2017-03-15 16:29

2017-03-16 16:14

Framtidens företagare i fokus

SKOLA/NÄRINGSLIV: Årets UF-mässa på plats i Kristinehamn Arena

Ung företagsamhet är kombinationen av skola och näringsliv. Där drillas framtidens företagare och att döma av årets UF-mässa går Värmlands näringsliv en ljus framtid till mötes.

1 224 elever driver 492 UF-företag i Värmland det här läsåret. Det är rekordmånga och verksamhetschef Henrik Degert Grahn är särskilt nöjd åt att det aldrig har varit så jämställt.

– Vi har nästan precis lika många tjejer som killar i år, tidigare har det varit mest tjejer. Sedan är det jämnt fördelat mellan yrkesprogram och studieförberedande program, det har det heller inte varit tidigare, säger han.

Den här onsdagen är Henrik Degert Grahn i Kristinehamn för den stora UF-mässan, som för första gången arrangeras utanför Karlstad.

– Men det är garanterat inte sista gången. Det här är en fantastisk arena, säger han entusiastiskt.

Också arenachefen Tomas Olsson är nöjd:

– Det här är jättekul. Vi vill ha fler mässor i hallen, men i morgon eftermiddag (läs: torsdag eftermiddag) ska allt vara bortstädat för det är fem lag som ska vara här på träningsläger i helgen.

Den här dagen är det dock ett myller av människor i arenan. Närmare 300 UF-företag är på plats under mässan för att visa upp sina produkter. Ett av de första företagen besökarna kommer fram till precis innanför entrén är UF Sweet Bakery. Som namnet indikerar handlar det om bakverk.

– Vi bakar själva och försöker vara så ekologiska som möjligt. Vi ratar alla e-medel, säger Naomi Jansen.

Hon läser livsmedelsprogrammet vid Spångbergsgymnasiet i Filipstad. Hennes kollega Esma Kamerov går samhällsprogrammet på samma skola. De berättar att de bakar tillsammans och har lärt sig vikten av samarbete.

– Vi kommer bra överens, säger de.

Vad tycker ni om UF?

– Det är kul och man lär sig mycket nytt, men jag trodde inte att det skulle vara så svårt, svarar Naomi Jansen.

– Jag visste inte så mycket om det innan, men det är jättekul, fyller Esma Kamerov i.

Skulle ni rekommendera andra att testa UF?

– Jag tycker att alla borde prova på UF, svarar Naomi Jansen.

Det är en synpunkt som går igen hos alla som NKP pratar med. Andreas Torstensson är vd för Kakfat UF:

– Jag läser på handelsprogrammet och att driva UF innebär att jag får omsätta mina kunskaper i praktiken. Det är jättekul att se hur det hänger ihop.

Han driver företaget tillsammans med Emma Carlsson och Albin Ekeberg Nilsson. Trion går på Brogårdsgymnasiet och tillverkar kakfat i två eller tre våningar.

Några meter bort har Eko Müsli UF sin monter. Fannie Karlsson berättar att företaget tillverkar ekologisk müsli.

– Vi tänkte att folk är intresserade av att äta nyttigt och därför ligger vår produkt i tiden, säger hon.

Hur har det gått då?

– Jo, vi har sålt en hel del på mässan och vi har satsat stort på den, svarar Fannie Karlsson.

Hon berättar att de planerade sin monter i god tid:

– Vi hade tänkt ut precis hur vi ville ha den och då gick det snabbt att bygga den.

Kan du tänka dig att bli företagare på riktigt också?

– Ja, det kan jag, svarar Fannie Karlsson.

Och det är ju det som är syftet med Ung företagsamhet.

1 224 elever driver 492 UF-företag i Värmland det här läsåret. Det är rekordmånga och verksamhetschef Henrik Degert Grahn är särskilt nöjd åt att det aldrig har varit så jämställt.

– Vi har nästan precis lika många tjejer som killar i år, tidigare har det varit mest tjejer. Sedan är det jämnt fördelat mellan yrkesprogram och studieförberedande program, det har det heller inte varit tidigare, säger han.

Den här onsdagen är Henrik Degert Grahn i Kristinehamn för den stora UF-mässan, som för första gången arrangeras utanför Karlstad.

– Men det är garanterat inte sista gången. Det här är en fantastisk arena, säger han entusiastiskt.

Också arenachefen Tomas Olsson är nöjd:

– Det här är jättekul. Vi vill ha fler mässor i hallen, men i morgon eftermiddag (läs: torsdag eftermiddag) ska allt vara bortstädat för det är fem lag som ska vara här på träningsläger i helgen.

Den här dagen är det dock ett myller av människor i arenan. Närmare 300 UF-företag är på plats under mässan för att visa upp sina produkter. Ett av de första företagen besökarna kommer fram till precis innanför entrén är UF Sweet Bakery. Som namnet indikerar handlar det om bakverk.

– Vi bakar själva och försöker vara så ekologiska som möjligt. Vi ratar alla e-medel, säger Naomi Jansen.

Hon läser livsmedelsprogrammet vid Spångbergsgymnasiet i Filipstad. Hennes kollega Esma Kamerov går samhällsprogrammet på samma skola. De berättar att de bakar tillsammans och har lärt sig vikten av samarbete.

– Vi kommer bra överens, säger de.

Vad tycker ni om UF?

– Det är kul och man lär sig mycket nytt, men jag trodde inte att det skulle vara så svårt, svarar Naomi Jansen.

– Jag visste inte så mycket om det innan, men det är jättekul, fyller Esma Kamerov i.

Skulle ni rekommendera andra att testa UF?

– Jag tycker att alla borde prova på UF, svarar Naomi Jansen.

Det är en synpunkt som går igen hos alla som NKP pratar med. Andreas Torstensson är vd för Kakfat UF:

– Jag läser på handelsprogrammet och att driva UF innebär att jag får omsätta mina kunskaper i praktiken. Det är jättekul att se hur det hänger ihop.

Han driver företaget tillsammans med Emma Carlsson och Albin Ekeberg Nilsson. Trion går på Brogårdsgymnasiet och tillverkar kakfat i två eller tre våningar.

Några meter bort har Eko Müsli UF sin monter. Fannie Karlsson berättar att företaget tillverkar ekologisk müsli.

– Vi tänkte att folk är intresserade av att äta nyttigt och därför ligger vår produkt i tiden, säger hon.

Hur har det gått då?

– Jo, vi har sålt en hel del på mässan och vi har satsat stort på den, svarar Fannie Karlsson.

Hon berättar att de planerade sin monter i god tid:

– Vi hade tänkt ut precis hur vi ville ha den och då gick det snabbt att bygga den.

Kan du tänka dig att bli företagare på riktigt också?

– Ja, det kan jag, svarar Fannie Karlsson.

Och det är ju det som är syftet med Ung företagsamhet.

De vann på UF-mässan

Hållbart företagande: MindCare UF (Stjerneskolan, Torsby)

2:a – Smarta Tassar UF (ForshagaAkademin, Forshaga)

3:a – Tovat Tänk UF (Lillerudsgymnasiet, Karlstad)

 

Årets hantverk: Voozt UF (SG/Broby, Sunne)

2:a – Den lilla boken UF (Klara gymnasium, Karlstad)

3:a – Xplode UF (Thorén Business School, Karlstad)

 

Årets produktutveckling: FoldHanger UF (Herrgårdsgymnasiet, Säffle)

2:a – Be You UF (Tingvallagymnasiet, Karlstad)

3:a – Fantasy Baits UF (ForshagaAkademin, Karlstad)

 

Årets vara: Smarta Tassar UF (ForshagaAkademin, Forshaga)

2:a – Snygg&Trygg UF (Solbergagymnasiet, Arvika)

3:a – EttLysande UF (Stjerneskolan, Torsby)

 

Årets tjänst: Träningsboxen UF (Tingvallagymnasiet, Karlstad)

2:a – MindCare UF (Stjerneskolan, Torsby)

3:a – WMF UF (Lillerudsgymnasiet, Karlstad)

 

Årets säljare: Anton Torehammar, Grabbarna Ljus UF (Älvkullegymnaiset, Karlstad)

2:a – Anna Lindberg, Smarta Tassar UF (ForshagaAkademin, Karlstad)

3:a – Ebba Sandberg, Xplode UF (Thorén Business School, Karlstad)

 

Årets monter: Voozt UF (SG/Broby, Sunne)

2:a – Sockclips UF (Fria läroverken, Karlstad)

3:a – SafeSound UF (Stjerneskolan, Torsby)

 

Årets affärsplan: Wess My Bottle UF (Fria läroverken, Karlstad)

2:a – Relight UF (Fria läroverken, Karlstad)

3:a – SafeSound UF (Stjerneskolan, Torsby)

 

Årets logotyp: LakuMikko UF (Herrgårdsgymnasiet, Säffle)

2:a – Arcthis Studios UF (Älvkullegymnasiet, Karlstad)

3:a – MIVI music UF (Thorén Business School, Karlstad)

 

Årets UF-kooperativ: Always Protected UF (Stjerneskolan, Torsby)

2:a – EttLysande UF (Stjerneskolan, Torsby)

3:a – Go Active UF (Stjerneskolan, Torsby)

 

Årets UF-företag: Din choklad UF (Tingvalla- & Sundstagymnasiet, Karlstad)

2:a – MindCare UF (Stjerneskolan, Torsby)

3:a – SafeSound UF (Stjerneskolan, Torsby)

 

Årets lärare: Chriss Mellgren (Lillerudsgymnasiet, Karlstad)

 

Årets nykomling: Dan Nilsson (Sundstagymnasiet, Karlstad)

 

Årets arbetslag: Chriss Mellgren, Per Mogren, Markus Bäckström (Lillerudsgymnasiet, Karlstad)

 

Årets skola: Lillerudsgymnasiet