2016-07-31 13:41

2016-07-31 13:41

Ett 70-tal glänsande européer träffades

BJÖRNEBORGS FOLKETS PARK: Bilträff

Första gången som Sven Göransson från Degerfors köpte sin Volvo 122 S kostade den 17 150 kronor. Andra gången som han köpte samma bil fick han ge 1 000 kronor.
Varje bil vid bilträffen i Björneborgs Folkets park har sin egen historia och många stolta ägare ville berätta.

– Jag köpte Volvon 1966, minns Sven Göransson. Det var hos Värmlands Bilförsäljning och säljaren hette Bertil.

17 150 kronor var mycket pengar även om det var en sportversion med overdrive. Sven hade bilen bara ett år och köpte sedan en 142:a. Men bilen gick i Degerfors där Sven ofta såg den. Sedan ställdes den av i åtta år och efter att Sven tjatat i fem år fick han köpa tillbaka den 1991. Den var då i hyfsat skick men de rostiga framskärmarna är bytta. Kurvljusen är identiska och motorn är orenoverad. Till och med sandplåten framför bakdäcken är original. Efter en omlackering är den än en gång fräscht körsbärsröd. 24 500 mil har den gått - hittills.

Svens hustru Anita kör en Opel Rekord från 1961, det är en 1700P2.

– Den hade stått avställd i 30 år, säger hon.

Hennes bror ägde den tidigare och i höstas fick hon äntligen köpa den. Premiärturen gick förstås till bilträffen i Björneborg.

Motorn där bak

Lördagens bilträffare gick runt och beundrade VW-bubblor, Volvo- och Opel-bilar. En lite större samling återfanns bakom Stefan Jenvins bil. I bakluckan finns bara lite plats för bagaget, desto större plats tar DeTomasos motor.

– Det är en sportbil som tillverkades i Italien i samarbete med Ford mellan 1970 och 1994, berättar Stefan Jelvin. Den gjordes i nästan 8 000 exemplar varav de flesta finns i USA.

Kraftpaket

Just den här DeTomaso-modellen, Pantera, är en 75:a. På tyska autobahn har kraftpaketet kommit upp i hastigheter mellan 270 och 300 kilometer i timmen.

Från början var det inte Stefans drömbil, det var en kompis som övertalade honom att det var bättre med en DeTomaso än en Jaguar E-type.

Vid bilträffen deltog ett 70-tal europeiska bilar. Drygt 300 besökte Björneborgs Folkets park för att titta på motorer, krom och lack.

– Jag köpte Volvon 1966, minns Sven Göransson. Det var hos Värmlands Bilförsäljning och säljaren hette Bertil.

17 150 kronor var mycket pengar även om det var en sportversion med overdrive. Sven hade bilen bara ett år och köpte sedan en 142:a. Men bilen gick i Degerfors där Sven ofta såg den. Sedan ställdes den av i åtta år och efter att Sven tjatat i fem år fick han köpa tillbaka den 1991. Den var då i hyfsat skick men de rostiga framskärmarna är bytta. Kurvljusen är identiska och motorn är orenoverad. Till och med sandplåten framför bakdäcken är original. Efter en omlackering är den än en gång fräscht körsbärsröd. 24 500 mil har den gått - hittills.

Svens hustru Anita kör en Opel Rekord från 1961, det är en 1700P2.

– Den hade stått avställd i 30 år, säger hon.

Hennes bror ägde den tidigare och i höstas fick hon äntligen köpa den. Premiärturen gick förstås till bilträffen i Björneborg.

Motorn där bak

Lördagens bilträffare gick runt och beundrade VW-bubblor, Volvo- och Opel-bilar. En lite större samling återfanns bakom Stefan Jenvins bil. I bakluckan finns bara lite plats för bagaget, desto större plats tar DeTomasos motor.

– Det är en sportbil som tillverkades i Italien i samarbete med Ford mellan 1970 och 1994, berättar Stefan Jelvin. Den gjordes i nästan 8 000 exemplar varav de flesta finns i USA.

Kraftpaket

Just den här DeTomaso-modellen, Pantera, är en 75:a. På tyska autobahn har kraftpaketet kommit upp i hastigheter mellan 270 och 300 kilometer i timmen.

Från början var det inte Stefans drömbil, det var en kompis som övertalade honom att det var bättre med en DeTomaso än en Jaguar E-type.

Vid bilträffen deltog ett 70-tal europeiska bilar. Drygt 300 besökte Björneborgs Folkets park för att titta på motorer, krom och lack.

Vinnarna

Upp till 1950: Gunnar Nilsson, Lesjöfors. Volvo Pv 822 (Droska) 1948

50-talare: Berne Dahl, Karlskoga. DKW 1957 coupé

60-talare: Christer Hellkvist, Kristinehamn. Volvo PV 544 sport 1966

70-talare: Kenneth Larsson, Karlskoga. Volvo 142 1973

80-talare: Per Jensen, Björneborg. Ford Capri 2,2 GL 1980

MC/Moped: Bo Molinder, Kristinehamn. Zundapp KS 50 1969

Peoples Choice: Leif-Arne Larsson, Kristinehamn. Austin A 70 Hampshire 1950

Resultat

Källa: