2016-09-09 16:27

2016-09-09 16:27

Telefonköer ska minska

HÄLSA: Landstinget i möte med föreningar om telefonköerna

I veckan fick flera pensionärsföreningar möta landstinget för att lyfta upp problemet om de långa telefonköerna till vårdcentralen. Båda parter berättar om ett lyckat möte och landstinget arbetar med att lösa problemet.

Frågan om hur tillgängligheten till vårdcentralen ska förbättras har under en tid diskuterats. Flera pensionärsföreningar har reagerat på de långa telefonköerna och i onsdags fick de möta landstinget för att lyfta frågan. Där togs bland annat problematiken om hur dagens system med telefonköerna fungerar upp. Marianne Utterdahl, ordförande för landstingets primärvård- och psykiatriutskott berättar att man under en längre tid har arbetat med att införa ett nytt telefonsystem som ska minska köerna. Men att landstingets beslut om att ta ett anbud för ett nytt system överklagades.

Väntar på svar

– Det är nästan en regel mer än ett undantag att sådana beslut överklagas, just nu väntar vi på svar från förvaltningsrätten. Sen vidareutvecklar vi även vår webb så att fler ska kunna göra sina ärenden på nätet. Då blir telefonen mindre belastad för de som behöver ringa, säger Marianne Utterdahl.

Problemet med telefonköerna bottnar bland annat i att det nuvarande telefonsystemet saknar vissa funktioner. Föreningarna på mötet lyfte upp problematiken om att den som ringer placeras i en telefonkö, oavsett vilket ärende man har till vårdcentralen. Det kan exempelvis handla om att man vill få en kopia på sin journal eller att man vill avboka en tid. Det nya systemet skulle ha en så kallad återuppringningsfunktion där den som har ett ärende får ett angivet klockslag då vårdcentralen förväntas ringa upp

Nöjda med mötet

SPF Seniorerna Bro var de som tog initiativ till mötet. Rolf Lundberg, medlem, berättar i ett brev till NKP att de deltagande föreningarna är nöjda med mötet.

”Den förståelsen för problemen och den klart uttryckta viljan från landstingsföreträdarna att ta tag i problemen får oss pensionärsföreträdare att känna att vi gjort något positivt”, skriver han.

Även Marianne Utterdahl berättar att mötet var uppskattat från landstingets sida.

– Det var ett väldigt bra möte som gav mersmak. Det är kul att träffa seniorer med vilja att förbättra. De hade många synpunkter som vi håller med om, Vi ska träffas igen i slutet av året för att följa upp, säger Marianne Utterdahl.

Frågan om hur tillgängligheten till vårdcentralen ska förbättras har under en tid diskuterats. Flera pensionärsföreningar har reagerat på de långa telefonköerna och i onsdags fick de möta landstinget för att lyfta frågan. Där togs bland annat problematiken om hur dagens system med telefonköerna fungerar upp. Marianne Utterdahl, ordförande för landstingets primärvård- och psykiatriutskott berättar att man under en längre tid har arbetat med att införa ett nytt telefonsystem som ska minska köerna. Men att landstingets beslut om att ta ett anbud för ett nytt system överklagades.

Väntar på svar

– Det är nästan en regel mer än ett undantag att sådana beslut överklagas, just nu väntar vi på svar från förvaltningsrätten. Sen vidareutvecklar vi även vår webb så att fler ska kunna göra sina ärenden på nätet. Då blir telefonen mindre belastad för de som behöver ringa, säger Marianne Utterdahl.

Problemet med telefonköerna bottnar bland annat i att det nuvarande telefonsystemet saknar vissa funktioner. Föreningarna på mötet lyfte upp problematiken om att den som ringer placeras i en telefonkö, oavsett vilket ärende man har till vårdcentralen. Det kan exempelvis handla om att man vill få en kopia på sin journal eller att man vill avboka en tid. Det nya systemet skulle ha en så kallad återuppringningsfunktion där den som har ett ärende får ett angivet klockslag då vårdcentralen förväntas ringa upp

Nöjda med mötet

SPF Seniorerna Bro var de som tog initiativ till mötet. Rolf Lundberg, medlem, berättar i ett brev till NKP att de deltagande föreningarna är nöjda med mötet.

”Den förståelsen för problemen och den klart uttryckta viljan från landstingsföreträdarna att ta tag i problemen får oss pensionärsföreträdare att känna att vi gjort något positivt”, skriver han.

Även Marianne Utterdahl berättar att mötet var uppskattat från landstingets sida.

– Det var ett väldigt bra möte som gav mersmak. Det är kul att träffa seniorer med vilja att förbättra. De hade många synpunkter som vi håller med om, Vi ska träffas igen i slutet av året för att följa upp, säger Marianne Utterdahl.

  • Frida Johansson