2016-09-30 15:17

2016-09-30 15:17

Inga långrandiga dagar

NÄRINGSLIV: Zebraweb växer sakta, men säkert

2007 startade Daniel Hahne Zebraweb för att börja utveckla hemsidor. I dag är verksamheten betydligt mer omfattande, både till innehåll och personalstyrka.

När firman startade var Zebraweb ett enmansföretag och förblev så i tre år. Då satt Daniel Hahne i samma lokaler som Tryckerian på norra Kungsgatan. Där jobbade bland andra Thomas Hilding och Lars Thun. Redan då hade trion ett tätt samarbete och när Tryckerian lade ner sin verksamhet flyttade Thomas och Lars helt enkelt över till Zebraweb.

I samma veva byttes centrum mot Marieberg där Zebraweb än i dag huserar i Småföretagarcentrum. Fast det där med små börjar bli lite inaktuellt för Zebraweb.

– Vi växer sakta, men säkert. Jag skulle säkert kunna anställa ännu fler om det var så, konstaterar Daniel.

En viktig kund under de första åren var Emerson, vars marknadschef Peter Lindberg bodde granne med och var god vän till Daniel. När han hastigt gick bort 2012 och Emerson fick en ny marknadschef minskade uppdragen för Zebraweb drastiskt.

– Det blev ett helt annat läge. Från att ha svarat för halva vår omsättning rasade det till nästan noll.

Nya kunder stötte till, andra började handla mer och ekonomiskt sett blev det inget större tapp för Zebraweb.

– Kunder kan man alltid få nya, men att förlora Peter som vän var jäkligt tufft, säger Daniel.

I dag har Zebraweb fyra heltidsanställda, ett par timanställda och sedan i tisdag har Staffan Adolfsson kommit med i företaget. Än så länge som praktikant, men om allt faller väl ut blir det en anställning för honom också. Caroline Wikström gick samma väg när hon började 2012.

Dessutom finns ett par konsulter med i periferin.

Företaget sysslar inte enbart med hemsidor och andra webbaserade tjänster. När NKP besöker Zebraweb sitter Thomas Hilding och adresserar ett utskick om oktoberfest.

– Det är en av Bergholms återförsäljare som ska arrangera en oktoberfest och vi har hjälpt till att ta fram presentationsmaterialet, säger Daniel.

Nära samarbete

Bergholm är Zebrawebs största kund. Daniel talar om ett nära samarbete där Zebraweb i princip fungerar som Bergholms marknadsavdelning. Förutom hemsida och andra marknadsföringsprodukter innebär det också att vara med och bygga mässmontrar.

Trots det vill inte Daniel säga att Bergholm är den viktigaste kunden eftersom alla kunder är viktiga. Daniel menar att kundvård är viktigt, något som i Zebrawebs fall bland annat innehåller temafester för kunderna.

– De brukar vara episka, ler Daniel nöjt.

Mindre nöjd är han när det kommer till personalförsörjning via Arbetsförmedlingen:

– Jag vet inte hur många gånger jag har efterfrågat folk med rätt kompetens utan att de kan leverera. Staffan kommer visserligen från Arbetsförmedlingen, men det var han själv som letade upp oss.

En sak Daniel reagerade på kring rankningen av företagsklimatet och den efterföljande arbetskvällen är kommunens upphandling. Där tror han att det finns saker att förbättra och underlätta för lokala företag att vara med och konkurrera. Daniel försöker själv att handla lokalt i så stor utsträckning som möjligt, både privat och åt företaget.

– Att kommunen vill bjuda in till informationskvällar inför kommande upphandlingar tycker jag låter intressant. Då kan vi företagare berätta vad vi kan erbjuda och så formuleras upphandlingskravet utifrån det, resonerar Daniel.

Zebraweb hade tidigare en del uppdrag åt kommunen, bland annat när det gällde presentationsmaterial åt Brogårdsgymnasiet.

– När upphandlingen gjordes om förlorade vi mot en byrå i Skåne. De hade lägre timkostnad än oss, men räknade man ens med lokal närvaro? Vi kunde vara på Brogårn och diskutera materialet på fem minuter. Hur mycket tid och pengar kostar det att åka mellan Kristinehamn och Skåne? Det tror jag inte fanns med i beräkningsunderlaget, säger Daniel.

Samtidigt konstaterar han att företaget ändå är överhopat med jobb enbart på den privata sidan, så det går ingen nöd på honom. Det är snarare symbolvärdet av lokala upphandlingar han tror kan stärka kommunens företagsklimat.

En liten notis i fredagens NKP fick honom att haja till ganska rejält:

– Bara vartannat företag i Värmland har en hemsida. Jag blir mörkrädd när jag läser det.

Och i nästa andetag tillägger han:

– Men vilken jättemarknad för oss.

När firman startade var Zebraweb ett enmansföretag och förblev så i tre år. Då satt Daniel Hahne i samma lokaler som Tryckerian på norra Kungsgatan. Där jobbade bland andra Thomas Hilding och Lars Thun. Redan då hade trion ett tätt samarbete och när Tryckerian lade ner sin verksamhet flyttade Thomas och Lars helt enkelt över till Zebraweb.

I samma veva byttes centrum mot Marieberg där Zebraweb än i dag huserar i Småföretagarcentrum. Fast det där med små börjar bli lite inaktuellt för Zebraweb.

– Vi växer sakta, men säkert. Jag skulle säkert kunna anställa ännu fler om det var så, konstaterar Daniel.

En viktig kund under de första åren var Emerson, vars marknadschef Peter Lindberg bodde granne med och var god vän till Daniel. När han hastigt gick bort 2012 och Emerson fick en ny marknadschef minskade uppdragen för Zebraweb drastiskt.

– Det blev ett helt annat läge. Från att ha svarat för halva vår omsättning rasade det till nästan noll.

Nya kunder stötte till, andra började handla mer och ekonomiskt sett blev det inget större tapp för Zebraweb.

– Kunder kan man alltid få nya, men att förlora Peter som vän var jäkligt tufft, säger Daniel.

I dag har Zebraweb fyra heltidsanställda, ett par timanställda och sedan i tisdag har Staffan Adolfsson kommit med i företaget. Än så länge som praktikant, men om allt faller väl ut blir det en anställning för honom också. Caroline Wikström gick samma väg när hon började 2012.

Dessutom finns ett par konsulter med i periferin.

Företaget sysslar inte enbart med hemsidor och andra webbaserade tjänster. När NKP besöker Zebraweb sitter Thomas Hilding och adresserar ett utskick om oktoberfest.

– Det är en av Bergholms återförsäljare som ska arrangera en oktoberfest och vi har hjälpt till att ta fram presentationsmaterialet, säger Daniel.

Nära samarbete

Bergholm är Zebrawebs största kund. Daniel talar om ett nära samarbete där Zebraweb i princip fungerar som Bergholms marknadsavdelning. Förutom hemsida och andra marknadsföringsprodukter innebär det också att vara med och bygga mässmontrar.

Trots det vill inte Daniel säga att Bergholm är den viktigaste kunden eftersom alla kunder är viktiga. Daniel menar att kundvård är viktigt, något som i Zebrawebs fall bland annat innehåller temafester för kunderna.

– De brukar vara episka, ler Daniel nöjt.

Mindre nöjd är han när det kommer till personalförsörjning via Arbetsförmedlingen:

– Jag vet inte hur många gånger jag har efterfrågat folk med rätt kompetens utan att de kan leverera. Staffan kommer visserligen från Arbetsförmedlingen, men det var han själv som letade upp oss.

En sak Daniel reagerade på kring rankningen av företagsklimatet och den efterföljande arbetskvällen är kommunens upphandling. Där tror han att det finns saker att förbättra och underlätta för lokala företag att vara med och konkurrera. Daniel försöker själv att handla lokalt i så stor utsträckning som möjligt, både privat och åt företaget.

– Att kommunen vill bjuda in till informationskvällar inför kommande upphandlingar tycker jag låter intressant. Då kan vi företagare berätta vad vi kan erbjuda och så formuleras upphandlingskravet utifrån det, resonerar Daniel.

Zebraweb hade tidigare en del uppdrag åt kommunen, bland annat när det gällde presentationsmaterial åt Brogårdsgymnasiet.

– När upphandlingen gjordes om förlorade vi mot en byrå i Skåne. De hade lägre timkostnad än oss, men räknade man ens med lokal närvaro? Vi kunde vara på Brogårn och diskutera materialet på fem minuter. Hur mycket tid och pengar kostar det att åka mellan Kristinehamn och Skåne? Det tror jag inte fanns med i beräkningsunderlaget, säger Daniel.

Samtidigt konstaterar han att företaget ändå är överhopat med jobb enbart på den privata sidan, så det går ingen nöd på honom. Det är snarare symbolvärdet av lokala upphandlingar han tror kan stärka kommunens företagsklimat.

En liten notis i fredagens NKP fick honom att haja till ganska rejält:

– Bara vartannat företag i Värmland har en hemsida. Jag blir mörkrädd när jag läser det.

Och i nästa andetag tillägger han:

– Men vilken jättemarknad för oss.