2016-03-18 14:28

2016-03-18 14:29

Saknar del av sanningen

ARBETSMARKNADEN: Nollsummespel i rektryteringsprocess

Onsdagens artikel om att Keolis nyanställer tolv chaufförer till färdtjänsten har väckt känslor. Tomas Pettersson tycker det är fel att arbetsförmedlingen försöker framställa detta som något positivt genom att bara berätta halva sanningen.

– Vad de inte talar om är att vi är tolv chaufförer som kommer att bli arbetslösa, säger Tomas Pettersson.

Han är en av de färdtjänstchaufförer som i dag är anställda av Rudskoga Taxi och som inte är intresserade av att gå över till Keolis. Det normala förfarande är att den nya operatören tar över den tidigare operatörens personal.

– Men det är inte aktuellt för oss. För min del skulle det innebära en lönesänkning med 3000 kronor i månaden. De som nyanställs av Keolis nu får 6000 kronor mindre i månaden än vad vi har på Rudskoga Taxi, säger Tomas Pettersson.

Han menar att arbetsförmedlingen bidrar till lönedumpning då man ställer upp och hjälper Keolis att rekrytera personal.

Men att hjälpa företag med rekrytering ingår väl ändå i arbetsförmedlingens uppdrag?

– Jo, men det är också tolv andra som blir arbetslösa. Det kan inte vara arbetsförmedlingens uppdrag att bidra till arbetslöshet, svarar Tomas Pettersson.

Han är också kritisk mot att de som nu rekryteras kommer att få arbetslöshetsersättning under tiden de utbildas av Keolis.

– Det blir nästan som en form av sponsring från arbetsförmedlingens sida.

Orolig för kvaliteten

Inte heller Värmlandstrafik klarar sig undan kritik efter upphandlingen:

– De duckar bakom att Keolis har kollektivavtal. Jag tycker det är en feg inställning.

Tomas Pettersson har också nåtts av uppgiften att pensionärsorganisationer har hört av sig och uttryckt sin oro.

– Jag tycker synd om de äldre som känner oss som kör i dag som nu kommer att få helt nya chaufförer. Jag tror att det kommer att bli en kvalitetssänkning, åtminstone till att börja med, avslutar han.

– Vad de inte talar om är att vi är tolv chaufförer som kommer att bli arbetslösa, säger Tomas Pettersson.

Han är en av de färdtjänstchaufförer som i dag är anställda av Rudskoga Taxi och som inte är intresserade av att gå över till Keolis. Det normala förfarande är att den nya operatören tar över den tidigare operatörens personal.

– Men det är inte aktuellt för oss. För min del skulle det innebära en lönesänkning med 3000 kronor i månaden. De som nyanställs av Keolis nu får 6000 kronor mindre i månaden än vad vi har på Rudskoga Taxi, säger Tomas Pettersson.

Han menar att arbetsförmedlingen bidrar till lönedumpning då man ställer upp och hjälper Keolis att rekrytera personal.

Men att hjälpa företag med rekrytering ingår väl ändå i arbetsförmedlingens uppdrag?

– Jo, men det är också tolv andra som blir arbetslösa. Det kan inte vara arbetsförmedlingens uppdrag att bidra till arbetslöshet, svarar Tomas Pettersson.

Han är också kritisk mot att de som nu rekryteras kommer att få arbetslöshetsersättning under tiden de utbildas av Keolis.

– Det blir nästan som en form av sponsring från arbetsförmedlingens sida.

Orolig för kvaliteten

Inte heller Värmlandstrafik klarar sig undan kritik efter upphandlingen:

– De duckar bakom att Keolis har kollektivavtal. Jag tycker det är en feg inställning.

Tomas Pettersson har också nåtts av uppgiften att pensionärsorganisationer har hört av sig och uttryckt sin oro.

– Jag tycker synd om de äldre som känner oss som kör i dag som nu kommer att få helt nya chaufförer. Jag tror att det kommer att bli en kvalitetssänkning, åtminstone till att börja med, avslutar han.

Detta har hänt

Värmlandstrafik genomförde under fjolåret en ny upphandling av servicetrafiken och efter 30 år förlorade Rudskoga Taxi uppdraget.

Keolis och Skåre Taxi skulle ta över, men bara en vecka efter tilldelningsbeslutet drog sig Skåre Taxi ur.

Nu får Keolis all trafik.

Källa: