inte för att hjälpa till med att hålla ordning. Dessutom är det så att personal med firmamärkta kläder har en självklar pondus, om de får adekvata besked från ledningen om hur de ska uppträda.

Det är både ungdomar och vuxna som, med badkläder på, struntar i att tvätta sig med tvål. Dessa kan reagera med ilska om vi lägger oss i något som, enligt dem, inte angår oss. Jag vägrar att utsätta mig själv och mina barnbarn för detta!

Jag vill inte bara framstå som gnällspik, så därför – jag klagade år 2014 på städningen i omklädningsrummen och duscharna. Nu – 2016 – fanns vid vårt besök inget att anmärka på.

Anders Höglund

I december 2014 kontaktade jag via e-post ansvarig på Sannabadet. Jag framförde kritik bland annat mot dålig regelefterlevnad i duschrummen.

Jag skrev: När jag nu tagit till pennan för att kontakta er, ska jag också passa på tillfället att ge lite synpunkter på badgästernas brist på regelefterlevnad i omklädningsrum, duschrum och bastu. Tyvärr är det så att de som inte följer era ganska enkla och självklara regler, bidrar till att svärta ner upplevelsen av badhusbesöket för de som vill sköta sig snyggt.

I svaret jag fick, kunde jag läsa följande: När det gäller badgästers brist på regelefterlevnad så kan jag inte annat än att hålla med. Det är ett ständigt problem, men något vi nu under våren kommer att uppmärksamma. Här känner jag att om ni badgäster säger till varandra så ger det en större effekt än att badpersonalen gör det.

Nu – ett och ett halvt år senare – besökte vi åter badhuset, tillsammans med våra två barnbarn. Tyvärr tvingas vi konstatera att situationen i duschrummen inte förbättrats. Fortfarande ser man badgäster, som med badkläder på, utan tvål, snabbt blöter ner sig, och går raka vägen ut i bassängerna.

Badhusledningen lovade i sitt brevsvar till mig, att under våren 2015 uppmärksamma problemet. Jag frestas tro att detta bara var en undanmanöver, för att slippa argumentera med mig. Ingenting har ju blivit bättre.

Jag besökte det gamla badhuset, både som barn och som vuxen. Där var regelefterlevnaden närmast total. Ganska barska kvinnor och män såg till att alla badgäster tvättade sig ordentligt innan det var dags att bada. Den modellen kanske kunde prövas även i Sannabadet!?

I svaret från badhusledningen ombeds jag att säga till badgäster som inte följer reglerna. Det påstås till och med att det skulle ge större effekt än om badpersonalen gör det.

Jag reagerar kraftigt emot detta. Vi besöker badhuset för att bada, inte för att hjälpa till med att hålla ordning. Dessutom är det så att personal med firmamärkta kläder har en självklar pondus, om de får adekvata besked från ledningen om hur de ska uppträda.

Det är både ungdomar och vuxna som, med badkläder på, struntar i att tvätta sig med tvål. Dessa kan reagera med ilska om vi lägger oss i något som, enligt dem, inte angår oss. Jag vägrar att utsätta mig själv och mina barnbarn för detta!

Jag vill inte bara framstå som gnällspik, så därför – jag klagade år 2014 på städningen i omklädningsrummen och duscharna. Nu – 2016 – fanns vid vårt besök inget att anmärka på.

Anders Höglund