2016-06-15 06:00

2016-06-15 07:40

Surfplatta exploderade

STRANDEN: Ersätter inte skador på skärmen

Anette Rudmalm hade haft surfplattan mindre än ett år när den exploderade. I butiken fick hon veta att en skadad skärm inte ersätts. Själv är hon glad över att varken hon eller barnbarnen använde plattan när det hände.

Anette Rudmalm bor i Stranden söder om Kristinehamn. Hon använder surfplattan både för att surfa på nätet och för sitt arbete som god man. Hon var och hälsade på en bekant när den slutade att fungera.

Surfplattan hade legat på en torr arbetsbänk över natten, när hon öppnade fodralet ramlade det glas från den. Den verkar ha exploderat inifrån under natten. Hela skärmen är krossad och den gick inte att starta över huvud taget.

– Tänk om jag hade suttit med den, eller om barnbarnen hade spelat på den? utbrister hon.

Anette Rudmalm blev alldeles chockad.

– Jag hade inte varit nära den. Jag hade aldrig trott att det kunde hända. Jag blev förvånad och tänkte att det var tur att jag inte hade den öppen när det hände.

Ersätter inte

Men när hon kom till Teliabutiken i Örebro fick hon besked om att Samsung inte ersätter skador på skärmen.

Men enligt Anette Rudmalm fanns det inget liv alls i surfplattan. Eftersom hon inte fick någon ersättning från butiken fick hon betala 1 500 kronor i självrisk, resten bekostade hennes försäkringsbolag.

Inger Gunterberg är pressansvarig på Telia och hon förklarar att när en kund kommer till butiken med en vara som inte fungerar längre ska kunden erbjudas att varan skickas till en oberoende verkstad där man tar reda på vad som är trasigt och hur det har gått till. Om det är ett fabrikationsfel och garantitiden fortfarande gäller så så ska det åtgärdas och om det är kunden som orsakat skadan så ska kunden få ett prisförslag för att laga det.

Går på garantin

– Är det fortfarande på garanti och man konstaterar på verkstaden att det är ett produktfel så går det på garantin. Men det måste vi få ett svar på via verkstaden, säger hon.

Inger Gunterberg tror att det kan röra sig om någon miss i kommunikationen mellan Anette och Teliabutiken och uppmanar Anette att åka till butiken i Örebro och lämna in surfplattan igen så att verkstaden kan undersöka den och se om det rör sig om ett garantiärende.

Anette Rudmalm bor i Stranden söder om Kristinehamn. Hon använder surfplattan både för att surfa på nätet och för sitt arbete som god man. Hon var och hälsade på en bekant när den slutade att fungera.

Surfplattan hade legat på en torr arbetsbänk över natten, när hon öppnade fodralet ramlade det glas från den. Den verkar ha exploderat inifrån under natten. Hela skärmen är krossad och den gick inte att starta över huvud taget.

– Tänk om jag hade suttit med den, eller om barnbarnen hade spelat på den? utbrister hon.

Anette Rudmalm blev alldeles chockad.

– Jag hade inte varit nära den. Jag hade aldrig trott att det kunde hända. Jag blev förvånad och tänkte att det var tur att jag inte hade den öppen när det hände.

Ersätter inte

Men när hon kom till Teliabutiken i Örebro fick hon besked om att Samsung inte ersätter skador på skärmen.

Men enligt Anette Rudmalm fanns det inget liv alls i surfplattan. Eftersom hon inte fick någon ersättning från butiken fick hon betala 1 500 kronor i självrisk, resten bekostade hennes försäkringsbolag.

Inger Gunterberg är pressansvarig på Telia och hon förklarar att när en kund kommer till butiken med en vara som inte fungerar längre ska kunden erbjudas att varan skickas till en oberoende verkstad där man tar reda på vad som är trasigt och hur det har gått till. Om det är ett fabrikationsfel och garantitiden fortfarande gäller så så ska det åtgärdas och om det är kunden som orsakat skadan så ska kunden få ett prisförslag för att laga det.

Går på garantin

– Är det fortfarande på garanti och man konstaterar på verkstaden att det är ett produktfel så går det på garantin. Men det måste vi få ett svar på via verkstaden, säger hon.

Inger Gunterberg tror att det kan röra sig om någon miss i kommunikationen mellan Anette och Teliabutiken och uppmanar Anette att åka till butiken i Örebro och lämna in surfplattan igen så att verkstaden kan undersöka den och se om det rör sig om ett garantiärende.