2016-07-13 06:00

2016-07-13 06:00

"De börjar gasa direkt"

BJÖRNEBORG: Boende upprörda över den höga hastigheten

På vägskyltarna står det 50, men i verkligheten kör de flesta betydligt fortare. Mikael Elfstedt, som bor längs med Degerforsvägen, har tröttnat rejält och är rädd att det ska hända en olycka.

Det är ungefär sju och ett halvt år sedan som Mikael Elfstedt och hans familj köpte villan på Degerforsvägen i Björneborg. Och problemen med den höga hastigheten har han märkt av sedan de flyttade in.

– Kommer bilarna från Kristinehamnshållet börjar de gasa direkt efter rondellen och kommer de från Degerforshållet bromsar de inte ner förrän de ser rondellen, säger han.

– Det har byggts en refug, men den gör varken till eller från för den är så liten, fortsätter han.

Ingen respons

Mikael Elfstedt har pratat med både kommunen, Trafikverket samt polisen utan någon större respons.

– Kommunen frånsäger sig allt ansvar eftersom det är Trafikverkets väg och Trafikverket säger att de inte kan göra något. Jag har även pratat med polisen om problemet, de skulle ju kunna ha hastighetskontroller efter vägen. Men de menar att enligt statistiken sker det inte så många olyckor inom tätbebyggt område, det är mer på de större vägarna med högre hastighet.

Lekande barn

För en tid sedan satte Mikael Elfstedt upp skyltar med texten ”lekande barn”, men det hjälper inte heller. När människor vill gå över övergångsstället struntar de flesta bilisterna i att stanna.

– Många går över vägen här för att komma till skolan, det känns inte speciellt tryggt att släppa iväg sina barn när i princip alla kör så otroligt fort. De flesta stannar inte ens när de ser att det är ett övergångsställe och folk vill över. Ska det behöva hända en olycka innan det görs något åt det här problemet?

Vad skulle du vilja att Trafikverket gjorde?

– Jag önskar att de kunde bygga en vägbula vid övergångsstället för det skulle tvinga folk att sakta ner. Men Trafikverket menar att det inte går för då skulle inte lastbilarna ta sig uppför backen på vintern. Jag tycker dock bara det är en dålig ursäkt till att de saltar för dåligt, det kan inte vara något annat. Dessutom är inte backen särskilt brant.

”Polisiär sak”

På Trafikverket menar man dock att man inte kan göra så mycket mer.

– Vi kan omöjligt bygga bort allting, det finns inte en chans. Vi har hastigheter på varje väg och det är meningen att folk ska hålla den och vid ett övergångsställe ska man släppa över den som går, så är trafikreglerna. Det blir en polisiär sak när människor inte håller hastigheten, säger Göran Engström, trafikingenjör på Trafikverket.

Får ofta tips

Joakim Nyman, kanslichef i lokalpolisområde Kristinehamn, kommenterar det hela så här:

– Vi får ofta in tips från boende om höga hastigheter och i mån av tid samt beroende på vad det är för typ av tips försöker vi göra något åt det. Sedan är det ofta så att man upplever att det går väldigt snabbt precis där man bor.

Brukar ni ha hastighetskontroller längsmed Degerforsvägen?

– Jag törs inte svara på det, men vi försöker utföra kontroller i hela vårt område. Det blir oftare på ställen där vi vet att hastigheten många gånger är för hög och mer sällan på andra platser. Det beror lite på hur vägen ser ut också, det måste vara en lämplig väg att stå på där det är trafiksäkert att ta in de bilar som vi stoppar.

Har ni oftare hastighetskontroller på större vägar än inom tätbebyggt område?

– Jag vill påstå att vi står lika ofta i tätbebyggt område som på vägar med högre hastighet.

Det är ungefär sju och ett halvt år sedan som Mikael Elfstedt och hans familj köpte villan på Degerforsvägen i Björneborg. Och problemen med den höga hastigheten har han märkt av sedan de flyttade in.

– Kommer bilarna från Kristinehamnshållet börjar de gasa direkt efter rondellen och kommer de från Degerforshållet bromsar de inte ner förrän de ser rondellen, säger han.

– Det har byggts en refug, men den gör varken till eller från för den är så liten, fortsätter han.

Ingen respons

Mikael Elfstedt har pratat med både kommunen, Trafikverket samt polisen utan någon större respons.

– Kommunen frånsäger sig allt ansvar eftersom det är Trafikverkets väg och Trafikverket säger att de inte kan göra något. Jag har även pratat med polisen om problemet, de skulle ju kunna ha hastighetskontroller efter vägen. Men de menar att enligt statistiken sker det inte så många olyckor inom tätbebyggt område, det är mer på de större vägarna med högre hastighet.

Lekande barn

För en tid sedan satte Mikael Elfstedt upp skyltar med texten ”lekande barn”, men det hjälper inte heller. När människor vill gå över övergångsstället struntar de flesta bilisterna i att stanna.

– Många går över vägen här för att komma till skolan, det känns inte speciellt tryggt att släppa iväg sina barn när i princip alla kör så otroligt fort. De flesta stannar inte ens när de ser att det är ett övergångsställe och folk vill över. Ska det behöva hända en olycka innan det görs något åt det här problemet?

Vad skulle du vilja att Trafikverket gjorde?

– Jag önskar att de kunde bygga en vägbula vid övergångsstället för det skulle tvinga folk att sakta ner. Men Trafikverket menar att det inte går för då skulle inte lastbilarna ta sig uppför backen på vintern. Jag tycker dock bara det är en dålig ursäkt till att de saltar för dåligt, det kan inte vara något annat. Dessutom är inte backen särskilt brant.

”Polisiär sak”

På Trafikverket menar man dock att man inte kan göra så mycket mer.

– Vi kan omöjligt bygga bort allting, det finns inte en chans. Vi har hastigheter på varje väg och det är meningen att folk ska hålla den och vid ett övergångsställe ska man släppa över den som går, så är trafikreglerna. Det blir en polisiär sak när människor inte håller hastigheten, säger Göran Engström, trafikingenjör på Trafikverket.

Får ofta tips

Joakim Nyman, kanslichef i lokalpolisområde Kristinehamn, kommenterar det hela så här:

– Vi får ofta in tips från boende om höga hastigheter och i mån av tid samt beroende på vad det är för typ av tips försöker vi göra något åt det. Sedan är det ofta så att man upplever att det går väldigt snabbt precis där man bor.

Brukar ni ha hastighetskontroller längsmed Degerforsvägen?

– Jag törs inte svara på det, men vi försöker utföra kontroller i hela vårt område. Det blir oftare på ställen där vi vet att hastigheten många gånger är för hög och mer sällan på andra platser. Det beror lite på hur vägen ser ut också, det måste vara en lämplig väg att stå på där det är trafiksäkert att ta in de bilar som vi stoppar.

Har ni oftare hastighetskontroller på större vägar än inom tätbebyggt område?

– Jag vill påstå att vi står lika ofta i tätbebyggt område som på vägar med högre hastighet.

  • Jessica Lundevall