2017-04-21 06:00

2017-04-21 06:00

Skapade animerad film

MUSIKSKOLAN: Barn deltog i workshop under påsklovet

Under påsklovet arrangerade musikskolan en workshop på temat animerad film. Med hjälp av en Ipad, en app och massor av fantasi lät barnen sina idéer komma till liv på skärmen.

Workshopen leds av filmpedagogen Markus Hanson som kommit till Kristinehamns musikskola under två dagar för att lära barn grunderna i animerad film. Han berättar att de skapar filmen med stop motion-teknik.

– Det innebär helt enkelt att man kan få fysiska föremål att se levande ut genom att man tar en bild och sedan flyttar föremålet innan man tar en ny bild, förklarar han.

När bildserierna spelas upp ser figurerna ut att ha kommit till liv. Barnen får även jobba med en så kallad green screen, en grön bakgrund, för att i efterhand kunna lägga till valfria bakgrunder till sina animationer.

– Sedan får de möjlighet att lägga på ett ljud, säger Markus Hanson.

Bilderna tas med Ipads som musikskolan har fått låna av Region Värmland.

– Region Värmland jobbar mycket med att få in film i skola och fritidsverksamhet, säger Markus Hanson.

Göra figurer

Barnen får börja med att själva skapa sina figurer med hjälp av pysselmaterial. Lukas Ydlinger, Isak Modin och Jonathan Hahne har gjort ninjafigurer. De håller på med en film som de valt att kalla Undervattensfighten. De tycker att workshopen är lärorik.

– Det är roligt att veta hur man kan göra egna filmer, säger Jonathan.

Han får medhåll av sina kompisar.

– Det svåra är att se till att inte händerna syns på bild, säger Isak och förklarar att det ibland behövs en stöttande hand för att figurerna inte ska ramla omkull.

– Men då kan man sudda bort händerna från bilden i efterhand, förklarar Jonathan.

De tycker att det är spännande att se resultatet på skärmen. I nästan två timmar har de jobbat med filmen som är 20 sekunder lång.

– Nu ska vi göra del två, utbrister de innan det är dags för en välförtjänt lunchpaus.

Workshopen leds av filmpedagogen Markus Hanson som kommit till Kristinehamns musikskola under två dagar för att lära barn grunderna i animerad film. Han berättar att de skapar filmen med stop motion-teknik.

– Det innebär helt enkelt att man kan få fysiska föremål att se levande ut genom att man tar en bild och sedan flyttar föremålet innan man tar en ny bild, förklarar han.

När bildserierna spelas upp ser figurerna ut att ha kommit till liv. Barnen får även jobba med en så kallad green screen, en grön bakgrund, för att i efterhand kunna lägga till valfria bakgrunder till sina animationer.

– Sedan får de möjlighet att lägga på ett ljud, säger Markus Hanson.

Bilderna tas med Ipads som musikskolan har fått låna av Region Värmland.

– Region Värmland jobbar mycket med att få in film i skola och fritidsverksamhet, säger Markus Hanson.

Göra figurer

Barnen får börja med att själva skapa sina figurer med hjälp av pysselmaterial. Lukas Ydlinger, Isak Modin och Jonathan Hahne har gjort ninjafigurer. De håller på med en film som de valt att kalla Undervattensfighten. De tycker att workshopen är lärorik.

– Det är roligt att veta hur man kan göra egna filmer, säger Jonathan.

Han får medhåll av sina kompisar.

– Det svåra är att se till att inte händerna syns på bild, säger Isak och förklarar att det ibland behövs en stöttande hand för att figurerna inte ska ramla omkull.

– Men då kan man sudda bort händerna från bilden i efterhand, förklarar Jonathan.

De tycker att det är spännande att se resultatet på skärmen. I nästan två timmar har de jobbat med filmen som är 20 sekunder lång.

– Nu ska vi göra del två, utbrister de innan det är dags för en välförtjänt lunchpaus.