2016-04-18 06:00

2016-04-18 06:00

Metro expanderar och anställer mer personal

NÄRINGSLIV: Tar över grannlokalen för nytt sortiment

Kläder för hela familjen är Metros signum, men sortimentet växer och omfattar mer än vad man tar på sig. Nu kommer man att öppna en helt ny avdelning.

– Det stämmer. Vi kommer att ta över den lokal där Angelinas room finns i dag. Där kommer vi att bygga upp ett home-sortiment, säger Roger Isberg.

Han vill inte dra det så långt som att det blir Hemtex eller Jysk över sortimentet, men det blir handdukar, kuddar och en del annat som hör heminredning till.

– Många av våra leverantörer har redan den typen av varor i sitt sortiment, säger Roger Isberg och visar en pläd från Odd Molly vars mönster bär tydligt släktskap med kläderna intill.

När tar ni över lokalen?

– Vi får tillgång till lokalen från 1 maj. Sedan räknar vi med att bygga om i två, tre veckor. Vi planerar att kunna öppna den till Fastingen.

Inte helt samma

Roger Isberg berättar att man kommer att öppna upp mellan de båda butikslokalerna, men det är inte aktuellt att slå ut alla väggar och integrera dem fullt ut.

– Det var en och samma lokal på den tiden Epa låg här, men vi väljer att i stort sett behålla väggarna som de är. Vi kommer att köra samma färgtema i den mindre lokalen så att man ändå ska känna att det är Metro, säger han.

Vad betyder det personalmässigt?

– Att vi behöver anställa mer personal för att bemanna den delen av verksamheten. Det lär bli åtminstone två huvuden, sedan får vi se om det blir 1,2 eller 1,5 tjänster på årsbasis.

Hur länge har ni funderat på att ta över grannlokalen?

– Vi var faktiskt på gång att ta över den redan för två och ett halvt år sedan, men då blev det inget av.

Roger Isberg tror att butiken kommer att få en gynnsam utveckling av de nya produkterna och menar att det ligger i linje med vad många andra i branschen gör:

– Titta på H&M, de kompletterar också sina märken med home-produkter.

Apropå H&M – ni törs satsa trots att de kommer till Kristinehamn?

– Självklart. Det är bara positivt och vi kommer att behålla ännu mer handel i Kristinehamn. Jag skulle tro att det blir en omsättningsökning på mellan 10 och 20 procent för Kristinehamn med H&M i stan, svarar Roger Isberg.

– Det stämmer. Vi kommer att ta över den lokal där Angelinas room finns i dag. Där kommer vi att bygga upp ett home-sortiment, säger Roger Isberg.

Han vill inte dra det så långt som att det blir Hemtex eller Jysk över sortimentet, men det blir handdukar, kuddar och en del annat som hör heminredning till.

– Många av våra leverantörer har redan den typen av varor i sitt sortiment, säger Roger Isberg och visar en pläd från Odd Molly vars mönster bär tydligt släktskap med kläderna intill.

När tar ni över lokalen?

– Vi får tillgång till lokalen från 1 maj. Sedan räknar vi med att bygga om i två, tre veckor. Vi planerar att kunna öppna den till Fastingen.

Inte helt samma

Roger Isberg berättar att man kommer att öppna upp mellan de båda butikslokalerna, men det är inte aktuellt att slå ut alla väggar och integrera dem fullt ut.

– Det var en och samma lokal på den tiden Epa låg här, men vi väljer att i stort sett behålla väggarna som de är. Vi kommer att köra samma färgtema i den mindre lokalen så att man ändå ska känna att det är Metro, säger han.

Vad betyder det personalmässigt?

– Att vi behöver anställa mer personal för att bemanna den delen av verksamheten. Det lär bli åtminstone två huvuden, sedan får vi se om det blir 1,2 eller 1,5 tjänster på årsbasis.

Hur länge har ni funderat på att ta över grannlokalen?

– Vi var faktiskt på gång att ta över den redan för två och ett halvt år sedan, men då blev det inget av.

Roger Isberg tror att butiken kommer att få en gynnsam utveckling av de nya produkterna och menar att det ligger i linje med vad många andra i branschen gör:

– Titta på H&M, de kompletterar också sina märken med home-produkter.

Apropå H&M – ni törs satsa trots att de kommer till Kristinehamn?

– Självklart. Det är bara positivt och vi kommer att behålla ännu mer handel i Kristinehamn. Jag skulle tro att det blir en omsättningsökning på mellan 10 och 20 procent för Kristinehamn med H&M i stan, svarar Roger Isberg.