2017-05-19 12:49

2017-05-19 12:49

Optimerad verksamhet optimerar lönsamheten

NÄRINGSLIV: "Fokusera på rätt saker och få bort röd tid"

Några japanska biltillverkare åkte till USA för att studera bilindustrin. Det var starten för vad som kom att bli Lean-produktion.

– Japanerna tyckte att det verkade som om att de amerikanska bilbyggarna hade hängt in huvudet i skåpet ihop med sina privata kläder när de bytte om. Genom att få med sig personalen och dess expertkunskaper kunde de producera tre gånger så många bilar på lika mycket personal, berättar konsulten Hans Cramnert.

Han är inbjuden för att presentera Lean-konceptet för deltagarna i Näringslivssamverkans mentorsprogram. Efter drygt 20 år inom Ericsson är Hans Cramnert numera konsult. De senaste fem åren har han uteslutande jobbat med Lean.

– Det var ett önskemål från gruppen att få veta mer om Lean, förklarar Maria Springfeldt Hans Cramnerts medverkan.

Lean går kortfattat ut på att optimera verksamheten i alla led. Genom att korta tiden från beställning till betalning får man ett bättre kassaflöde. Alltså kan man tjäna mer pengar på att arbeta effektivare.

Hans Cramnert visar en illustration över hur Lean fungerar. Där är kunden högst upp och ledningen längst ner.

– Kunden är i fokus. Det är den viktigaste länken i kedjan. Personalen som har närmast kontakt med kunden vet vad kunden vill ha och ser till att det blir så bra som möjligt. Ledningens uppgift är att coacha och inspirera samt ha framtidsperspektivet, förklarar han.

För att optimera verksamheten krävs det att röd tid försvinner. Röd tid är improduktiv tid. Det är den tid man lägger på att leta efter saker. Om var sak är på sin plats sparar man tid.

– Det är personalen som kan sin egen avdelning bäst. Om de organiserar det som de vill ha det blir det bättre än om någon kommer och talar om för dem hur det ska vara, säger Hans Cramnert.

Övergången mellan olika avdelningar jämför han med att springa 400 meter. Det går mycket fortare att göra det i stafettform med flygande start där man överlämnar pinnen som näste man vill ha den. Dialogen är viktig, både inom den egna gruppen och mellan grupper.

– Genom att jobba lite smartare varje vecka blir man hela tiden bättre, men man blir aldrig klar, sammanfattar Hans Cramnert.

– Japanerna tyckte att det verkade som om att de amerikanska bilbyggarna hade hängt in huvudet i skåpet ihop med sina privata kläder när de bytte om. Genom att få med sig personalen och dess expertkunskaper kunde de producera tre gånger så många bilar på lika mycket personal, berättar konsulten Hans Cramnert.

Han är inbjuden för att presentera Lean-konceptet för deltagarna i Näringslivssamverkans mentorsprogram. Efter drygt 20 år inom Ericsson är Hans Cramnert numera konsult. De senaste fem åren har han uteslutande jobbat med Lean.

– Det var ett önskemål från gruppen att få veta mer om Lean, förklarar Maria Springfeldt Hans Cramnerts medverkan.

Lean går kortfattat ut på att optimera verksamheten i alla led. Genom att korta tiden från beställning till betalning får man ett bättre kassaflöde. Alltså kan man tjäna mer pengar på att arbeta effektivare.

Hans Cramnert visar en illustration över hur Lean fungerar. Där är kunden högst upp och ledningen längst ner.

– Kunden är i fokus. Det är den viktigaste länken i kedjan. Personalen som har närmast kontakt med kunden vet vad kunden vill ha och ser till att det blir så bra som möjligt. Ledningens uppgift är att coacha och inspirera samt ha framtidsperspektivet, förklarar han.

För att optimera verksamheten krävs det att röd tid försvinner. Röd tid är improduktiv tid. Det är den tid man lägger på att leta efter saker. Om var sak är på sin plats sparar man tid.

– Det är personalen som kan sin egen avdelning bäst. Om de organiserar det som de vill ha det blir det bättre än om någon kommer och talar om för dem hur det ska vara, säger Hans Cramnert.

Övergången mellan olika avdelningar jämför han med att springa 400 meter. Det går mycket fortare att göra det i stafettform med flygande start där man överlämnar pinnen som näste man vill ha den. Dialogen är viktig, både inom den egna gruppen och mellan grupper.

– Genom att jobba lite smartare varje vecka blir man hela tiden bättre, men man blir aldrig klar, sammanfattar Hans Cramnert.