2016-04-18 06:00

2016-04-18 06:00

Barn med särskilda behov i ordinarie skolklasser

SKOLA: Efter kritik från Skolinspektionen förändras specialenheten

Barnen på specialenheten Horisonten håller på att slussas ut i ordinarie skolklasser.
– Den enda stora skillnaden är att Horisonten inte kommer att finnas som en kommunövergripande verksamhet utan ute på F9-skolorna, förklarar skolchef Fredric Norlin.

Horisonten är en specialenhet på Magister Löfs väg för barn i årskurs 1-9 med diagnoser inom autismspektrumet. För snart ett år sedan gjordes en utredning av bland andra elevhälsostrateg, skolpsykolog och tillgänglighetspedagog. Uppdraget var att se över specialenheten som helhet, inte minst utifrån synsättet om en inkluderande skola.

– Barn och elever ska vara med andra barn i den mån de klarar av, säger Fredric Norlin.

Fik kritik

Skolchefen berättar att Kristinehamns kommun har fått skarp kritik från Skolinspektionen som gällde förskolan Larven, för barn med särskilda behov. Kritiken handlade om att barnen inte inkluderades i den ordinarie verksamheten. Dessa barn går sedan i höstas på Skeppets förskola tillsammans med andra barn och personalen jobbar fortsatt mycket med specialpedagogik för barn med särskilda behov. Nu kommer det även att bli förändringar för barnen på Horisonten.

– Det som har bestämts är att Horisonten som en kommungemensam verksamhet försvinner och i stället ska rektorerna på varje F9-skola ha möjligheter att ta hand om de här barnen som är i behov av stöd, förklarar Fredric Norlin.

För dialog

Personalen följer med ut till skolorna och eleverna ska få det stöd de behöver på sin hemskola. Horisonten har haft 20-talet barn och vissa av dem har redan placerats ut i sina klasser.

– Det som har skett under det här läsåret är att personalen på Horisonten pö om pö har haft dialog med rektorerna och föräldrarna till de här barnen, så att man ska kunna slussa tillbaka dem. Det har fungerat jättebra.

Personer har på sociala medier uttryckt en oro och frustration inför för förändringen. Fredric Norlin tror att det rör sig om missförstånd, eftersom man ännu inte haft kontakt med alla föräldrar.

Ingen besparing

– Vi gör inte något innan vi fört dialog med barnets föräldrar. Det är inte så att vi bara stänger ner verksamheten och skickar ut barnen till vanliga klasser. Man kan säga att i stället för en Horisonten blir det fler Horisonter där man ser till barnens behov, men samtidigt har möjlighet till inkludering i den mån det går.

Det är inte ens säkert att samtliga barn placeras ut i en specifik klass.

– Barn som mår bäst av att vara i en egen lokal med egen lärare ska ha det så. Vi gör inga förändringar för förändringens skull. Det här är inget hastverk.

Fredric Norlin betonar att den här förändringen inte görs för att spara pengar, utan för barnens bästa.

– Det handlar inte om pengar. Vi sparar inte en krona på detta, säger han.

Horisonten är en specialenhet på Magister Löfs väg för barn i årskurs 1-9 med diagnoser inom autismspektrumet. För snart ett år sedan gjordes en utredning av bland andra elevhälsostrateg, skolpsykolog och tillgänglighetspedagog. Uppdraget var att se över specialenheten som helhet, inte minst utifrån synsättet om en inkluderande skola.

– Barn och elever ska vara med andra barn i den mån de klarar av, säger Fredric Norlin.

Fik kritik

Skolchefen berättar att Kristinehamns kommun har fått skarp kritik från Skolinspektionen som gällde förskolan Larven, för barn med särskilda behov. Kritiken handlade om att barnen inte inkluderades i den ordinarie verksamheten. Dessa barn går sedan i höstas på Skeppets förskola tillsammans med andra barn och personalen jobbar fortsatt mycket med specialpedagogik för barn med särskilda behov. Nu kommer det även att bli förändringar för barnen på Horisonten.

– Det som har bestämts är att Horisonten som en kommungemensam verksamhet försvinner och i stället ska rektorerna på varje F9-skola ha möjligheter att ta hand om de här barnen som är i behov av stöd, förklarar Fredric Norlin.

För dialog

Personalen följer med ut till skolorna och eleverna ska få det stöd de behöver på sin hemskola. Horisonten har haft 20-talet barn och vissa av dem har redan placerats ut i sina klasser.

– Det som har skett under det här läsåret är att personalen på Horisonten pö om pö har haft dialog med rektorerna och föräldrarna till de här barnen, så att man ska kunna slussa tillbaka dem. Det har fungerat jättebra.

Personer har på sociala medier uttryckt en oro och frustration inför för förändringen. Fredric Norlin tror att det rör sig om missförstånd, eftersom man ännu inte haft kontakt med alla föräldrar.

Ingen besparing

– Vi gör inte något innan vi fört dialog med barnets föräldrar. Det är inte så att vi bara stänger ner verksamheten och skickar ut barnen till vanliga klasser. Man kan säga att i stället för en Horisonten blir det fler Horisonter där man ser till barnens behov, men samtidigt har möjlighet till inkludering i den mån det går.

Det är inte ens säkert att samtliga barn placeras ut i en specifik klass.

– Barn som mår bäst av att vara i en egen lokal med egen lärare ska ha det så. Vi gör inga förändringar för förändringens skull. Det här är inget hastverk.

Fredric Norlin betonar att den här förändringen inte görs för att spara pengar, utan för barnens bästa.

– Det handlar inte om pengar. Vi sparar inte en krona på detta, säger han.