2016-03-17 11:03

2016-03-17 11:03

Fusion mellan glas och måleri

KVARTERET VÅGEN: Lena Funcke och Mary Yngström ställer ut

Två helt olika uttrycksmedel visas i Galleri lilla Vågen med början på lördag. Då har Lena Funcke vernissage med sitt måleri och Mary Yngström med glasfusion.

Från början var det meningen att bara Lena Funcke skulle ställa ut i galleriet men hon tyckte att det skulle vara trevligt med ytterligare en konstform. Hon hade sett en glaskrans som Mary Yngström gjort och tyckte att det var spännande och att de två konstformerna kompletterar varandra.

Specialglas

Mary Yngström har genom åren sökt och testat olika uttrycksformer, bland annat har hon gått keramikkurser.

Men det var när hon gick Gun Liljas kurser i glasfusion som hon hittade rätt.

– Jag utgår från ett glas som heter Bull's eye, säger hon. Det är ett specialglas som är lätt att smälta.

När hon till exempel gör en blomsterkrans använder hon dubbla lager av glas, ett transparent och ett färgat.

Till den runda kransen har hon en mall, men blommorna gör hon på fri hand. De smälts ihop i en ugn vid en temperatur av 810 grader. När de svalnat byggs de ihop det med själva kransen vid en temperatur av 735 grader. Det momentet kallas slumping.

Formar

Det är en process som går att styra och resultatet blir som tänkt. Svårare är det att experimentera med till exempel gammalt fönsterglas och mosade ölflaskor. Men det är samtidigt väldigt spännande att se vad som händer när man inte har full kontroll över skeendet.

Till fat och vaser kan hon använda formar av till exempel keramik som täcks med glasbitar. De smälter i ugnen och ”rinner” ner så kanterna blir ojämna och får ett alldeles eget uttryck.

Mary visar ett 25-tal glasföremål, allt från fönsterprydnader och fat i olika former till smycken. Hon säger själv att det är en hobby och att det är första gången som hon visar sina glasverk för en publik.

Även Lena Funcke har sökt sig fram men inom måleriets ramar.

– Jag har alltid tecknat och målat, säger hon.

Hon har gått åtskilliga kurser bland annat för Gertrud Bensow-Lööf. Men det var när Lena bodde i Skåne i början på 2000-talet och gick en kurs för Lolo Tillberg som det lossnade på riktigt.

Lena har deltagit i ett flertal utställningar och även haft separatutställningar. Förra året fick hon i uppdrag att illustrera Lions jultjuga.

Bibelpapper

Hennes måleri är ofta inspirerat av naturen och det pendlar mellan föreställande och abstrakt. Hon har även utgått från krokiteckningar och omvandlat kroppar i rörelse till akvareller.

– Jag har också börjat trycka på bibelpapper, säger hon.

Då målar man med akvarellfärg och skrynklar sedan ihop papperet och trycker det mot ett akvarellpapper.

Det kan sedan fungera som det är, eller också blir det till en del av ett collage med tredimensionell effekt.

– Det blir som ett pussel. I det kan det även ingå en riktig fågelfjäder, en död fjäril eller något annat från naturen, förklarar hon.

Det blir en monotypi, vilket är en tryckteknik där varje tryckbild är unik och som inbjuder till fantasifulla tolkningar.

Utställningen pågår till och med den 10 april.

Från början var det meningen att bara Lena Funcke skulle ställa ut i galleriet men hon tyckte att det skulle vara trevligt med ytterligare en konstform. Hon hade sett en glaskrans som Mary Yngström gjort och tyckte att det var spännande och att de två konstformerna kompletterar varandra.

Specialglas

Mary Yngström har genom åren sökt och testat olika uttrycksformer, bland annat har hon gått keramikkurser.

Men det var när hon gick Gun Liljas kurser i glasfusion som hon hittade rätt.

– Jag utgår från ett glas som heter Bull's eye, säger hon. Det är ett specialglas som är lätt att smälta.

När hon till exempel gör en blomsterkrans använder hon dubbla lager av glas, ett transparent och ett färgat.

Till den runda kransen har hon en mall, men blommorna gör hon på fri hand. De smälts ihop i en ugn vid en temperatur av 810 grader. När de svalnat byggs de ihop det med själva kransen vid en temperatur av 735 grader. Det momentet kallas slumping.

Formar

Det är en process som går att styra och resultatet blir som tänkt. Svårare är det att experimentera med till exempel gammalt fönsterglas och mosade ölflaskor. Men det är samtidigt väldigt spännande att se vad som händer när man inte har full kontroll över skeendet.

Till fat och vaser kan hon använda formar av till exempel keramik som täcks med glasbitar. De smälter i ugnen och ”rinner” ner så kanterna blir ojämna och får ett alldeles eget uttryck.

Mary visar ett 25-tal glasföremål, allt från fönsterprydnader och fat i olika former till smycken. Hon säger själv att det är en hobby och att det är första gången som hon visar sina glasverk för en publik.

Även Lena Funcke har sökt sig fram men inom måleriets ramar.

– Jag har alltid tecknat och målat, säger hon.

Hon har gått åtskilliga kurser bland annat för Gertrud Bensow-Lööf. Men det var när Lena bodde i Skåne i början på 2000-talet och gick en kurs för Lolo Tillberg som det lossnade på riktigt.

Lena har deltagit i ett flertal utställningar och även haft separatutställningar. Förra året fick hon i uppdrag att illustrera Lions jultjuga.

Bibelpapper

Hennes måleri är ofta inspirerat av naturen och det pendlar mellan föreställande och abstrakt. Hon har även utgått från krokiteckningar och omvandlat kroppar i rörelse till akvareller.

– Jag har också börjat trycka på bibelpapper, säger hon.

Då målar man med akvarellfärg och skrynklar sedan ihop papperet och trycker det mot ett akvarellpapper.

Det kan sedan fungera som det är, eller också blir det till en del av ett collage med tredimensionell effekt.

– Det blir som ett pussel. I det kan det även ingå en riktig fågelfjäder, en död fjäril eller något annat från naturen, förklarar hon.

Det blir en monotypi, vilket är en tryckteknik där varje tryckbild är unik och som inbjuder till fantasifulla tolkningar.

Utställningen pågår till och med den 10 april.