2016-06-07 18:52

2016-06-07 18:52

Ernst Kirchsteiger tar den gamla flygeln in i 2000-talet

KRISTINEHAMN: Han ska sätta Gustafsvik på kartan

– Stället drabbade mig direkt, säger Ernst Kirchsteiger och slår ut med armarna i Gustafsviks omgivning.
Snart kan svenska folket ta del av Degerforssonens omvandling av den ena flygeln.

Inspelningen av årets omgång Sommar med Ernst har kommit halvvägs och produktionsteamet har bjudit in till pressträff.

Huvudpersonen står framför en av de två flyglarna på Gustafsvik. Han tar till orda och börjar beskriva platsen som två barn som tappat bort sin mamma.

– Det finns en konstig balans på den här gården sedan herrgården brann. Så det blev en frågeställning, hur ska jag få till en hel gårdsbild? säger Ernst Kirchsteiger.

– Så jag ska försöka ge gården sin värdighet tillbaka.

Är du med i valet av hus?

– Ja, jag måste bli förälskad i huset, det ska utmana mig, annars blir det ett tungt jobb. Sedan tycker jag att det är kul med variation, där huset har en egen känsla och eget tilltal.

En av lösningarna med att ge platsen värdigheten åter blev att bygga ett lufthus – ja med f – på platsen där herrgården stod. Det ska fyllas med växtlighet och dylikt.

Den flygel som Ernst fått till sitt förfogande kommer efter renoveringen att innehålla ett kök, ett sovrum, ett badrum samt en kombinerad salong och inglasad veranda.

Hantverkshistoria

Köket är det första rummet som fått en sig en uppfräschning. En köksö tagit plats, men den låga arbetsbänken längs med väggen finns kvar. Det används som förvaringsutrymme

– Det är viktigt att spara det gamla snickeriet, det är hantverkshistoria, säger Ernst Kirchsteiger.

– Jag jobbar med försiktighet, men jag vill inte ha ett musealt läge, jag vill att det ska funka i 2000-talet. Man får ta huset som en gammal dam. En dam på 80–90 år ser inte bra ut i extensions och lösögonfransar, men samtidigt kan en gammal dam vara det vackraste som finns, eller hur?

Han berättar att årets hus kommer innehålla mycket kvinnlighet och vara eklektiskt inrett. Så här beskriver han det:

– Jag har tänkt en fiktiv person, typ Karen Blixen, som inte bad om ursäkt för sig utan var berest, tog en grogg, läste Strindberg och hade åsikter om det.

Hur startar du om inför varje säsong för att inte upprepa dig?

– Jag vet inte, det är min Arkiv X-faktor, men jag är nog satt till jorden för att jobba estetiskt, tror Ernst efter att ha klurat lite.

Vad är det som inspirerar dig?

– Huset, men också situationer och samtal. Det är en ständigt pågående process, som jag trattar ner.

Är hela manuset klart när ni börjar spela in?

– Vi vet ungefär vad som ska göras, men hur det ska berättas är inte klart.

Du är ju känd som en citatmaskin, är det något du tänker på och planerar?

– Aldrig, saker sägs bara. Ska jag beskriva en känsla blir det bildspråk för jag vill att folk ska förstå vad jag menar. Vi har ett fantastiskt språk där det går att vara lekfull och barnslig, säger Ernst Kirchsteiger

Betyder mycket

Kristinehamns kommun har gått in med sammanlagt 1,3 miljoner kronor i produktionen.

– 500 000 kommer användas till marknadsföring av TV 4, och där kommer kommunen att stå som avsändare, resten används till anläggningsarbeten här på plats, säger Carina Welin, informationschef på kommunen.

Vad betyder för Kristinehamn att Ernst spelar in här?

– Det betyder jättemycket känslomässigt, det stärker vårt självförtroende, säger Carina Welin.

– Nu ska vi försöka ta tillvara det här så gott det går, och visa upp vad som gjorts, säger Ulrika Ganterud-Evermark, turistchef

Efter att Jul med Ernst spelats in i höst kommer området säljas till en upplevelsebaserad totalentreprenör.

– Det är målet, tills dess har vi i uppdrag att dra nytta av det som besöksmål, säger Carina Welin.

Inspelningen av årets omgång Sommar med Ernst har kommit halvvägs och produktionsteamet har bjudit in till pressträff.

Huvudpersonen står framför en av de två flyglarna på Gustafsvik. Han tar till orda och börjar beskriva platsen som två barn som tappat bort sin mamma.

– Det finns en konstig balans på den här gården sedan herrgården brann. Så det blev en frågeställning, hur ska jag få till en hel gårdsbild? säger Ernst Kirchsteiger.

– Så jag ska försöka ge gården sin värdighet tillbaka.

Är du med i valet av hus?

– Ja, jag måste bli förälskad i huset, det ska utmana mig, annars blir det ett tungt jobb. Sedan tycker jag att det är kul med variation, där huset har en egen känsla och eget tilltal.

En av lösningarna med att ge platsen värdigheten åter blev att bygga ett lufthus – ja med f – på platsen där herrgården stod. Det ska fyllas med växtlighet och dylikt.

Den flygel som Ernst fått till sitt förfogande kommer efter renoveringen att innehålla ett kök, ett sovrum, ett badrum samt en kombinerad salong och inglasad veranda.

Hantverkshistoria

Köket är det första rummet som fått en sig en uppfräschning. En köksö tagit plats, men den låga arbetsbänken längs med väggen finns kvar. Det används som förvaringsutrymme

– Det är viktigt att spara det gamla snickeriet, det är hantverkshistoria, säger Ernst Kirchsteiger.

– Jag jobbar med försiktighet, men jag vill inte ha ett musealt läge, jag vill att det ska funka i 2000-talet. Man får ta huset som en gammal dam. En dam på 80–90 år ser inte bra ut i extensions och lösögonfransar, men samtidigt kan en gammal dam vara det vackraste som finns, eller hur?

Han berättar att årets hus kommer innehålla mycket kvinnlighet och vara eklektiskt inrett. Så här beskriver han det:

– Jag har tänkt en fiktiv person, typ Karen Blixen, som inte bad om ursäkt för sig utan var berest, tog en grogg, läste Strindberg och hade åsikter om det.

Hur startar du om inför varje säsong för att inte upprepa dig?

– Jag vet inte, det är min Arkiv X-faktor, men jag är nog satt till jorden för att jobba estetiskt, tror Ernst efter att ha klurat lite.

Vad är det som inspirerar dig?

– Huset, men också situationer och samtal. Det är en ständigt pågående process, som jag trattar ner.

Är hela manuset klart när ni börjar spela in?

– Vi vet ungefär vad som ska göras, men hur det ska berättas är inte klart.

Du är ju känd som en citatmaskin, är det något du tänker på och planerar?

– Aldrig, saker sägs bara. Ska jag beskriva en känsla blir det bildspråk för jag vill att folk ska förstå vad jag menar. Vi har ett fantastiskt språk där det går att vara lekfull och barnslig, säger Ernst Kirchsteiger

Betyder mycket

Kristinehamns kommun har gått in med sammanlagt 1,3 miljoner kronor i produktionen.

– 500 000 kommer användas till marknadsföring av TV 4, och där kommer kommunen att stå som avsändare, resten används till anläggningsarbeten här på plats, säger Carina Welin, informationschef på kommunen.

Vad betyder för Kristinehamn att Ernst spelar in här?

– Det betyder jättemycket känslomässigt, det stärker vårt självförtroende, säger Carina Welin.

– Nu ska vi försöka ta tillvara det här så gott det går, och visa upp vad som gjorts, säger Ulrika Ganterud-Evermark, turistchef

Efter att Jul med Ernst spelats in i höst kommer området säljas till en upplevelsebaserad totalentreprenör.

– Det är målet, tills dess har vi i uppdrag att dra nytta av det som besöksmål, säger Carina Welin.

Lite siffror kring produktionen

1967 brann Gustafsviks herrgård ner.

200 kvadratmeter är den totala ytan, ute och inne, som Ernst Kirchsteiger har att ta om.

12 personer deltar i produktionsteamet. Därtill tillkommer lokala personer.

2 000 förslag om sommarhus kom in, och valet föll alltså på Gustafsvik.

2 veckor innan inspelningen tar vid görs en etablering på platsen och Ernst börjar skissa på idéer.

12 veckor tar produktionen.

43 minuter långt är varje avsnitt när det sänds. Efter en första grovklippning är programmet drygt fem minuter längre.

1,3 miljoner kronor har Kristinehamns kommun satsat i produktionen. 500 000 ska gå till marknadsföring, resterande pengar till anläggningsarbeten på plats.

9 säsonger, om man räknar med årets, har det blivit för Sommar med Ernst.