2016-03-29 18:30

2016-03-29 18:43

50 var 70 men är 50

KRISTINEHAMN: Nya dokument upphittade

50 stod det på skyltarna. 70 var tillåtet enligt polisen.
Det är 50, säger kommunen som nu gått till botten med hastighetskarusellen vid Odenrondellen.

För några veckor sedan berättade NWT om trasslet med hastighetsskyltarna och de lokala trafikföreskrifterna för Karlstadvägen.

Vi skrev bland annat om Patric Johansson som vägrade erkänna att han kört för fort. Han blev kallad till förhör hos polisen. Och till slut friad.

Kommunen gjort fel

– Kommunen har gjort fel, sa polisen och rev hans hastighetsböter.

Oavsett vad skyltarna säger är det hastigheten som anges i de lokala trafikföreskrifterna som gäller.

2006 satte kommunen upp 50-skyltar när Odenrondellen skulle byggas.

2013 konstaterade kommunen att föreskrift och skyltar inte stämde överens.

Felaktiga grunder

Frågan var då hur många som under alla år fått böter, och kanske blivit av med körkortet, på felaktiga grunder.

Sofia Elfström, som är ganska ny på posten som gatuchef Kristinehamns kommun, har nu grävt i arkiven. Och efter NWT:s artiklar 2016 hittat handlingar som de inte hittade vid kontrollerna 2013.

Detta gäller:

50 är bashastighet i tätort. Om inget annat beslutas.

Tillfälligt beslut

Den 6 april 2000 tog Kristinehamns kommun ett beslut om att 70 är högsta tillåten hastighet vid Odenrondellen. Beslutet fördes in i den lokala trafikföreskriften.

Den 4 september 2006 beslutar kommunen om att tillfälligt häva beslutet, och sänka hastigheten till 50.

Det är det beslutet som polisen och kommunen inte hittade 2013. Det var därför Patric Johansson slapp betala sina fortkörningsböter. Kommunen och polisen utgick då ifrån att 70 fortfarande gällde.

2010 förde kommunen in uppgiften om att 50 är högsta tillåten hastighet på sträckan och att beslutet om 70 från 2000 är upphävt.

Jurister inkopplade

Inte heller den uppgiften lyckades de hitta när frågan var aktuell 2013.

– Det var jurister inkopplade då. De ville att det skulle göras en politisk behandling av frågan för att det behövdes ett förtydligande av vad som gäller, säger Sofia Elfström.

Slutsatsen är alltså att 50 varit högsta tillåtna hastighet vid Odenrondellen ända sedan 2006. Även om det var ett tillfälligt beslut man fattade då om att sänka hastigheten.

Kristinehamns kommun betraktar nu ärendet som avslutad

Och det gör polisen också:

– Ja, nu finns det ju papper på att det var rätt med 50 ända sedan 2006, säger polisintendent Carina Hertzberg.

För några veckor sedan berättade NWT om trasslet med hastighetsskyltarna och de lokala trafikföreskrifterna för Karlstadvägen.

Vi skrev bland annat om Patric Johansson som vägrade erkänna att han kört för fort. Han blev kallad till förhör hos polisen. Och till slut friad.

Kommunen gjort fel

– Kommunen har gjort fel, sa polisen och rev hans hastighetsböter.

Oavsett vad skyltarna säger är det hastigheten som anges i de lokala trafikföreskrifterna som gäller.

2006 satte kommunen upp 50-skyltar när Odenrondellen skulle byggas.

2013 konstaterade kommunen att föreskrift och skyltar inte stämde överens.

Felaktiga grunder

Frågan var då hur många som under alla år fått böter, och kanske blivit av med körkortet, på felaktiga grunder.

Sofia Elfström, som är ganska ny på posten som gatuchef Kristinehamns kommun, har nu grävt i arkiven. Och efter NWT:s artiklar 2016 hittat handlingar som de inte hittade vid kontrollerna 2013.

Detta gäller:

50 är bashastighet i tätort. Om inget annat beslutas.

Tillfälligt beslut

Den 6 april 2000 tog Kristinehamns kommun ett beslut om att 70 är högsta tillåten hastighet vid Odenrondellen. Beslutet fördes in i den lokala trafikföreskriften.

Den 4 september 2006 beslutar kommunen om att tillfälligt häva beslutet, och sänka hastigheten till 50.

Det är det beslutet som polisen och kommunen inte hittade 2013. Det var därför Patric Johansson slapp betala sina fortkörningsböter. Kommunen och polisen utgick då ifrån att 70 fortfarande gällde.

2010 förde kommunen in uppgiften om att 50 är högsta tillåten hastighet på sträckan och att beslutet om 70 från 2000 är upphävt.

Jurister inkopplade

Inte heller den uppgiften lyckades de hitta när frågan var aktuell 2013.

– Det var jurister inkopplade då. De ville att det skulle göras en politisk behandling av frågan för att det behövdes ett förtydligande av vad som gäller, säger Sofia Elfström.

Slutsatsen är alltså att 50 varit högsta tillåtna hastighet vid Odenrondellen ända sedan 2006. Även om det var ett tillfälligt beslut man fattade då om att sänka hastigheten.

Kristinehamns kommun betraktar nu ärendet som avslutad

Och det gör polisen också:

– Ja, nu finns det ju papper på att det var rätt med 50 ända sedan 2006, säger polisintendent Carina Hertzberg.