2017-05-18 15:26

2017-05-18 15:27

Båtluffning ska utökas i sommar

KOMMUNIKATION: Ta båten från Mastis till Hamncaféet i Borgvik

Båtbusstrafiken på norra Vänern fortsätter att öka. I sommar kommer det att kunna gå att åka från Kristinehamn till Borgvik, men också en ny tur mellan öarna i Kristinehamns skärgård.

Fyra kommuner samarbetar om båtbusstrafiken. Under fjolåret tillkom Grums i det sedan tidigare etablerade samarbetet mellan Hammarö, Karlstad och Kristinehamn.

I år kommer det att vara möjligt att kliva på Stöten utan för Mastmagasinet med slutdestination Hamncaféet i Borgvik. En sådan resa kräver förvisso några byten efter vägen. Västerbron i Kristinehamn och bron över Slottsbrosundet är båda så låga att de större båtarna som trafikerar linje 95 inte kan passera dem.

– Åker du från Mastmagasinet byter du båt vid Vålösundsbryggan, berättar turistchef Ulrika Ganterud Evermark.

Ett liknande byte sker sedan i Grums för fortsatt färd mot Borgvik med linje 97.

Linje 95 kommer att utgå från Karlstad och går växelvis först mot Grums eller Kristinehamn. Det är varannan dag som gäller.

– Ena dagen kan man åka från Kristinehamn på förmiddagen och andra dagen på eftermiddagen, förklarar Ulrika Ganterud Evermark.

Hela resan Kristinehamn-Borgvik beräknas ta fem, sex timmar. Men då ingår ett 45 minuter långt stopp i Karlstad.

Stöten kommer köra mellan Mastmagasinet och Vålösundsbryggan ett par gånger per dag, men i huvudsak pendlar den som vanligt mellan bryggan och Vålön.

Riktig luffning igen

Slutligen årets nyhet för kristinehamnarna och andra besökare av vår del av Vänern. Det är linje 96 som har Vålösundsbryggan som bas.

– Den kommer att gå en tur till Kalvön för att sedan vända tillbaka till bryggan. Sedan går den en tur till Alvön, Långön och Saxholmen, säger Ulrika Ganterud Evermark.

Därefter körs turerna i omvänd ordning. Måndag, onsdag, fredag och söndag startar trafiken redan på förmiddagen och då hinns också en avslutande tur till Alvön och Långön med.

Tisdag, torsdag och lördag körs trafiken under eftermiddagarna.

– Med det här konceptet erbjuder vi stor flexibilitet i båttrafiken. Inte minst med tanke på att den går att kombinera med tåg eller buss om man väljer att inte åka med hela vägen på de längre turerna, avslutar Ulrika Ganterud Evermark.

Fyra kommuner samarbetar om båtbusstrafiken. Under fjolåret tillkom Grums i det sedan tidigare etablerade samarbetet mellan Hammarö, Karlstad och Kristinehamn.

I år kommer det att vara möjligt att kliva på Stöten utan för Mastmagasinet med slutdestination Hamncaféet i Borgvik. En sådan resa kräver förvisso några byten efter vägen. Västerbron i Kristinehamn och bron över Slottsbrosundet är båda så låga att de större båtarna som trafikerar linje 95 inte kan passera dem.

– Åker du från Mastmagasinet byter du båt vid Vålösundsbryggan, berättar turistchef Ulrika Ganterud Evermark.

Ett liknande byte sker sedan i Grums för fortsatt färd mot Borgvik med linje 97.

Linje 95 kommer att utgå från Karlstad och går växelvis först mot Grums eller Kristinehamn. Det är varannan dag som gäller.

– Ena dagen kan man åka från Kristinehamn på förmiddagen och andra dagen på eftermiddagen, förklarar Ulrika Ganterud Evermark.

Hela resan Kristinehamn-Borgvik beräknas ta fem, sex timmar. Men då ingår ett 45 minuter långt stopp i Karlstad.

Stöten kommer köra mellan Mastmagasinet och Vålösundsbryggan ett par gånger per dag, men i huvudsak pendlar den som vanligt mellan bryggan och Vålön.

Riktig luffning igen

Slutligen årets nyhet för kristinehamnarna och andra besökare av vår del av Vänern. Det är linje 96 som har Vålösundsbryggan som bas.

– Den kommer att gå en tur till Kalvön för att sedan vända tillbaka till bryggan. Sedan går den en tur till Alvön, Långön och Saxholmen, säger Ulrika Ganterud Evermark.

Därefter körs turerna i omvänd ordning. Måndag, onsdag, fredag och söndag startar trafiken redan på förmiddagen och då hinns också en avslutande tur till Alvön och Långön med.

Tisdag, torsdag och lördag körs trafiken under eftermiddagarna.

– Med det här konceptet erbjuder vi stor flexibilitet i båttrafiken. Inte minst med tanke på att den går att kombinera med tåg eller buss om man väljer att inte åka med hela vägen på de längre turerna, avslutar Ulrika Ganterud Evermark.