2016-07-12 16:43

2016-07-12 16:59

Satsar sex miljoner på ny lack- och svetsverkstad

NÄRINGSLIV: Samarbete mellan Tågab och Kristinehamnslacken

Tidigare har Tågab lackat sina tåg och vagnar på annan ort. Men nu ska arbetet ske på hemmaplan, genom ett samarbete med Kristinehamnslacken och en satsning på en toppmodern lack- och svetsverkstad.

– Vi har gjort en investering på sex miljoner kronor, säger Tågabs vd Lars Yngström.

Tanken är att det kommer att göras cirka tio lackjobb per år i hallen. I övrigt kommer den användas för svetsning.

Lackjobben ska utföras av Kristinehamnslacken tunga fordon AB, som Tågab inlett ett samarbete med.

– När bästa entreprenören finns lokalt så är det klart att vi väljer dem, säger Lars Yngström.

Letade lokal

Andreas Pettersson, vd på Kristinehamnslacken, har varit involverad i planeringen av hallen och är mycket nöjd med resultatet.

– Vi har gjort småjobb åt Tågab förut och tycker att det här känns jättebra. Det finns många samordningsvinster, säger han och fortsätter:

– Innan bygget letade vi lokaler länge men hittade ingen plats som skulle fungera som hade spår in med växlar.

Tågab beslutade därför att bygga en ny hall i anslutning till sin verkstad och övrig verksamhet.

Mycket går in

Hallen är dimensionerad så att den ska klara att rymma både äldre och nyare tåg och lok.

– Det mesta går in. Vi kommer även kunna göra andra jobb här, säger Anderas Pettersson.

– Det här är en av Sveriges största lackboxar, kommenterar Lars Yngström.

Hallen är toppmodern för att leva upp till alla lagar och regler kring arbetsmiljö och extern miljö. För ventilationen har det byggts en egen hall som ligger ihop med verkstadsbyggnaden.

– Utluften från hallen filtreras i tre steg och värmer upp inluften, förklarar Andreas Pettersson.

Hallen är redan i bruk. Första nylackade vagnen rullade ut i måndags. Ungefär två till tre veckor tar det att färdigställa en tågvagn, beroende på vad som ska göras. Det är cirka halva tiden mot att köra iväg vagnen och lacka den på annan ort.

Tågab har gjort satsningen för att i första hand tillgodose egna behov av lackering och svetsning.

– Vi blir mer kompletta så här, säger Lars Yngström som emellertid redan fått förfrågningar från andra bolag om lackeringsjobb i nya hallen.

På sikt tror Andreas Pettersson att samarbetet ska kunna leda till fler arbetstillfällen.

– Om det blir så bra som vi tror, så finns det stora möjligheter till det, säger han.

Redan i nuläget räknar parterna med att de har lackeringsjobb för ett par år framåt eftersom Tågab har ett uppdämt behov.

För Tågabs del är nya verkstaden inte den enda satsningen. Den nylackade 60-talsvagnen har även kostats på med ny inredning i form av en helt ny kupé och omklädda stolar. Järnvägsbolaget går bra och har fler turer på planeringsstadiet i samband med att nya tidtabeller ska fastställas.

– Rent allmänt är det bra drag i verksamheten, avslutar Lars Yngström.

– Vi har gjort en investering på sex miljoner kronor, säger Tågabs vd Lars Yngström.

Tanken är att det kommer att göras cirka tio lackjobb per år i hallen. I övrigt kommer den användas för svetsning.

Lackjobben ska utföras av Kristinehamnslacken tunga fordon AB, som Tågab inlett ett samarbete med.

– När bästa entreprenören finns lokalt så är det klart att vi väljer dem, säger Lars Yngström.

Letade lokal

Andreas Pettersson, vd på Kristinehamnslacken, har varit involverad i planeringen av hallen och är mycket nöjd med resultatet.

– Vi har gjort småjobb åt Tågab förut och tycker att det här känns jättebra. Det finns många samordningsvinster, säger han och fortsätter:

– Innan bygget letade vi lokaler länge men hittade ingen plats som skulle fungera som hade spår in med växlar.

Tågab beslutade därför att bygga en ny hall i anslutning till sin verkstad och övrig verksamhet.

Mycket går in

Hallen är dimensionerad så att den ska klara att rymma både äldre och nyare tåg och lok.

– Det mesta går in. Vi kommer även kunna göra andra jobb här, säger Anderas Pettersson.

– Det här är en av Sveriges största lackboxar, kommenterar Lars Yngström.

Hallen är toppmodern för att leva upp till alla lagar och regler kring arbetsmiljö och extern miljö. För ventilationen har det byggts en egen hall som ligger ihop med verkstadsbyggnaden.

– Utluften från hallen filtreras i tre steg och värmer upp inluften, förklarar Andreas Pettersson.

Hallen är redan i bruk. Första nylackade vagnen rullade ut i måndags. Ungefär två till tre veckor tar det att färdigställa en tågvagn, beroende på vad som ska göras. Det är cirka halva tiden mot att köra iväg vagnen och lacka den på annan ort.

Tågab har gjort satsningen för att i första hand tillgodose egna behov av lackering och svetsning.

– Vi blir mer kompletta så här, säger Lars Yngström som emellertid redan fått förfrågningar från andra bolag om lackeringsjobb i nya hallen.

På sikt tror Andreas Pettersson att samarbetet ska kunna leda till fler arbetstillfällen.

– Om det blir så bra som vi tror, så finns det stora möjligheter till det, säger han.

Redan i nuläget räknar parterna med att de har lackeringsjobb för ett par år framåt eftersom Tågab har ett uppdämt behov.

För Tågabs del är nya verkstaden inte den enda satsningen. Den nylackade 60-talsvagnen har även kostats på med ny inredning i form av en helt ny kupé och omklädda stolar. Järnvägsbolaget går bra och har fler turer på planeringsstadiet i samband med att nya tidtabeller ska fastställas.

– Rent allmänt är det bra drag i verksamheten, avslutar Lars Yngström.