2016-03-17 13:18

2016-03-17 15:49

Polar köper Cabby

NÄRINGSLIV: Hoppet helt ute om en framtid i Kristinehamn

Tråkigt. Det är det första ord som yttras när beskedet kommenteras. Ett besked som innebär att en 50-årig industriepok i Kristinehamn är till ända.

Strax efter lunch kommer pressmeddelandet som talar om att Polar köper delar av konkursboet. Tony Ekström, vd för Polar, säger i pressmeddelandet att beslutet känns både bra och naturligt.

– Polar är sedan länge marknadsledande när det gäller just reservdelar. Nu kan vi säkerställa en långsiktig reservdelshantering av hög kvalitet för både handlare och Cabbyägare, säger han.

Ingen produktion

Men några nya Cabbyvagnar lär det inte bli. Polar köper enbart varumärket och reservdelshanteringen från Cabby konkursbo. Själva fastigheten och de inventarier som finns där ingår inte i affären.

Köpet är alltså vad konkursförvaltare Carl-Henry Salomonsson kallade ”nedläggningsbud”. Det har dock funnits de som har haft intresse av att driva produktionen vidare.

– Jag hade intressenter här så sent som i förra veckan, men de gjorde bedömningen att det inte fanns några realistiska möjligheter att driva verksamheten vidare, säger Carl-Henry Salomonsson.

Var det här det bästa budet?

– Det var det finansiellt sett högsta budet och Polar har en gedigen reservdelshantering. Vår förhoppning är att det här ska vara den bästa lösningen för de som har en Cabbyvagn.

Men är det den bästa lösningen för Kristinehamn?

– Nej, det är det kanske inte. Det här innebär att all kvarvarande verksamhet flyttar till Dorotea.

Är det du eller banken som har fattat beslut om vilket bud som ska antas?

– I slutänden är det förstås banken, i det här fallet Handelsbanken, som har avgörandet, svarar Carl-Henry Salomonsson.

Hade banken flera bud att ta ställning till?

– Ja, det fanns ett annat bud om att ta över reservdelshanteringen, men till ett lägre pris. Det budet hade inneburit att viss verksamhet skulle bli kvar i Kristinehamn. Det handlade om tre till fem jobb inom lager.

Vad händer med fastighet och inventarier?

– Inventarierna kommer att auktioneras ut. De är redan överlämnade till en auktionsfirma. Vad gäller fastigheten får vi se vad som händer. Jag har fått en del förfrågningar och det kan säkert bli fler nu. Jag tror att många har valt att avvakta vad som händer, säger Carl-Henry Salomonsson.

Dämpade röster

Kommunalrådet Bjarne Olsson är förstås dämpad när han får beskedet om att hoppet är ute för Cabby:

– Det är otroligt tråkigt för Kristinehamn att produktionen försvinner. Det är ett av våra äldsta och finaste varumärken. Jag lider verkligen med de anställda.

Näringslivschef Madelen Richardsson är inne på samma spår:

– Tråkigt. Det är en era som försvinner från Kristinehamn. Jag hade en förhoppning om att någonting skulle bli kvar, men nu försvinner allt.

Företagarnas ordförande i Kristinehamn, Jan Karlsson, talar om en tung dag för Kristinehamn.

– Vi hade hoppats på en bättre lösning. Det här är inte alls bra för stan, säger han.

Strax efter lunch kommer pressmeddelandet som talar om att Polar köper delar av konkursboet. Tony Ekström, vd för Polar, säger i pressmeddelandet att beslutet känns både bra och naturligt.

– Polar är sedan länge marknadsledande när det gäller just reservdelar. Nu kan vi säkerställa en långsiktig reservdelshantering av hög kvalitet för både handlare och Cabbyägare, säger han.

Ingen produktion

Men några nya Cabbyvagnar lär det inte bli. Polar köper enbart varumärket och reservdelshanteringen från Cabby konkursbo. Själva fastigheten och de inventarier som finns där ingår inte i affären.

Köpet är alltså vad konkursförvaltare Carl-Henry Salomonsson kallade ”nedläggningsbud”. Det har dock funnits de som har haft intresse av att driva produktionen vidare.

– Jag hade intressenter här så sent som i förra veckan, men de gjorde bedömningen att det inte fanns några realistiska möjligheter att driva verksamheten vidare, säger Carl-Henry Salomonsson.

Var det här det bästa budet?

– Det var det finansiellt sett högsta budet och Polar har en gedigen reservdelshantering. Vår förhoppning är att det här ska vara den bästa lösningen för de som har en Cabbyvagn.

Men är det den bästa lösningen för Kristinehamn?

– Nej, det är det kanske inte. Det här innebär att all kvarvarande verksamhet flyttar till Dorotea.

Är det du eller banken som har fattat beslut om vilket bud som ska antas?

– I slutänden är det förstås banken, i det här fallet Handelsbanken, som har avgörandet, svarar Carl-Henry Salomonsson.

Hade banken flera bud att ta ställning till?

– Ja, det fanns ett annat bud om att ta över reservdelshanteringen, men till ett lägre pris. Det budet hade inneburit att viss verksamhet skulle bli kvar i Kristinehamn. Det handlade om tre till fem jobb inom lager.

Vad händer med fastighet och inventarier?

– Inventarierna kommer att auktioneras ut. De är redan överlämnade till en auktionsfirma. Vad gäller fastigheten får vi se vad som händer. Jag har fått en del förfrågningar och det kan säkert bli fler nu. Jag tror att många har valt att avvakta vad som händer, säger Carl-Henry Salomonsson.

Dämpade röster

Kommunalrådet Bjarne Olsson är förstås dämpad när han får beskedet om att hoppet är ute för Cabby:

– Det är otroligt tråkigt för Kristinehamn att produktionen försvinner. Det är ett av våra äldsta och finaste varumärken. Jag lider verkligen med de anställda.

Näringslivschef Madelen Richardsson är inne på samma spår:

– Tråkigt. Det är en era som försvinner från Kristinehamn. Jag hade en förhoppning om att någonting skulle bli kvar, men nu försvinner allt.

Företagarnas ordförande i Kristinehamn, Jan Karlsson, talar om en tung dag för Kristinehamn.

– Vi hade hoppats på en bättre lösning. Det här är inte alls bra för stan, säger han.