2016-05-13 06:00

2016-05-13 06:00

Svårt att komma fram på telefon

HÄLSA: Vill bli uppringd i stället

Monika Lövgren försökte komma fram till vårdcentralen i Kristinehamn varje dag under en hel vecka. Hon tycker att det borde vara lite mer ordning på telefontiderna.

Monika Lövgren försökte under en hel vecka komma i kontakt med vårdcentralen för att hennes man skulle få hjälp med hjälpmedel. Men varje gång hon försökte ringa till rådgivningen blev hon utkastad eftersom det var fullt i telefonkön.

Det gick åt många timmar till att försöka komma fram till vårdcentralen.

– Jag tycker att det är dålig stil, säger Monika Lövgren.

Hon tycker att det borde vara möjligt att vårdcentralen ringer tillbaka. Enligt Ingela Agnarsson som är verksamhetschef för vårdcentralerna i Kristinehamn, Storfors och Nybble finns den möjligheten. Men när det är riktigt många som ringer blir det fullt i det systemet också.

Monika Lövgren menar att svårigheterna att komma fram på telefon till vårdcentralen påverkar hennes förtroende för landstinget.

– Jag har ingen lust att söka till landstinget, säger hon.

Själv är hon listad hos privata Vintergatans vårdcentral men hennes man är listad på landstingets vårdcentral. Han kan inte byta till samma som sin fru.

– De tar inte emot nya patienter nu, suckar hon.

Vakanser

Ingela Agnarsson förklarar svårigheterna med att ta sig fram på telefon med att de just nu har flera vakanser, bland annat på grund av långtidssjukskrivning.

– Vi försöker bemanna, säger hon men förklarar att det inte är så lätt att få tag i personal som snabbt kan rycka in.

För de som har tillgång till dator tipsar hon om möjligheten att kontakta vården och boka tid via 1177 på nätet. Vissa ärenden, som receptförnyelse och hjälpmedel, har även egna telefonnummer där man kan lämna meddelanden i röstbrevlåda eller brevlådor som finns på vårdcentralen.

– Vi vill ha en bra och tillgänglig vård. Vi försöker göra det bästa med de resurser vi har, säger hon.

Monika Lövgren försökte under en hel vecka komma i kontakt med vårdcentralen för att hennes man skulle få hjälp med hjälpmedel. Men varje gång hon försökte ringa till rådgivningen blev hon utkastad eftersom det var fullt i telefonkön.

Det gick åt många timmar till att försöka komma fram till vårdcentralen.

– Jag tycker att det är dålig stil, säger Monika Lövgren.

Hon tycker att det borde vara möjligt att vårdcentralen ringer tillbaka. Enligt Ingela Agnarsson som är verksamhetschef för vårdcentralerna i Kristinehamn, Storfors och Nybble finns den möjligheten. Men när det är riktigt många som ringer blir det fullt i det systemet också.

Monika Lövgren menar att svårigheterna att komma fram på telefon till vårdcentralen påverkar hennes förtroende för landstinget.

– Jag har ingen lust att söka till landstinget, säger hon.

Själv är hon listad hos privata Vintergatans vårdcentral men hennes man är listad på landstingets vårdcentral. Han kan inte byta till samma som sin fru.

– De tar inte emot nya patienter nu, suckar hon.

Vakanser

Ingela Agnarsson förklarar svårigheterna med att ta sig fram på telefon med att de just nu har flera vakanser, bland annat på grund av långtidssjukskrivning.

– Vi försöker bemanna, säger hon men förklarar att det inte är så lätt att få tag i personal som snabbt kan rycka in.

För de som har tillgång till dator tipsar hon om möjligheten att kontakta vården och boka tid via 1177 på nätet. Vissa ärenden, som receptförnyelse och hjälpmedel, har även egna telefonnummer där man kan lämna meddelanden i röstbrevlåda eller brevlådor som finns på vårdcentralen.

– Vi vill ha en bra och tillgänglig vård. Vi försöker göra det bästa med de resurser vi har, säger hon.