2016-05-12 11:32

2016-05-12 11:33

Hemma i gäst-hamnen igen

BOJORTEN: Spant och bord har bytts ut under vinterns reparation

Med salut och hurrarop kom bojorten i tisdagskväll än en gång in i Vålösundets hemmavatten.
Färden till Kristinehamn gick genom Göta kanal och sköttes av erfaren besättning. Det var Per Modin, vd i Rederiaktiebolaget Bojorten, den avgående skepparen Jörgen Wessman, blivande skepparen Amanda Paulsson och sommarens nye befälhavare Fredrik E Björkander, som klev på i Karlsborg.

– Fredrik kommer från Karlstad båttrafik, vi köper hans tjänst och han ska både köra Stöten och vara befälhavare ombord på bojorten i sommaren, berättar Per Modin.

Om allt går enligt planerna kommer nästa års befälhavare vara Amanda Paulsson som är färdig med sin befälsutbildning men som nu samlar praktiktid. Något som hon nu gör på en färja i Stockholm och när bojorten kommer ut i trafik ska göra som styrman med Fredrik som skeppare.

– Vi ska vara ett team i sommar, säger han.

Även Stöten

Fredrik E Björkander är skeppare sedan tio år tillbaka och har varit i Kristinehamn tidigare. Sommaren 2014 körde han Stöten över Vålösundet och Kungsbackabon blir nu än en gång sommarkristinehamnare.

Premiärturen med bojorten, eller som det officiella namnet är Christine af Bro, fick han under veckan som gick när fartyget gick från ett varv i Södertälje, genom Göta kanal till Kristinehamn.

När bojorten förra våren låg i torrdocka upptäcktes att några bord behövde bytas ut och att hela fartyget behövde drevs om. Därför gick man i höstas upp genom Göta kanal för att under vintern få jobbet utfört vid Beckholmsvarvet.

Rötskador på spanten

Men under arbetets gång upptäcktes att flera spant på babordssidan var rötskadade, liksom flera knän som håller ihop spant och bord. Det är på den sida som vetter ut mot vattnet vid gästhamnen som solen och vinden påverkat träet negativt. Det har varit svårt att ventilera ut fukt som samlats och det har lett till rötskador.

– 31 spant har bytts ut, konstaterar Per Modin.

Spanten var förut gjorda i furu, helt enligt 1600-talets metod. Men nu är de gjorda i tåligare ek. Det har även gjort att man kunnat gå ner i tjocklek.

Arbetet är noga kontrollerat av Transportstyrelsen och har inte påverkat fartygets stabilitet.

– Nästa år i mars ska bojorten in i torrdocka igen och då får vi se hur det ser ut på styrbords sida, säger Per Modin.

Ny peke

Även bojortens peke har lagats, den som så förargligt blev skadad när Sjöräddningen fick problem i gästhamnen förra sommaren.

Kostnaden för renoveringen är ännu inte klar men ägaren, Kristinehamns kommun har inte protesterat mot att renovera stadens flytande stadssymbol.

Bojorten har blivit känd i vida kretsar och har stort pr-värde för kommunen.

Redan 20 maj går en chartrad premiärtur och sommarens turlista startar den 28 juni. Mycket blir sig likt från tidigare år men två nyheter är musikturer och turer med musikquiz. De populära piratturerna kommer givetvis att fortsätta. Men först ska fartyget riggas upp och fräschas till inför årets säsong.

– Fredrik kommer från Karlstad båttrafik, vi köper hans tjänst och han ska både köra Stöten och vara befälhavare ombord på bojorten i sommaren, berättar Per Modin.

Om allt går enligt planerna kommer nästa års befälhavare vara Amanda Paulsson som är färdig med sin befälsutbildning men som nu samlar praktiktid. Något som hon nu gör på en färja i Stockholm och när bojorten kommer ut i trafik ska göra som styrman med Fredrik som skeppare.

– Vi ska vara ett team i sommar, säger han.

Även Stöten

Fredrik E Björkander är skeppare sedan tio år tillbaka och har varit i Kristinehamn tidigare. Sommaren 2014 körde han Stöten över Vålösundet och Kungsbackabon blir nu än en gång sommarkristinehamnare.

Premiärturen med bojorten, eller som det officiella namnet är Christine af Bro, fick han under veckan som gick när fartyget gick från ett varv i Södertälje, genom Göta kanal till Kristinehamn.

När bojorten förra våren låg i torrdocka upptäcktes att några bord behövde bytas ut och att hela fartyget behövde drevs om. Därför gick man i höstas upp genom Göta kanal för att under vintern få jobbet utfört vid Beckholmsvarvet.

Rötskador på spanten

Men under arbetets gång upptäcktes att flera spant på babordssidan var rötskadade, liksom flera knän som håller ihop spant och bord. Det är på den sida som vetter ut mot vattnet vid gästhamnen som solen och vinden påverkat träet negativt. Det har varit svårt att ventilera ut fukt som samlats och det har lett till rötskador.

– 31 spant har bytts ut, konstaterar Per Modin.

Spanten var förut gjorda i furu, helt enligt 1600-talets metod. Men nu är de gjorda i tåligare ek. Det har även gjort att man kunnat gå ner i tjocklek.

Arbetet är noga kontrollerat av Transportstyrelsen och har inte påverkat fartygets stabilitet.

– Nästa år i mars ska bojorten in i torrdocka igen och då får vi se hur det ser ut på styrbords sida, säger Per Modin.

Ny peke

Även bojortens peke har lagats, den som så förargligt blev skadad när Sjöräddningen fick problem i gästhamnen förra sommaren.

Kostnaden för renoveringen är ännu inte klar men ägaren, Kristinehamns kommun har inte protesterat mot att renovera stadens flytande stadssymbol.

Bojorten har blivit känd i vida kretsar och har stort pr-värde för kommunen.

Redan 20 maj går en chartrad premiärtur och sommarens turlista startar den 28 juni. Mycket blir sig likt från tidigare år men två nyheter är musikturer och turer med musikquiz. De populära piratturerna kommer givetvis att fortsätta. Men först ska fartyget riggas upp och fräschas till inför årets säsong.