2016-03-08 15:06

2016-03-08 15:06

Oseriösa lurar äldre

TELEFONFÖRSÄLJARE: Lägg på luren

Lurendrejeri. I fredagens Nya Kristinehamns-Posten finns en artikel om oseriös telefonförsäljning.

Detta otyg har ökat senaste året och tycks riktat mot främst äldre personer. I flera fall har personen inte uppfattat att man blivit kund hos ett nytt företag och fått sitt abonnemang överflyttat. Följden har blivit att tidigare abonnemang har brutits, trots att det funnits bindningstid/uppsägningstid kvar, vilket lett till höga kostnader. Det nya abonnemanget är dessutom ofta dyrare.

Två företag i Karlstad, Svenska Elbolaget och Svenska Telebolaget, har hittills i år anmälts 14 respektive 28 gånger för oseriös försäljning. Antalet fall är sannolikt mångdubbelt större då ju många äldre inte har möjlighet anmäla.

Dessa företag följer uppenbarligen inte branschregler och distansavtalslagen.

Vi får hoppas att Konsumentverket snabbt får gehör för sitt krav på striktare regler för telefonförsäljning så att speciellt äldre slipper bli lurade.

När det ringer någon telefonförsäljare eller okänd så avsluta direkt samtalet med - Nej tack - och lägg på luren!

Anhörig

Detta otyg har ökat senaste året och tycks riktat mot främst äldre personer. I flera fall har personen inte uppfattat att man blivit kund hos ett nytt företag och fått sitt abonnemang överflyttat. Följden har blivit att tidigare abonnemang har brutits, trots att det funnits bindningstid/uppsägningstid kvar, vilket lett till höga kostnader. Det nya abonnemanget är dessutom ofta dyrare.

Två företag i Karlstad, Svenska Elbolaget och Svenska Telebolaget, har hittills i år anmälts 14 respektive 28 gånger för oseriös försäljning. Antalet fall är sannolikt mångdubbelt större då ju många äldre inte har möjlighet anmäla.

Dessa företag följer uppenbarligen inte branschregler och distansavtalslagen.

Vi får hoppas att Konsumentverket snabbt får gehör för sitt krav på striktare regler för telefonförsäljning så att speciellt äldre slipper bli lurade.

När det ringer någon telefonförsäljare eller okänd så avsluta direkt samtalet med - Nej tack - och lägg på luren!

Anhörig