2016-03-20 14:31

2016-03-20 14:31

Konst pryder betongmuren

KULTUR: Kjell Sundberg fick uppdraget av Värmlandstrafik

Stora konstverk i betong är knappast något nytt i Kristinehamn. Men Kjell Sundbergs utsmyckning av muren vid bussdepån är ny i sitt slag. Med hjälp av avancerad teknik syns hans bilder i betonggrafik.

När det stod klart att det skulle byggas en ny bussdepå i Kristinehamn tog Kjell Sundberg kontakt med Värmlandstrafiks vd Lars Bull och föreslog att företaget skulle smycka bygget med konstverk.

Lars Bull förklarade att det skulle bli en betongmur som kunde passa.

Nu börjar resultatet komma på plats.

Stort format

Konsten består av fyra stora triptyker i betonggrafik. Tekniken går ut på att man gjuter betongen på ett membran där man med hjälp av digital teknik skrivit ut en bild med ett material som hindrar betongen från att brinna. När man har gjutit färdigt används högtryckstvätt för att ta bort den lösa betongen. Det som blir kvar är en knivskarp bild i betongen.

Muren är 100 meter lång och vetter ut mot järnvägen. Fyra av betongsegmenten har bilder som Kjell Sundberg har gjort, dessutom kommer han att göra pelarformer i mosaik.

Bussar motivet

Bilderna är en beställning och det finns bussar och människor med för att illustrera verksamheten som ryms bakom muren. Kjell Sundbergs del var att ta fram underlaget i form av bilder. Han har använt fotografier som han har tagit och bearbetat dem i dator. Till dem har han även lagt till illustrationer som han har infogat i bilden. Resultatet blir en form av grafik. Utskrifterna har gjorts av ett företag i Finland som sedan har skickat membranen till betonggjuteriet i Kil.

– Det är en väldigt fascinerande teknik, säger Kjell Sundberg som passar på att hylla Värmlandstrafik som vågat testa den här nya tekniken.

Själv har han fått mersmak.

– Jag skulle gärna göra det igen, säger han.

När det stod klart att det skulle byggas en ny bussdepå i Kristinehamn tog Kjell Sundberg kontakt med Värmlandstrafiks vd Lars Bull och föreslog att företaget skulle smycka bygget med konstverk.

Lars Bull förklarade att det skulle bli en betongmur som kunde passa.

Nu börjar resultatet komma på plats.

Stort format

Konsten består av fyra stora triptyker i betonggrafik. Tekniken går ut på att man gjuter betongen på ett membran där man med hjälp av digital teknik skrivit ut en bild med ett material som hindrar betongen från att brinna. När man har gjutit färdigt används högtryckstvätt för att ta bort den lösa betongen. Det som blir kvar är en knivskarp bild i betongen.

Muren är 100 meter lång och vetter ut mot järnvägen. Fyra av betongsegmenten har bilder som Kjell Sundberg har gjort, dessutom kommer han att göra pelarformer i mosaik.

Bussar motivet

Bilderna är en beställning och det finns bussar och människor med för att illustrera verksamheten som ryms bakom muren. Kjell Sundbergs del var att ta fram underlaget i form av bilder. Han har använt fotografier som han har tagit och bearbetat dem i dator. Till dem har han även lagt till illustrationer som han har infogat i bilden. Resultatet blir en form av grafik. Utskrifterna har gjorts av ett företag i Finland som sedan har skickat membranen till betonggjuteriet i Kil.

– Det är en väldigt fascinerande teknik, säger Kjell Sundberg som passar på att hylla Värmlandstrafik som vågat testa den här nya tekniken.

Själv har han fått mersmak.

– Jag skulle gärna göra det igen, säger han.