2016-07-18 06:00

2016-07-18 06:00

Färgglatt för en god sak

ÖLME: Rosa och blå höbalar för cancerforskningens skull

I höst kommer höbalar i rosa och blått att pryda åkrarna utmed E18 mellan Kristinehamn och Karlstad.

De färgglada platshöljena runt höbalarna finns redan på en mängd åkrar runt om i Sverige. De är till för att uppmärksamma prostata- och bröstcancer. För varje såld plastrulle går 15 kronor till bröst- eller prostatacancerfonden. Lantmännen, plasttillverkaren Trioplast och bonden som köper plasten skänker fem kronor var per rulle.

Niklas Mårgård i Ölme är en av de svenska bönder som valt att köpa in rosa och blå plast till sina höbalar. 120 stycken kampanjbalar kommer i höst att spridas ut så att de är synliga för trafikanterna på E18 i riktning mot Karlstad.

– Nästa år hoppas jag att det blir ännu fler, säger Niklas Mårgård.

Starkt engagemang

Initiativet var Kenneth Hermanssons. I fyra år har han varit engagerad i Prostatacancerförbundets lokala förening. När han fick höra att de rosa höbalarna förra året drog in över 300 000 kronor till bröstcancerforskningen kontaktade han Niklas Mårgård.

– Han köpte både rosa och blå plast så balarna kommer att stå tillsammans. Vi har ju samma mål och budskap som Bröstcancerföreningarnas riksorganisation så det känns bra, säger Kenneth Hermansson.

Niklas Mårgård var inte svårövertalad och han och Kenneth är överens om att det har varit ett bra samarbete där båda parterna har varit tillmötesgående.

– Jag tror att jag behövde en push i rätt riktning. Det här var ju en så bra och rolig idé och så fort jag förstod konceptet tänkte jag att om jag kan hjälpa till vill jag självklart göra det, säger Niklas Mårgård.

I höst kommer Kenneth Hermansson även att dekorera en del av de blå höbalarna med en målad mustasch, symbolen för kampen mot prostatacancer.

Alla drabbas

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform för män och bröstcancer är den vanligaste för kvinnor. Kenneth Hermansson och Niklas Mårgård hoppas att höbalarna ska kunna bidra till att väcka uppmärksamhet kring sjukdomarna.

– Rent krasst är det ju så att alla drabbas på något sätt. Är det inte någon i ens närhet som blir sjuk så läser man om det i tidningen, säger Niklas Mårgård.

– Det behövs mer pengar till forskning och så krävs det att vi vågar prata om det. Vi män är ofta dåliga på att prata om prostatacancer och gömmer oss i stället, säger Kenneth Hermansson.

Tiden avgörande

Kenneth Hermansson betonar vikten av att göra regelbundna vävnadsprov eller cellprov.

– Det är viktigt att cancern upptäcks i tid. Då är chanserna goda att man kan bli av med den helt, annars kan man få leva med behandlingar hela resten av livet. Det farliga med prostatacancer är att det oftast inte ger några symptom förrän det är för sent, säger Kenneth Hermansson.

De färgglada platshöljena runt höbalarna finns redan på en mängd åkrar runt om i Sverige. De är till för att uppmärksamma prostata- och bröstcancer. För varje såld plastrulle går 15 kronor till bröst- eller prostatacancerfonden. Lantmännen, plasttillverkaren Trioplast och bonden som köper plasten skänker fem kronor var per rulle.

Niklas Mårgård i Ölme är en av de svenska bönder som valt att köpa in rosa och blå plast till sina höbalar. 120 stycken kampanjbalar kommer i höst att spridas ut så att de är synliga för trafikanterna på E18 i riktning mot Karlstad.

– Nästa år hoppas jag att det blir ännu fler, säger Niklas Mårgård.

Starkt engagemang

Initiativet var Kenneth Hermanssons. I fyra år har han varit engagerad i Prostatacancerförbundets lokala förening. När han fick höra att de rosa höbalarna förra året drog in över 300 000 kronor till bröstcancerforskningen kontaktade han Niklas Mårgård.

– Han köpte både rosa och blå plast så balarna kommer att stå tillsammans. Vi har ju samma mål och budskap som Bröstcancerföreningarnas riksorganisation så det känns bra, säger Kenneth Hermansson.

Niklas Mårgård var inte svårövertalad och han och Kenneth är överens om att det har varit ett bra samarbete där båda parterna har varit tillmötesgående.

– Jag tror att jag behövde en push i rätt riktning. Det här var ju en så bra och rolig idé och så fort jag förstod konceptet tänkte jag att om jag kan hjälpa till vill jag självklart göra det, säger Niklas Mårgård.

I höst kommer Kenneth Hermansson även att dekorera en del av de blå höbalarna med en målad mustasch, symbolen för kampen mot prostatacancer.

Alla drabbas

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform för män och bröstcancer är den vanligaste för kvinnor. Kenneth Hermansson och Niklas Mårgård hoppas att höbalarna ska kunna bidra till att väcka uppmärksamhet kring sjukdomarna.

– Rent krasst är det ju så att alla drabbas på något sätt. Är det inte någon i ens närhet som blir sjuk så läser man om det i tidningen, säger Niklas Mårgård.

– Det behövs mer pengar till forskning och så krävs det att vi vågar prata om det. Vi män är ofta dåliga på att prata om prostatacancer och gömmer oss i stället, säger Kenneth Hermansson.

Tiden avgörande

Kenneth Hermansson betonar vikten av att göra regelbundna vävnadsprov eller cellprov.

– Det är viktigt att cancern upptäcks i tid. Då är chanserna goda att man kan bli av med den helt, annars kan man få leva med behandlingar hela resten av livet. Det farliga med prostatacancer är att det oftast inte ger några symptom förrän det är för sent, säger Kenneth Hermansson.

  • Ingrid Ramberg