2016-01-20 11:41

2016-01-20 11:41

Gynnas hela länet?

VÄRMLANDSTURER: Matarturer för oss som bor utanför Karlstad

Det är med glädje vi läser om hur Värmlandstrafik vill bygga ut tågtrafiken i länet. Hoppas bara att dom verkligen menar hela länet på lång/hållbar sikt och inte bara Karlstad – Oslo som det pratas mycket om. För jag citerar Värmlandstrafiks vd Lars Bull Vi vill bidra till den regionala utvecklingen och öka Värmlands attraktivitet men samtidigt innebär förslaget att den regionala direkttrafiken mellan Karlstad och Oslo startas upp igen efter att ha legat nere i några år, saxat från ordförande Mikael Dahlqvist (S) Värmlandstrafik.

Vi tolkar det som att det bara handlar om att förstärka Karlstad som attraktiv stad med dubbelturer åt olika håll men attraktiva Värmland i övrigt hänvisas till matarturer. Karlstad har ju inte ens en värdig resecentral, se bara hur Kristinehamns resecentral växer fram och blir länets viktigaste. Inte undra på att Karlstad blir avundsjuka på oss i Kristinehamn nu när vi har allt och dessutom är det billigt att bo här.

Vi hade exakt samma diskussion för några år sedan angående servicelinjer till Karlstad sjukhus, det inrättades ett flertal linjer runt om i Värmland för att underlätta för oss vårdtagare. I början fungerade det ganska väl tack vare kunniga förare och lämpliga bussar fast det blev otroligt långa dagar för ett sjukhusbesök. Detta är tydligen för dyrt, för ett år sedan ville landstinget dra in servicelinjerna och hänvisa oss vårdtagare till att anlita ordinarie länstrafik d.v.s. attraktiva Värmland i övrigt hänvisas till matarturer. Efter högljudda protester så lät landstinget lägga detta på is men vi är nog snart där, precis likaså blir det med Oslotrafiken övriga attraktiva Värmland i hänvisas till matarturer.

Eftersom dagens servicelinje inte är anpassad till vare sig tidiga eller sena sjukhusbesök så har vi redan fått se hur den tänkta lösningen med matarbuss (Buss 500) fungerar. Vid det aktuella tillfället så visste föraren inte var och hur man spände fast en rullstol, efter mycket trixande och hjälp av annan förare så rullade bussen försiktigt fram. Jag kör lugnt idag (30 minuter sen) för du är inte riktigt fastspänd var kommentaren!

Vi som har läst Gösta Knutssons Pelle Svanslös kan ju lätt dra paralleller med Elaka Måns (landstinget), Bill (Mikael Dahlqvist) och Bull (Lars Bull) som är tvillingkatterna i böckerna om Pelle Svanslös av Gösta Knutsson.

De är osjälvständiga eftersägare och medhjälpare till Elaka Måns. Eftersom de nästan aldrig gör någonting rätt, det vill säga som Måns har tänkt sig det, misslyckas dock de flesta av Måns planer. Till sammanhanget hör väl också här en hel del strateger som inte gör planeringsarbetet lättare eller bättre. Kristinehamns kommun har tydligen hela tolv stycken bland de 200 bäst betalda tjänstemännen men hur många återfinns i landstingshuset??

Nu är det definitivt hög tid att sanera landstinget.

Tur och retur

Det är med glädje vi läser om hur Värmlandstrafik vill bygga ut tågtrafiken i länet. Hoppas bara att dom verkligen menar hela länet på lång/hållbar sikt och inte bara Karlstad – Oslo som det pratas mycket om. För jag citerar Värmlandstrafiks vd Lars Bull Vi vill bidra till den regionala utvecklingen och öka Värmlands attraktivitet men samtidigt innebär förslaget att den regionala direkttrafiken mellan Karlstad och Oslo startas upp igen efter att ha legat nere i några år, saxat från ordförande Mikael Dahlqvist (S) Värmlandstrafik.

Vi tolkar det som att det bara handlar om att förstärka Karlstad som attraktiv stad med dubbelturer åt olika håll men attraktiva Värmland i övrigt hänvisas till matarturer. Karlstad har ju inte ens en värdig resecentral, se bara hur Kristinehamns resecentral växer fram och blir länets viktigaste. Inte undra på att Karlstad blir avundsjuka på oss i Kristinehamn nu när vi har allt och dessutom är det billigt att bo här.

Vi hade exakt samma diskussion för några år sedan angående servicelinjer till Karlstad sjukhus, det inrättades ett flertal linjer runt om i Värmland för att underlätta för oss vårdtagare. I början fungerade det ganska väl tack vare kunniga förare och lämpliga bussar fast det blev otroligt långa dagar för ett sjukhusbesök. Detta är tydligen för dyrt, för ett år sedan ville landstinget dra in servicelinjerna och hänvisa oss vårdtagare till att anlita ordinarie länstrafik d.v.s. attraktiva Värmland i övrigt hänvisas till matarturer. Efter högljudda protester så lät landstinget lägga detta på is men vi är nog snart där, precis likaså blir det med Oslotrafiken övriga attraktiva Värmland i hänvisas till matarturer.

Eftersom dagens servicelinje inte är anpassad till vare sig tidiga eller sena sjukhusbesök så har vi redan fått se hur den tänkta lösningen med matarbuss (Buss 500) fungerar. Vid det aktuella tillfället så visste föraren inte var och hur man spände fast en rullstol, efter mycket trixande och hjälp av annan förare så rullade bussen försiktigt fram. Jag kör lugnt idag (30 minuter sen) för du är inte riktigt fastspänd var kommentaren!

Vi som har läst Gösta Knutssons Pelle Svanslös kan ju lätt dra paralleller med Elaka Måns (landstinget), Bill (Mikael Dahlqvist) och Bull (Lars Bull) som är tvillingkatterna i böckerna om Pelle Svanslös av Gösta Knutsson.

De är osjälvständiga eftersägare och medhjälpare till Elaka Måns. Eftersom de nästan aldrig gör någonting rätt, det vill säga som Måns har tänkt sig det, misslyckas dock de flesta av Måns planer. Till sammanhanget hör väl också här en hel del strateger som inte gör planeringsarbetet lättare eller bättre. Kristinehamns kommun har tydligen hela tolv stycken bland de 200 bäst betalda tjänstemännen men hur många återfinns i landstingshuset??

Nu är det definitivt hög tid att sanera landstinget.

Tur och retur