2016-05-13 06:00

2016-05-13 06:00

Nyanlända lärare får göra praktik i skolorna

KRISTINEHAMNS KOMMUN: Samverkan i nytt arbetsmarknadsprojekt

Kristinehamns kommun har startat ett projekt i samarbete med arbetsförmedlingen som riktar sig till nyanlända lärare. Genom projektet får deltagarna undervisning i svenska, samtidigt som de gör praktik på en skola.

Bland de nyanlända som kommit till Kristinehamn finns många utbildade lärare. Skolförvaltningen och arbetsmarknadsenheten inom Kristinehamns kommun har därför startat ett projekt i samverkan med arbetsförmedlingen för att tillvarata de nyanlända lärarnas kompetens.

– De som kommer hit med utländsk lärarbehörighet behöver lära sig svenska, validera sin utländska behörighet och kanske komplettera den för att få svensk lärarlegitimation. Vi får inte tillsvidareanställa lärare som inte har svensk lärarlegitimation, förklarar Eva Hagwall, biträdande skolchef.

Behovet är stort av legitimerade lärare. Förhoppningen är att motivera de nyanlända lärarna att lära sig språket och vid behov komplettera sin utbildning för att kunna få svensk lärarlegitimation.

Motivera

Genom projektet får deltagarna möjlighet att komma ut och se hur det fungerar i den svenska skolan, samtidigt som de får undervisning i svenska.

– Vi hoppas såklart att de vill stanna kvar i Kristinehamn. Vi vill inte tappa den kompetens som finns, säger Henrik Wallin från arbetsförmedlingen.

Eva Hagwall menar att projektet är en win-win situation för samtliga inblandade.

– Vi hjälper dem, samtidigt som vi får hjälp. Det är många nyanlända barn i skolorna och vi behöver personer med språkkompetens, säger hon.

Ny omgång

Den första omgången av projektet startade i januari med tolv deltagare. Till hösten startar nästa omgång med nya deltagare. Under tisdagen fanns skolledare på plats vid Infocenter för att ha speed-dating med personer som är intresserade av att vara med i projektet.

Den första omgången av projektet har varit mycket lyckad.

– Samverkan har varit en framgångsfaktor, säger Maria-Therese Nordström, jobbcoach på arbetsmarknadsenheten.

Hon menar att den här samverkansformen skulle kunna användas även inom andra yrkesgrupper.

– Det finns väldigt mycket kompetens bland de nyanlända, säger hon.

”Det är en chans”

Nawras Hafez är utbildad lärare från Syrien. Han har varit i Sverige i 1,5 år och pratar redan mycket bra svenska.

– Jag har förstått att det viktigaste är att först och främst lära sig svenska språket, säger han.

Nawras Hafez gör sin praktik på Södermalmsskolan, samtidigt som han läser svenska. Han är tacksam över att han fått möjlighet att delta i projektet. Han tycker att det både har varit lärorikt och ibland tufft.

– Det är en chans man måste ta om man får den. För mig har det varit en ny erfarenhet att se hur skolan fungerar här.

Nawras Hafez inriktar sig först och främst på att förbättra sin svenska och vill sedan komplettera sin utbildning för att kunna arbeta som lärare i Sverige. Drömmen är att undervisa på universitetsnivå.

Bland de nyanlända som kommit till Kristinehamn finns många utbildade lärare. Skolförvaltningen och arbetsmarknadsenheten inom Kristinehamns kommun har därför startat ett projekt i samverkan med arbetsförmedlingen för att tillvarata de nyanlända lärarnas kompetens.

– De som kommer hit med utländsk lärarbehörighet behöver lära sig svenska, validera sin utländska behörighet och kanske komplettera den för att få svensk lärarlegitimation. Vi får inte tillsvidareanställa lärare som inte har svensk lärarlegitimation, förklarar Eva Hagwall, biträdande skolchef.

Behovet är stort av legitimerade lärare. Förhoppningen är att motivera de nyanlända lärarna att lära sig språket och vid behov komplettera sin utbildning för att kunna få svensk lärarlegitimation.

Motivera

Genom projektet får deltagarna möjlighet att komma ut och se hur det fungerar i den svenska skolan, samtidigt som de får undervisning i svenska.

– Vi hoppas såklart att de vill stanna kvar i Kristinehamn. Vi vill inte tappa den kompetens som finns, säger Henrik Wallin från arbetsförmedlingen.

Eva Hagwall menar att projektet är en win-win situation för samtliga inblandade.

– Vi hjälper dem, samtidigt som vi får hjälp. Det är många nyanlända barn i skolorna och vi behöver personer med språkkompetens, säger hon.

Ny omgång

Den första omgången av projektet startade i januari med tolv deltagare. Till hösten startar nästa omgång med nya deltagare. Under tisdagen fanns skolledare på plats vid Infocenter för att ha speed-dating med personer som är intresserade av att vara med i projektet.

Den första omgången av projektet har varit mycket lyckad.

– Samverkan har varit en framgångsfaktor, säger Maria-Therese Nordström, jobbcoach på arbetsmarknadsenheten.

Hon menar att den här samverkansformen skulle kunna användas även inom andra yrkesgrupper.

– Det finns väldigt mycket kompetens bland de nyanlända, säger hon.

”Det är en chans”

Nawras Hafez är utbildad lärare från Syrien. Han har varit i Sverige i 1,5 år och pratar redan mycket bra svenska.

– Jag har förstått att det viktigaste är att först och främst lära sig svenska språket, säger han.

Nawras Hafez gör sin praktik på Södermalmsskolan, samtidigt som han läser svenska. Han är tacksam över att han fått möjlighet att delta i projektet. Han tycker att det både har varit lärorikt och ibland tufft.

– Det är en chans man måste ta om man får den. För mig har det varit en ny erfarenhet att se hur skolan fungerar här.

Nawras Hafez inriktar sig först och främst på att förbättra sin svenska och vill sedan komplettera sin utbildning för att kunna arbeta som lärare i Sverige. Drömmen är att undervisa på universitetsnivå.