2016-09-16 06:00

2016-09-16 06:00

Många härliga minnen från åren med Metro

HANDEL: Modebutiken Metro firar 50 år

I år har klädesbutiken Metro 50-årsjubileum. Metro öppnade i december 1966 av Marianne och Kenneth Nilsson som drev den i hela 44 år. Makarna har många härliga minnen från butiken.
– Det var en rolig tid, säger Kenneth Nilsson.

Metro slog upp portarna för allra första gången den 12 december 1966 och låg då på Spelmansgatan 59, mitt emot Landahuset. Marianne och Kenneth Nilsson var då bara 17 och 21 år gamla. Kenneth berättar att han fått intresset för handel och mode från sin far, som var känd som Hilding i Fagerås. Hilding drev bland annat en modebutik som Kenneth ofta var med och hjälpte till i. Både han och Marianne delade intresset för mode och att starta en klädbutik kändes därför naturligt. Tidigt fick Metro sina första stamkunder.

– Det var bra fart i butiken redan från början, berättar Kenneth.

Flera flyttar

1972 gick flytten till en lokal på norra Kungsgatan, där KFUM i dag håller till. Kenneth berättar att den delen av Kungsgatan då var fylld av butiker, men att allt fler flyttade in mot centrum ju mer åren gick. Från att ha blomstrat började det bli sämre handel i den delen av centrum.

– Så 1983 flyttade vi också. Vi tog över lokalen som skoaffären Oscaria hade, nuvarande Dressman. Under ett år hade vi dubbla lokaler, förklarar Kenneth.

Ett par år senare var Kenneth och Marianne med och startade upp en galleria i Tempos gamla lokaler. Gallerian fick namnet Capella och här fanns tiotalet butiker. 1990 stod Vintergatan klar och Lindex, som hade en av de större affärsytorna i Capella-gallerian, flyttade dit. Andra butiker flyttade också och Metro tog då över hela affärslokalen – den lokal som modebutiken har än i dag.

Saknar kunderna

Marianne och Kenneth berättar att åren med Metro var väldigt roliga, men att de innebar mycket jobb. Det bästa tycker de var den sociala biten, kontakten med allt från kunder till leverantörer.

– Den delen saknar vi.

Varje gång de är ute på stan kommer det fram någon tidigare kund och pratar.

Kenneth tycker att inköp och försäljning var en rolig del, medan Marianne sedan starten har brunnit för att presentera kläderna på ett snyggt sätt i butiken och inte minst - skyltningen. De flesta minns nog Mariannes fantastiska julskyltningar som vann årets finaste skyltfönster år efter år. Genom åren har både barn och vuxna kunnat fascineras av detaljrika och omsorgsfullt skyltade fönster med bland annat tomtens verkstad, Pettsson och Findus, julkrubbor och figurer ur Astrid Lindgrens böcker. I en hel månad arbetade Marianne med skyltfönstret för att det skulle bli något extra på skyltsöndagen.

– Det var jätteroligt och det märktes att det uppskattades, säger Marianne.

Modevisningar

Butiken vann skyltfönstertävlingen så många år på raken att tävlingen under ett par års tid lades ner. Ingen butik kunde konkurrera med Mariannes skyltning. I fönstret har hon skyltat med allt från en uppstoppad kamel till riktiga grisar och tomtar som satt och vinkade åt barnen. Skyltfönstret såg såklart inbjudande ut för små barn och Marianne minns ett specifikt tillfälle när hon hittade ett barn som satt och lekte i skylten.

– Det är klart att han hade väl jätteroligt, säger Marianne och skrattar.

Genom åren har det också blivit många uppskattade modevisningar, både i butiken och runt om på bland annat hembygdsgårdar. Metro har också haft många trevliga besök av allt från artister till, tro det eller ej, en grävling! Den sprang in genom dörren och skrämde med all sannolikhet både kunder och personal. Kommunjägaren kallades in och fångade den oväntade besökaren i en bur.

– Just det besöket kanske inte var så bra, säger Kenneth och ler åt minnet.

Metro slog upp portarna för allra första gången den 12 december 1966 och låg då på Spelmansgatan 59, mitt emot Landahuset. Marianne och Kenneth Nilsson var då bara 17 och 21 år gamla. Kenneth berättar att han fått intresset för handel och mode från sin far, som var känd som Hilding i Fagerås. Hilding drev bland annat en modebutik som Kenneth ofta var med och hjälpte till i. Både han och Marianne delade intresset för mode och att starta en klädbutik kändes därför naturligt. Tidigt fick Metro sina första stamkunder.

– Det var bra fart i butiken redan från början, berättar Kenneth.

Flera flyttar

1972 gick flytten till en lokal på norra Kungsgatan, där KFUM i dag håller till. Kenneth berättar att den delen av Kungsgatan då var fylld av butiker, men att allt fler flyttade in mot centrum ju mer åren gick. Från att ha blomstrat började det bli sämre handel i den delen av centrum.

– Så 1983 flyttade vi också. Vi tog över lokalen som skoaffären Oscaria hade, nuvarande Dressman. Under ett år hade vi dubbla lokaler, förklarar Kenneth.

Ett par år senare var Kenneth och Marianne med och startade upp en galleria i Tempos gamla lokaler. Gallerian fick namnet Capella och här fanns tiotalet butiker. 1990 stod Vintergatan klar och Lindex, som hade en av de större affärsytorna i Capella-gallerian, flyttade dit. Andra butiker flyttade också och Metro tog då över hela affärslokalen – den lokal som modebutiken har än i dag.

Saknar kunderna

Marianne och Kenneth berättar att åren med Metro var väldigt roliga, men att de innebar mycket jobb. Det bästa tycker de var den sociala biten, kontakten med allt från kunder till leverantörer.

– Den delen saknar vi.

Varje gång de är ute på stan kommer det fram någon tidigare kund och pratar.

Kenneth tycker att inköp och försäljning var en rolig del, medan Marianne sedan starten har brunnit för att presentera kläderna på ett snyggt sätt i butiken och inte minst - skyltningen. De flesta minns nog Mariannes fantastiska julskyltningar som vann årets finaste skyltfönster år efter år. Genom åren har både barn och vuxna kunnat fascineras av detaljrika och omsorgsfullt skyltade fönster med bland annat tomtens verkstad, Pettsson och Findus, julkrubbor och figurer ur Astrid Lindgrens böcker. I en hel månad arbetade Marianne med skyltfönstret för att det skulle bli något extra på skyltsöndagen.

– Det var jätteroligt och det märktes att det uppskattades, säger Marianne.

Modevisningar

Butiken vann skyltfönstertävlingen så många år på raken att tävlingen under ett par års tid lades ner. Ingen butik kunde konkurrera med Mariannes skyltning. I fönstret har hon skyltat med allt från en uppstoppad kamel till riktiga grisar och tomtar som satt och vinkade åt barnen. Skyltfönstret såg såklart inbjudande ut för små barn och Marianne minns ett specifikt tillfälle när hon hittade ett barn som satt och lekte i skylten.

– Det är klart att han hade väl jätteroligt, säger Marianne och skrattar.

Genom åren har det också blivit många uppskattade modevisningar, både i butiken och runt om på bland annat hembygdsgårdar. Metro har också haft många trevliga besök av allt från artister till, tro det eller ej, en grävling! Den sprang in genom dörren och skrämde med all sannolikhet både kunder och personal. Kommunjägaren kallades in och fångade den oväntade besökaren i en bur.

– Just det besöket kanske inte var så bra, säger Kenneth och ler åt minnet.