2016-05-24 13:34

2016-05-24 13:34

Uselt i fjol blir sämre i år

NÄRINGSLIV: Kristinehamn tappar mest i länet

I fjol inleddes motsvarande artikel med ordet uselt. I år är det ännu värre. För första gången sedan 2002 ger företagarna ett lägre sammanfattande omdöme om företagsklimatet i kommunen än riksgenomsnittet.

Då det sammanfattande omdömet ligger till grund för en tredjedel av den slutliga rankningen som kommer i höst är det den enskilt viktigaste frågan i Svenskt Näringslivs enkät. Regionchef Urban Svanberg konstaterar att Kristinehamn är den kommun i länet som har den klart sämsta utvecklingen och tappar mest. Det är bara tre andra kommuner som tappar på det sammanfattande omdömet, övriga ligger still eller visar ett plus.

Kristinehamn har tappat 0,7 poäng sedan 2013. Hur allvarligt är det?

– Tittar vi på vart Kristinehamn är på väg är det allvarligt. Med en så kraftig nergång kommer man sannolikt att rasa ännu mer i rankningen. Företagarna är inte nöjda, svarar Urban Svanberg.

Under våren har det hänt mycket positivt i Kristinehamn. NKP listade i måndags tio saker som talade för ett förbättrat företagsklimat, men noterade också att det mesta förmodligen skett efter det att enkäten avslutats. Något Urban Svanberg bekräftar.

Tror han att det sammanfattande omdömet hade sett annorlunda ut om frågan ställdes i dag:

– Det är mycket positivt att det händer bra saker i Kristinehamn. Det ger en positiv bild av kommunen. Men påverkar det hur man ser på attityder till företagande? Nej, det tror jag inte. Det är två helt olika frågeställningar.

Totalt omfattar enkäten 16 frågor som ska bedömas på en sexgradig skala. Av dem är det bara en enda som visar plus jämfört med fjolåret, Tele- och IT-nät. Den ökar med 0,1 poäng till 3,8. Men där vet vi att Telia är på väg att stänga ner flera fasta telefonstationer och sannolikheten för att betyget kommer att försämras nästa år är stor.

Tele- och IT-nät är tillsammans med Medias attityd till företagande (4,1) och Vägnät, tåg och flyg (3,8) de enda frågor där Kristinehamn fortfarande ligger över riksgenomsnittet. Övriga 13 ligger under. I undersökningen 2013 låg kommunen över riksgenomsnittet i samtliga frågor, i flera fall högt över dessutom.

Men ifjol hände något. Då sjönk de flesta omdömen som en sten. Sedan fjolårets resultat blev känt tog Näringslivssamverkan initiativ till en egen enkät där man ställde direkta frågor kring varför det ser så illa ut.

– Tyvärr visade det sig att de åtgärder som vi gemensamt arbetade fram och som vi påbörjade under förra året inte har räckt till för att vända trenden, konstaterar näringslivschef Madelen Richardsson.

Hon menar att ett gott företagsklimat är av stor vikt för kommunens utveckling. Dels för att befintliga företag ska våga investera, dels för att attrahera nya etableringar.

– Därför kan vi inte blunda för missnöjet utan fortsätta prata med varandra och visa att frågorna är prioriterade, säger Madelen Richardsson.

Sofie Engström är ordförande i Näringslivssamverkan och själv småföretagare. Hon anser att Svenskt Näringslivs rankning är ett av de bästa verktygen som finns för att mäta hur företagen upplever företagsklimatet.

– Att vi sjunker åter igen är mycket tråkigt. Jag ser att det är extra viktigt att arbeta vidare med den positiva anda som skapats nu under våren, säger hon.

Kommunstyrelsens ordförande Bjarne Olsson (S) ville i fjol inte ta ordet bakläxa i sin mun, men erkände att det var ett dåligt läge. I år har politikernas attityd till företagande försämrats med 0,5 poäng till 2,9. Dialogen med kommunledningen minskar 0,4 till 2,8 och kommunens information till företagare sjunker från 3,1 till 2,7. Tre viktiga områden där kommunen inte ens når upp till betyget godtagbart.

Hur ser du på det?

– Det är inte bra. Ändå har vi inte gjort ett sämre arbete nu än tidigare. Det kan ju spela in vilka som har svarat. Men nu har det hänt en hel del positivt under våren och det kanske talar för en förbättring, svarar Bjarne Olsson.

Att H&M kommer till Kristinehamn kan knappast påverka dialogen mellan kommunledning och företag. Så hur tacklar ni det?

– Vi har under våren startat kommunluncher för företag där de får träffa kommunledningen och det är öppet för alla företagare, men det är så nytt att det inte syns i undersökningen. Förhoppningsvis kommer det att ge effekt på sikt, avslutar Bjarne Olsson.

Årets rankning presenteras den 20 september. Två dagar senare ska företagare, politiker och tjänstemän träffas för att i sak diskutera vad som kan bli bättre. Urban Svanberg har stora förhoppningar inför det mötet:

– Det räcker inte att var och en fixar för sig själv. Det är tillsammans man kommer framåt.

Då det sammanfattande omdömet ligger till grund för en tredjedel av den slutliga rankningen som kommer i höst är det den enskilt viktigaste frågan i Svenskt Näringslivs enkät. Regionchef Urban Svanberg konstaterar att Kristinehamn är den kommun i länet som har den klart sämsta utvecklingen och tappar mest. Det är bara tre andra kommuner som tappar på det sammanfattande omdömet, övriga ligger still eller visar ett plus.

Kristinehamn har tappat 0,7 poäng sedan 2013. Hur allvarligt är det?

– Tittar vi på vart Kristinehamn är på väg är det allvarligt. Med en så kraftig nergång kommer man sannolikt att rasa ännu mer i rankningen. Företagarna är inte nöjda, svarar Urban Svanberg.

Under våren har det hänt mycket positivt i Kristinehamn. NKP listade i måndags tio saker som talade för ett förbättrat företagsklimat, men noterade också att det mesta förmodligen skett efter det att enkäten avslutats. Något Urban Svanberg bekräftar.

Tror han att det sammanfattande omdömet hade sett annorlunda ut om frågan ställdes i dag:

– Det är mycket positivt att det händer bra saker i Kristinehamn. Det ger en positiv bild av kommunen. Men påverkar det hur man ser på attityder till företagande? Nej, det tror jag inte. Det är två helt olika frågeställningar.

Totalt omfattar enkäten 16 frågor som ska bedömas på en sexgradig skala. Av dem är det bara en enda som visar plus jämfört med fjolåret, Tele- och IT-nät. Den ökar med 0,1 poäng till 3,8. Men där vet vi att Telia är på väg att stänga ner flera fasta telefonstationer och sannolikheten för att betyget kommer att försämras nästa år är stor.

Tele- och IT-nät är tillsammans med Medias attityd till företagande (4,1) och Vägnät, tåg och flyg (3,8) de enda frågor där Kristinehamn fortfarande ligger över riksgenomsnittet. Övriga 13 ligger under. I undersökningen 2013 låg kommunen över riksgenomsnittet i samtliga frågor, i flera fall högt över dessutom.

Men ifjol hände något. Då sjönk de flesta omdömen som en sten. Sedan fjolårets resultat blev känt tog Näringslivssamverkan initiativ till en egen enkät där man ställde direkta frågor kring varför det ser så illa ut.

– Tyvärr visade det sig att de åtgärder som vi gemensamt arbetade fram och som vi påbörjade under förra året inte har räckt till för att vända trenden, konstaterar näringslivschef Madelen Richardsson.

Hon menar att ett gott företagsklimat är av stor vikt för kommunens utveckling. Dels för att befintliga företag ska våga investera, dels för att attrahera nya etableringar.

– Därför kan vi inte blunda för missnöjet utan fortsätta prata med varandra och visa att frågorna är prioriterade, säger Madelen Richardsson.

Sofie Engström är ordförande i Näringslivssamverkan och själv småföretagare. Hon anser att Svenskt Näringslivs rankning är ett av de bästa verktygen som finns för att mäta hur företagen upplever företagsklimatet.

– Att vi sjunker åter igen är mycket tråkigt. Jag ser att det är extra viktigt att arbeta vidare med den positiva anda som skapats nu under våren, säger hon.

Kommunstyrelsens ordförande Bjarne Olsson (S) ville i fjol inte ta ordet bakläxa i sin mun, men erkände att det var ett dåligt läge. I år har politikernas attityd till företagande försämrats med 0,5 poäng till 2,9. Dialogen med kommunledningen minskar 0,4 till 2,8 och kommunens information till företagare sjunker från 3,1 till 2,7. Tre viktiga områden där kommunen inte ens når upp till betyget godtagbart.

Hur ser du på det?

– Det är inte bra. Ändå har vi inte gjort ett sämre arbete nu än tidigare. Det kan ju spela in vilka som har svarat. Men nu har det hänt en hel del positivt under våren och det kanske talar för en förbättring, svarar Bjarne Olsson.

Att H&M kommer till Kristinehamn kan knappast påverka dialogen mellan kommunledning och företag. Så hur tacklar ni det?

– Vi har under våren startat kommunluncher för företag där de får träffa kommunledningen och det är öppet för alla företagare, men det är så nytt att det inte syns i undersökningen. Förhoppningsvis kommer det att ge effekt på sikt, avslutar Bjarne Olsson.

Årets rankning presenteras den 20 september. Två dagar senare ska företagare, politiker och tjänstemän träffas för att i sak diskutera vad som kan bli bättre. Urban Svanberg har stora förhoppningar inför det mötet:

– Det räcker inte att var och en fixar för sig själv. Det är tillsammans man kommer framåt.