2016-09-26 06:00

2016-09-26 08:12

2B fick kliva in i studion

MUSIK: Lågstadieklass spelade in sång till integrationsprojekt

På fredagen fick klass 2B på Djurgårdsskolan en ovanlig aktivitet på schemat. Det vankades nämligen musikinspelningen efter att ett integrationsprojekt hade hittat till Kristinehamn.

Klassisk julmusik fast i ny tappning var föremål för fredagens musikinspelning på Djurgårdsskolan. Bland låtarna fanns ”Tänd ett ljus”, ”Hej tomtegubbar” och flera andra välkända sånger. Men till skillnad från originalstyckena hörs lite ovanligare instrument som sitar och yembetrummor.

Projektet är ett samarbete mellan ett flertal företag och skolor. Syftet är att inkludera fler till det svenska julfirandet.

– Det är ett integrationsprojekt. I Sverige använder vi nästan hela december till att prata om julen och sjunga julsånger. Så då tänkte vi att de som kanske inte är här ifrån från början i alla fall kan få instrument och melodier som de känner igen. Det blir julmusik med mångkulturella inslag, säger Anders Kedhammar, projektansvarig.

Grupprum blev studio

Projektet har till en början var koncentrerat i Göteborg och Stockholm, men av en slump fick även Kristinehamn komma med.

– Vi hade en ledig dag och ville gärna göra något vettigt av den. Jag har bekanta som har barn i den här klassen, så det var en bra väg in, säger Anders.

För fredagens inspelning fick grupprummet i korridoren omvandlas till studio. Klass 2B består av ett 20-tal barn och samtliga verkade vara överens om att det var roligt, men även lite pirrigt att spela in.

– Jag var lite nervös för att det kanske skulle gå fel, säger Laura Walqvist, elev.

Men några större nerver märks inte av på plats inne i studion. Barnen har fått öva på texterna i förväg och det krävs bara ett par inspelningar för att Anders och producenten Sören Kronqvist ska bli nöjda.

– Det har verkligen gått över förväntan. Vi hoppas ju alltid att det ska bli bra och att det ska vara kul. De var jätteduktiga! Jag tror att vi får ge deras lärare som har övat med dem en stor eloge, säger Anders.

– Jag tror att det kommer att låta jättebra! säger Isabella Klein efter att hon och hennes grupp är klara med inspelningen.

Anders arbetar som skolutvecklare i Fisksätra utanför Stockholm. Han berättar att förutom integration, finns det ytterligare ett syfte med projektet.

– Jag tycker att man ska lyfta skolan. Det ska vara en plats där man vill vara och det ska vara ett forum där det händer roliga saker. Att gå i skolan känns inte lika självklart längre, i dag verkar det som att många barn inte tycker att det är nödvändigt att gå i skolan. Det vill jag ändra på.

Färdigt i november

Nu när inspelningen på Djurgårdsskolan är avklarad väntar efterarbetet. Det ska klippas, klistras och sedan färdigställas tillsammans med instrumenten. Låtarna kommer sedan att finnas tillgängliga på bland annat streamingtjänsten Spotify.

– Vi har förhoppningar om att man ska kunna lyssna på låtarna i november, säger Anders.

Klassisk julmusik fast i ny tappning var föremål för fredagens musikinspelning på Djurgårdsskolan. Bland låtarna fanns ”Tänd ett ljus”, ”Hej tomtegubbar” och flera andra välkända sånger. Men till skillnad från originalstyckena hörs lite ovanligare instrument som sitar och yembetrummor.

Projektet är ett samarbete mellan ett flertal företag och skolor. Syftet är att inkludera fler till det svenska julfirandet.

– Det är ett integrationsprojekt. I Sverige använder vi nästan hela december till att prata om julen och sjunga julsånger. Så då tänkte vi att de som kanske inte är här ifrån från början i alla fall kan få instrument och melodier som de känner igen. Det blir julmusik med mångkulturella inslag, säger Anders Kedhammar, projektansvarig.

Grupprum blev studio

Projektet har till en början var koncentrerat i Göteborg och Stockholm, men av en slump fick även Kristinehamn komma med.

– Vi hade en ledig dag och ville gärna göra något vettigt av den. Jag har bekanta som har barn i den här klassen, så det var en bra väg in, säger Anders.

För fredagens inspelning fick grupprummet i korridoren omvandlas till studio. Klass 2B består av ett 20-tal barn och samtliga verkade vara överens om att det var roligt, men även lite pirrigt att spela in.

– Jag var lite nervös för att det kanske skulle gå fel, säger Laura Walqvist, elev.

Men några större nerver märks inte av på plats inne i studion. Barnen har fått öva på texterna i förväg och det krävs bara ett par inspelningar för att Anders och producenten Sören Kronqvist ska bli nöjda.

– Det har verkligen gått över förväntan. Vi hoppas ju alltid att det ska bli bra och att det ska vara kul. De var jätteduktiga! Jag tror att vi får ge deras lärare som har övat med dem en stor eloge, säger Anders.

– Jag tror att det kommer att låta jättebra! säger Isabella Klein efter att hon och hennes grupp är klara med inspelningen.

Anders arbetar som skolutvecklare i Fisksätra utanför Stockholm. Han berättar att förutom integration, finns det ytterligare ett syfte med projektet.

– Jag tycker att man ska lyfta skolan. Det ska vara en plats där man vill vara och det ska vara ett forum där det händer roliga saker. Att gå i skolan känns inte lika självklart längre, i dag verkar det som att många barn inte tycker att det är nödvändigt att gå i skolan. Det vill jag ändra på.

Färdigt i november

Nu när inspelningen på Djurgårdsskolan är avklarad väntar efterarbetet. Det ska klippas, klistras och sedan färdigställas tillsammans med instrumenten. Låtarna kommer sedan att finnas tillgängliga på bland annat streamingtjänsten Spotify.

– Vi har förhoppningar om att man ska kunna lyssna på låtarna i november, säger Anders.

  • Frida Johansson