2016-04-30 11:28

2016-05-01 13:41

Judas stal showen

KULTUR: Christinateatern återinvigdes med Jesus Christ Superstar

Det var smockfullt i salongen under premiären av Jesus Christ Superstar. Förutom ivriga premiärlejon fanns här även politiker, tjänstemän och projektledare för bygget. De flesta verkade mer än nöjda med både teatern och föreställningen.

Musikalen Jesus Christ Superstar behöver knappast någon närmare presentation. Under premiären klaffade allt för de fyra teaterföreningarna som tillsammans står bakom uppsättningen. Det är Lekaresällskapet, Thespis, Små pärlor och Teater lagom som alla har Christinateatern i Kristinehamn som hemmascen.

Ensemblen är en blandning av rutinerade teaterrävar, ungdomar och barn. Trots det känns föreställningen som en helhet.

Det är de fyra stora rollerna Jesus, Judas, Maria Magdalena och Pontius Pilatus som drar de tunga lassen, både dramatiskt och musikaliskt. Och de gör det med den äran. Adam Fresk som Jesus imponerar sångmässigt, framför allt är det en fröjd att höra honom sjunga i de lägre registren. Ida Staake gör Maria Magdalena på ett övertygande sätt.

Ung pondus

I rollen som Pontius Pilatus finns Oscar Eklund och det är svårt att tro att någon som är så ung kan ha en sådan pondus på scenen, hans fylliga röst gör verkligen rollen rättvisa.

Men den som stjäl showen är Oscar Söderman som Judas. Visst är det en tacksam roll men han gör den med 110 procents inlevelse. Förutom att han har en fantastisk röst har han en inlevelse som går långt över det förväntade. Det finns en otålig nerv och hela hans kroppsrörelser visar den slitenhet som präglar Judas.

Humoristisk tolkning

En oväntad skrattfest blir det i Herodes sångnummer där Martin Mossberg i pälsjacka och genomskinliga byxor bjuder på en spexig dans. Snacka om att göra numret fullt ut.

Skickliga musiker

Tack vare proffsiga musiker håller det hög klass hela vägen. Bandet består av Erik Runberg, Fredrik Andersson, Fredrik Frykman och Hanna Söder under ledning av Daniel Lundell.

Scenografin är minimal men effektiv. Eftersom teaterföreningarna fick tillgång till scenen sent valde man att använda lösningar med flyttbara boxar och fonder för att kunna variera scenbilden. I stället lade man krutet på kläderna som designats av Julia Åsberg, dotter till regissören Öivind Åsberg. Julia Åsberg är utbildad modedesigner men lyckas utmärkt i debuten som kostymör.

Musikalen Jesus Christ Superstar behöver knappast någon närmare presentation. Under premiären klaffade allt för de fyra teaterföreningarna som tillsammans står bakom uppsättningen. Det är Lekaresällskapet, Thespis, Små pärlor och Teater lagom som alla har Christinateatern i Kristinehamn som hemmascen.

Ensemblen är en blandning av rutinerade teaterrävar, ungdomar och barn. Trots det känns föreställningen som en helhet.

Det är de fyra stora rollerna Jesus, Judas, Maria Magdalena och Pontius Pilatus som drar de tunga lassen, både dramatiskt och musikaliskt. Och de gör det med den äran. Adam Fresk som Jesus imponerar sångmässigt, framför allt är det en fröjd att höra honom sjunga i de lägre registren. Ida Staake gör Maria Magdalena på ett övertygande sätt.

Ung pondus

I rollen som Pontius Pilatus finns Oscar Eklund och det är svårt att tro att någon som är så ung kan ha en sådan pondus på scenen, hans fylliga röst gör verkligen rollen rättvisa.

Men den som stjäl showen är Oscar Söderman som Judas. Visst är det en tacksam roll men han gör den med 110 procents inlevelse. Förutom att han har en fantastisk röst har han en inlevelse som går långt över det förväntade. Det finns en otålig nerv och hela hans kroppsrörelser visar den slitenhet som präglar Judas.

Humoristisk tolkning

En oväntad skrattfest blir det i Herodes sångnummer där Martin Mossberg i pälsjacka och genomskinliga byxor bjuder på en spexig dans. Snacka om att göra numret fullt ut.

Skickliga musiker

Tack vare proffsiga musiker håller det hög klass hela vägen. Bandet består av Erik Runberg, Fredrik Andersson, Fredrik Frykman och Hanna Söder under ledning av Daniel Lundell.

Scenografin är minimal men effektiv. Eftersom teaterföreningarna fick tillgång till scenen sent valde man att använda lösningar med flyttbara boxar och fonder för att kunna variera scenbilden. I stället lade man krutet på kläderna som designats av Julia Åsberg, dotter till regissören Öivind Åsberg. Julia Åsberg är utbildad modedesigner men lyckas utmärkt i debuten som kostymör.

  • Adina Magnusson