2016-09-01 16:17

2016-09-01 16:17

Firar öppning i tre dagar

NÄRINGSLIV: Karl Hedins butik är invigd på riktigt

För en månad sedan skedde smygstarten, men nu är Karl Hedins bygghandel i Kristinehamn officiellt invigd. Under tre dagar är det stor fest i butiken.

– Vi ville ha några veckor på oss för att få allt att fungera innan vi öppnade på riktigt, säger platschefen Thomas Stenbäck.

Under invigningsfesten finns mellan 15 och 20 leverantörer på plats samtidigt som det lockas med en rad öppningserbjudanden. Med andra ord precis som det brukar vara när en ny butik öppnar.

Thomas Stenbäck berättar att han och hans kollegor har fått ett mycket gott mottagande i Kristinehamn. Något han exemplifierar med att berätta om en bilhandlare som kom över med en stor palm i välkomstgåva.

– Det var både överraskande och roligt. Nu är det upp till oss att motsvara förväntningarna, säger Thomas Stenbäck.

Butiken har fem anställda utöver honom och han tycker att det har blivit ett bra gäng som väl lever upp till den Karl Hedin-anda man eftersträvar inom företaget.

Var det svårt att hitta rätt folk?

– Nej, det var det egentligen inte. Vi annonserade inte ut platserna, men folk läste om etableringen i tidningen, på vår hemsida och på Facebook. Till slut hade vi någonstans mellan 85 och 90 ansökningar.

Det var mycket magkänsla som avgjorde. En sak Thomas Stenbäck tog fasta på var att de som anställdes ville vara med och bygga upp något nytt.

– Mycket handlar om hur man är som person. Produkterna kan man alltid lära sig, men social kompetens är svårare att lära sig, konstaterar han.

– Vi ville ha några veckor på oss för att få allt att fungera innan vi öppnade på riktigt, säger platschefen Thomas Stenbäck.

Under invigningsfesten finns mellan 15 och 20 leverantörer på plats samtidigt som det lockas med en rad öppningserbjudanden. Med andra ord precis som det brukar vara när en ny butik öppnar.

Thomas Stenbäck berättar att han och hans kollegor har fått ett mycket gott mottagande i Kristinehamn. Något han exemplifierar med att berätta om en bilhandlare som kom över med en stor palm i välkomstgåva.

– Det var både överraskande och roligt. Nu är det upp till oss att motsvara förväntningarna, säger Thomas Stenbäck.

Butiken har fem anställda utöver honom och han tycker att det har blivit ett bra gäng som väl lever upp till den Karl Hedin-anda man eftersträvar inom företaget.

Var det svårt att hitta rätt folk?

– Nej, det var det egentligen inte. Vi annonserade inte ut platserna, men folk läste om etableringen i tidningen, på vår hemsida och på Facebook. Till slut hade vi någonstans mellan 85 och 90 ansökningar.

Det var mycket magkänsla som avgjorde. En sak Thomas Stenbäck tog fasta på var att de som anställdes ville vara med och bygga upp något nytt.

– Mycket handlar om hur man är som person. Produkterna kan man alltid lära sig, men social kompetens är svårare att lära sig, konstaterar han.