2016-05-25 06:00

2016-05-25 06:00

Turistar i verksamheten

BESÖKSNÄRING: Nya chefen bekantar sig med Kristinehamn

Så sammanfattar Kristinehamns nya turistchef Ulrika Evermark det faktum att kommunen har besöksnäring som ett av sina fokusområden.

– Just nu håller jag på och turistar i den egna verksamheten, säger Ulrika Evermark.

Hon tillträdde sin tjänst som turistchef i april och håller fortfarande på och samlar fakta. Besöksnäringen involverar många företag och föreningar så det är en hel del att ta in, men det är inget som avskräcker:

– Jag har jobbat med olika verksamheter, men de senaste 15 åren har det oftast varit i nära samarbete med småföretagare.

Ulrika Evermark kommer närmast från Färjestads hockeyallians där hon under fyra år arbetat med bland annat Nordic Youth Trophy. Något som ju ligger väldigt nära den idrottsturism Kristinehamns kommun har arbetat med under ungefär samma tidsperspektiv.

Bred erfarenhet

Innan dess tillbringade hon lika lång tid på Packaging arena.

– Tidigare bodde jag i England en period och jobbade inom Shell med deras utvecklingsprojekt för små företag, berättar hon.

Hennes erfarenhet av näringslivet är stor och det tror hon kommer att vara ett plus i det nya jobbet som turistchef.

– För oss som kommun är det viktigt att utgå från småföretagarnas tillvaro. De har fullt upp med den dagliga verksamheten. Därför är det upp till oss att jobba med rätt saker för att skapa förutsättningar för en positiv utveckling av besöksnäringen, säger Ulrika Evermark.

Små medel

Hon nämner Husbilsklubbens årsmöte i Kristinehamn för ett par veckor sedan som ett bra tillfälle för kommunen att med små medel kunna vara med och marknadsföra vad som erbjuds i och omkring orten.

– Vi kan hjälpa företagen inom besöksnäringen med mycket vad gäller marknadsföring, digitalisering och olika kanaler ut till turister. Det ska vara lätt att hitta och enkelt att boka.

Ulrika Evermark berättar att hennes mormor är från Kristinehamn och att hon alltid har lyft fram Kristinehamns skärgård som något av det finaste men kan tänka sig.

– Men om ingen vet att den finns där och hittar dit kan den vara hur fin som helst utan att det spelar någon roll.

Går att göra mer

Även om det de senaste åren har skett mycket när det gäller att göra skärgården tillgänglig tror Ulrika Evermark att det går att göra mer.

Hon tror också på samarbeten mellan olika aktörer för att skapa attraktiva besöksmål. Som exempel lyfter hon fram Järnleden där vandrare kan hämta en picknickryggsäck hos Nässundets café och lämna in den vid Niklasdams trädgård.

– Det är enkelt för företagen, men betyder mycket för vandrarna, säger Ulrika Evermark.

Vad gjorde att du sökte jobbet?

– Jag tycker att Kristinehamn har jobbat bra med turistfrågor. Att kommunen har tagit turism som ett utpekat fokusområde tycker jag känns fräscht. Sedan är det ett otroligt omväxlande jobb med många positiva sidor. Det är kul att jobba med helt enkelt.

Hon har fått väldigt gott intryck av den egna organisationen med turistbyrån i spetsen. Att kommunen dessutom har antagit en besöksplan ser hon positivt på.

– Den är väldigt bra och framför allt är den förankrad bland företagen, konstaterar Ulrika Evermark.

Avslutningsvis skickar hon med en liten tanke:

– Jag är inte den nye Mats Öhman. Jag vill sätta min egen prägel på verksamheten.

– Just nu håller jag på och turistar i den egna verksamheten, säger Ulrika Evermark.

Hon tillträdde sin tjänst som turistchef i april och håller fortfarande på och samlar fakta. Besöksnäringen involverar många företag och föreningar så det är en hel del att ta in, men det är inget som avskräcker:

– Jag har jobbat med olika verksamheter, men de senaste 15 åren har det oftast varit i nära samarbete med småföretagare.

Ulrika Evermark kommer närmast från Färjestads hockeyallians där hon under fyra år arbetat med bland annat Nordic Youth Trophy. Något som ju ligger väldigt nära den idrottsturism Kristinehamns kommun har arbetat med under ungefär samma tidsperspektiv.

Bred erfarenhet

Innan dess tillbringade hon lika lång tid på Packaging arena.

– Tidigare bodde jag i England en period och jobbade inom Shell med deras utvecklingsprojekt för små företag, berättar hon.

Hennes erfarenhet av näringslivet är stor och det tror hon kommer att vara ett plus i det nya jobbet som turistchef.

– För oss som kommun är det viktigt att utgå från småföretagarnas tillvaro. De har fullt upp med den dagliga verksamheten. Därför är det upp till oss att jobba med rätt saker för att skapa förutsättningar för en positiv utveckling av besöksnäringen, säger Ulrika Evermark.

Små medel

Hon nämner Husbilsklubbens årsmöte i Kristinehamn för ett par veckor sedan som ett bra tillfälle för kommunen att med små medel kunna vara med och marknadsföra vad som erbjuds i och omkring orten.

– Vi kan hjälpa företagen inom besöksnäringen med mycket vad gäller marknadsföring, digitalisering och olika kanaler ut till turister. Det ska vara lätt att hitta och enkelt att boka.

Ulrika Evermark berättar att hennes mormor är från Kristinehamn och att hon alltid har lyft fram Kristinehamns skärgård som något av det finaste men kan tänka sig.

– Men om ingen vet att den finns där och hittar dit kan den vara hur fin som helst utan att det spelar någon roll.

Går att göra mer

Även om det de senaste åren har skett mycket när det gäller att göra skärgården tillgänglig tror Ulrika Evermark att det går att göra mer.

Hon tror också på samarbeten mellan olika aktörer för att skapa attraktiva besöksmål. Som exempel lyfter hon fram Järnleden där vandrare kan hämta en picknickryggsäck hos Nässundets café och lämna in den vid Niklasdams trädgård.

– Det är enkelt för företagen, men betyder mycket för vandrarna, säger Ulrika Evermark.

Vad gjorde att du sökte jobbet?

– Jag tycker att Kristinehamn har jobbat bra med turistfrågor. Att kommunen har tagit turism som ett utpekat fokusområde tycker jag känns fräscht. Sedan är det ett otroligt omväxlande jobb med många positiva sidor. Det är kul att jobba med helt enkelt.

Hon har fått väldigt gott intryck av den egna organisationen med turistbyrån i spetsen. Att kommunen dessutom har antagit en besöksplan ser hon positivt på.

– Den är väldigt bra och framför allt är den förankrad bland företagen, konstaterar Ulrika Evermark.

Avslutningsvis skickar hon med en liten tanke:

– Jag är inte den nye Mats Öhman. Jag vill sätta min egen prägel på verksamheten.