2016-04-11 17:06

2016-04-11 17:07

Satsar på ny grön teknik

NÄRINGSLIV: 71 miljoner till ny anläggning

Renfuel och Nordic Paper har tecknat avtal om att bygga en pilotanläggning för testtillverkning av avancerade biodrivmedel baserade på lignin. Energimyndigheten har beviljat stöd med 71 miljoner kronor till anläggningen i Bäckhammar.

Sedan ett antal år pågår utvinning av lignin vid Lignoboost i Bäckhammar. Samtidigt forskas det vid Uppsala universitet på hur man kan använda lignin vid framställning av bensin och diesel. Nu är det dags att ta nästa steg i utvecklingen.

– Det innebär att vi bygger en pilotanläggning där vi kan testa processen i full skala, säger Sven Löchen, vd för Renfuel.

Han berättar att man kemiskt sett har klarat av processen, men det är en sak att prestera i ett laboratorium och en annan att göra det på industriell basis.

Pilotanläggningen kommer att uppföras i anslutning till Nordic Paper i Bäckhammar, men på andra sidan Visman jämfört med bruket. Projektledare Ernst Ödmansson säger att närheten till Lignoboost har bidragit till valet av lokalisering.

– Nu kan vi fokusera på vår del i processen, säger han.

Syftet med anläggningen i Bäckhammar är inte att få till fullproduktion. För att få ekonomi i en anläggning skulle behövas 50 000 ton lignin in i produktionen. I Bäckhammar handlar det om en anläggning för 1 000 ton.

Den beräknas vara i funktion i början av nästa år och projekttiden är beräknad att pågå fram till sommaren 2018. Vad som händer sedan är svårt att svara på, det beror på vad testerna utvisar.

– Initialt har vi ingen avsättning för vår produkt. Vi ska bara bevisa att det går, säger Ernst Ödmansson.

Lignin utvinns ur svartlut som är en restprodukt vid massaframställning. Sven Löchen konstaterar att det med 27 pappersbruk i Sverige knappast lär råda någon brist på råvara.

Från såväl Nordic Paper som Paper Province ser man positivt på det samarbete som nu inleds.

– Det är fantastiskt att den här industriella utvecklingen börjar i Bäckhammar, säger Per Bjurbom, vd för Nordic Paper.

Maria Hollander, vd för Paper Province, berättar att det finns fler exempel på forskningsprojekt som söker sig till Värmland för att använda den industriella kompetens som finns i regionen.

Satsningen har stöd av Energimyndigheten som skjuter till inte mindre än 71 miljoner kronor till bygget. Det motsvarar hälften av projektets totala kostnader. Resten kommer in via samarbetspartner, riskkapital och lån. Pengarna fördelas sedan mellan anläggningen i Bäckhammar och forskningen i Uppsala.

När kan man köra bil på ert bränsle?

– Vår produkt, Lignol, är ett tillsatsämne till det fossila bränsle som finns i dag. För att det ska kunna användas måste raffinaderierna anpassas. Dessutom ska det byggas en industriell anläggning som kan tillverka det vi tar fram i pilotanläggningen. En god gissning är 2020, svarar Sven Löchen.

Han jämför Lignol med den etanol som redan nu blandas i miljöbränsle:

– Principen är den samma, men Lignol har ett högre energivärde.

Från kommunens sida ser man också positivt på satsningen. Både kommunchef Anders Dahlén och näringslivschef Madelen Richardsson hyllar satsningen.

Några jobbtillfällen är dock inte att hoppas på i det här läget. Pilotanläggningen kommer bara att sysselsätta ett halvdussin personer.

Sedan ett antal år pågår utvinning av lignin vid Lignoboost i Bäckhammar. Samtidigt forskas det vid Uppsala universitet på hur man kan använda lignin vid framställning av bensin och diesel. Nu är det dags att ta nästa steg i utvecklingen.

– Det innebär att vi bygger en pilotanläggning där vi kan testa processen i full skala, säger Sven Löchen, vd för Renfuel.

Han berättar att man kemiskt sett har klarat av processen, men det är en sak att prestera i ett laboratorium och en annan att göra det på industriell basis.

Pilotanläggningen kommer att uppföras i anslutning till Nordic Paper i Bäckhammar, men på andra sidan Visman jämfört med bruket. Projektledare Ernst Ödmansson säger att närheten till Lignoboost har bidragit till valet av lokalisering.

– Nu kan vi fokusera på vår del i processen, säger han.

Syftet med anläggningen i Bäckhammar är inte att få till fullproduktion. För att få ekonomi i en anläggning skulle behövas 50 000 ton lignin in i produktionen. I Bäckhammar handlar det om en anläggning för 1 000 ton.

Den beräknas vara i funktion i början av nästa år och projekttiden är beräknad att pågå fram till sommaren 2018. Vad som händer sedan är svårt att svara på, det beror på vad testerna utvisar.

– Initialt har vi ingen avsättning för vår produkt. Vi ska bara bevisa att det går, säger Ernst Ödmansson.

Lignin utvinns ur svartlut som är en restprodukt vid massaframställning. Sven Löchen konstaterar att det med 27 pappersbruk i Sverige knappast lär råda någon brist på råvara.

Från såväl Nordic Paper som Paper Province ser man positivt på det samarbete som nu inleds.

– Det är fantastiskt att den här industriella utvecklingen börjar i Bäckhammar, säger Per Bjurbom, vd för Nordic Paper.

Maria Hollander, vd för Paper Province, berättar att det finns fler exempel på forskningsprojekt som söker sig till Värmland för att använda den industriella kompetens som finns i regionen.

Satsningen har stöd av Energimyndigheten som skjuter till inte mindre än 71 miljoner kronor till bygget. Det motsvarar hälften av projektets totala kostnader. Resten kommer in via samarbetspartner, riskkapital och lån. Pengarna fördelas sedan mellan anläggningen i Bäckhammar och forskningen i Uppsala.

När kan man köra bil på ert bränsle?

– Vår produkt, Lignol, är ett tillsatsämne till det fossila bränsle som finns i dag. För att det ska kunna användas måste raffinaderierna anpassas. Dessutom ska det byggas en industriell anläggning som kan tillverka det vi tar fram i pilotanläggningen. En god gissning är 2020, svarar Sven Löchen.

Han jämför Lignol med den etanol som redan nu blandas i miljöbränsle:

– Principen är den samma, men Lignol har ett högre energivärde.

Från kommunens sida ser man också positivt på satsningen. Både kommunchef Anders Dahlén och näringslivschef Madelen Richardsson hyllar satsningen.

Några jobbtillfällen är dock inte att hoppas på i det här läget. Pilotanläggningen kommer bara att sysselsätta ett halvdussin personer.