2016-04-12 15:26

2016-04-12 15:26

Obalans i beläggningen när alla byter samtidigt

TRAFIK: Trots bra väglag väntar folk in i det sista

Det har varit is- och snöfritt på vägarna de senaste veckorna. Trots det har många ändå valt att köra vidare på vinterdäcken.

Jultomten är i fokus en gång om året. Landets däckfirmor är snäppet bättre med två gånger, vår och höst.

– Man kunde ju önska att det vore lite jämnare arbetsbelastning under året, säger Joakim Ekstorp på Haga däck.

Under tisdagsförmiddagen är det ändå ingen värre rusch i verksamheten. Det står bara två fordon på kö för drop in-byten. De förbokade tiderna rullar på i jämn takt.

– Vi hade en liten rusch efter påsk, men det lanade av. Nu vet jag inte vad folk väntar på. Tittar man i vårt däckhotell så är det 40 procent av våra kunder som ännu inte har bytt, säger Joakim Ekstorp.

Med så många kunder och så få dagar kvar befarar han att torsdag och fredag kommer att bli väldigt hektiska.

Hur löser ni topparna? Måste ni ta in extrafolk?

– Ja det är vi tvungna till, annars skulle det aldrig hinnas med, svarar Joakim Ekstorp.

Han berättar att de extra händerna främst används för att byta hjul på bilarna. Kommer det till krängning eller balansering av däck blir det den ordinarie personalens ansvar.

När det gäller användning av dubbdäck är de tillåtna från 1 oktober till 15 april. Det är lag på att man ska ha vinterdäck på bilen under perioden 1 december till 31 mars, om det råder vinterväglag. Det betyder att de som kör med dubbdäck bara har två veckor på sig från det att lagtvånget upphör till dess det är olagligt att ha dubbdäck på bilen.

– Jag tycker att det är lite för kort tid, man borde ha hela april på sig att kunna byta, anser Joakim Ekstorp.

Ett alternativ är att köra med dubbfria vinterdäck, så kallade friktionsdäck året om. Men inte heller det tycker Joakim Ekstorp är den bästa lösningen:

– För att klara kylan är vinterdäcken mycket mjukare än sommardäcken. Blir det regnigt och blött ute förlängs bromssträckan och det är det inte många som tänker på.

Det pratas om förbud mot dubbdäck. Hur ställer du dig till det?

– Nej, det tror jag inte på. Bor man illa till ute på landet bör man ha dubbdäck. Däremot tror jag att många fler skulle kunna testa friktionsdäck och få en riktig aha-upplevelse.

Hur medvetna om däck är kunderna när de kommer hit?

– Det är stor variation. En del är väldigt pålästa och vet precis vad de vill ha. Andra vet att de behöver nya däck, men vet inte alls vad de är ute efter. Då hjälper vi dem att hitta rätt, svarar Joakim Ekstorp.

Jultomten är i fokus en gång om året. Landets däckfirmor är snäppet bättre med två gånger, vår och höst.

– Man kunde ju önska att det vore lite jämnare arbetsbelastning under året, säger Joakim Ekstorp på Haga däck.

Under tisdagsförmiddagen är det ändå ingen värre rusch i verksamheten. Det står bara två fordon på kö för drop in-byten. De förbokade tiderna rullar på i jämn takt.

– Vi hade en liten rusch efter påsk, men det lanade av. Nu vet jag inte vad folk väntar på. Tittar man i vårt däckhotell så är det 40 procent av våra kunder som ännu inte har bytt, säger Joakim Ekstorp.

Med så många kunder och så få dagar kvar befarar han att torsdag och fredag kommer att bli väldigt hektiska.

Hur löser ni topparna? Måste ni ta in extrafolk?

– Ja det är vi tvungna till, annars skulle det aldrig hinnas med, svarar Joakim Ekstorp.

Han berättar att de extra händerna främst används för att byta hjul på bilarna. Kommer det till krängning eller balansering av däck blir det den ordinarie personalens ansvar.

När det gäller användning av dubbdäck är de tillåtna från 1 oktober till 15 april. Det är lag på att man ska ha vinterdäck på bilen under perioden 1 december till 31 mars, om det råder vinterväglag. Det betyder att de som kör med dubbdäck bara har två veckor på sig från det att lagtvånget upphör till dess det är olagligt att ha dubbdäck på bilen.

– Jag tycker att det är lite för kort tid, man borde ha hela april på sig att kunna byta, anser Joakim Ekstorp.

Ett alternativ är att köra med dubbfria vinterdäck, så kallade friktionsdäck året om. Men inte heller det tycker Joakim Ekstorp är den bästa lösningen:

– För att klara kylan är vinterdäcken mycket mjukare än sommardäcken. Blir det regnigt och blött ute förlängs bromssträckan och det är det inte många som tänker på.

Det pratas om förbud mot dubbdäck. Hur ställer du dig till det?

– Nej, det tror jag inte på. Bor man illa till ute på landet bör man ha dubbdäck. Däremot tror jag att många fler skulle kunna testa friktionsdäck och få en riktig aha-upplevelse.

Hur medvetna om däck är kunderna när de kommer hit?

– Det är stor variation. En del är väldigt pålästa och vet precis vad de vill ha. Andra vet att de behöver nya däck, men vet inte alls vad de är ute efter. Då hjälper vi dem att hitta rätt, svarar Joakim Ekstorp.