2016-03-16 18:36

2016-03-16 18:36

"Företag behöver näring för att växa"

NÄRINGSLIV: Landsomfattande kampanj för företagares villkor

Företagarna, LRF och Svenskt näringsliv har startat en gemensam kampanj som genomförs över hela landet. Kampanjen går under namnet Gilla företagsamhet.

De tre ovan nämnda organisationerna representerar drygt 10 000 företag i Värmland. Kommande helg planeras aktiviteter i Kristinehamn, Karlstad och Kil där kunder i rad butiker kommer att få med sig en pappmugg med lite mylla och några solrosfrön. Vatten får man stå för själv. Muggen ska ses som en symbolisk bild för landets näringsliv.

– Företagen behöver också näring för att växa precis som solrosorna, förklarar Urban Svanberg, regionchef på Svenskt näringsliv.

Träffar politiker

I kampanjen ingår också träffar med lokalpolitiker. Därför har kommunstyrelsens ordförande Bjarne Olsson (S) och oppositionsrådet Marie Oudin (M) bjudits in att träffa tre lokala företagare samt Urban Svanberg och LRF:s Jenny Nilsson.

Diskussionen svänger från högt till lågt likväl som från lokalt till nationellt. Lotta Isberg på Metro efterlyser ett bättre bemötande från kommunens sida när hon som lokal företagare hör av sig med olika spörsmål.

– Jag tycker att man bör få ett svar och att man ska slippas kopplas runt, säger hon.

Bjarne Olsson håller med om att det är olyckligt att behövas kopplas mellan olika tjänstemän:

– Det ska räcka med ett samtal så löser vi det internt sedan.

Fredrik Hedberg från Västanås gård vill veta mer om vad kommunen gör för att underlätta för nya företagsetableringar. Marie Oudin svarar att man just nu arbetar med att få mer planlagd mark som kan användas, i dag är det en bristvara i kommunen.

Skickar med uppåt

Företagarnas lokale ordförande Jan Karlsson är hantverkare och har märkt av hur telefonen slutat ringa sedan reglerna för Rut- och Rotavdrag ändrades vid årsskiftet.

– Risken är att svartjobben ökar. Därför tycker jag ni kan skicka med det uppåt i respektive parti, även om det inte är någon lokal fråga, säger han.

Trygghet i centrum är en annan fråga som ventileras. Något som sträcker sig från att tända gatubelysningen tidigare till att ha fler poliser på gatorna.

De tre ovan nämnda organisationerna representerar drygt 10 000 företag i Värmland. Kommande helg planeras aktiviteter i Kristinehamn, Karlstad och Kil där kunder i rad butiker kommer att få med sig en pappmugg med lite mylla och några solrosfrön. Vatten får man stå för själv. Muggen ska ses som en symbolisk bild för landets näringsliv.

– Företagen behöver också näring för att växa precis som solrosorna, förklarar Urban Svanberg, regionchef på Svenskt näringsliv.

Träffar politiker

I kampanjen ingår också träffar med lokalpolitiker. Därför har kommunstyrelsens ordförande Bjarne Olsson (S) och oppositionsrådet Marie Oudin (M) bjudits in att träffa tre lokala företagare samt Urban Svanberg och LRF:s Jenny Nilsson.

Diskussionen svänger från högt till lågt likväl som från lokalt till nationellt. Lotta Isberg på Metro efterlyser ett bättre bemötande från kommunens sida när hon som lokal företagare hör av sig med olika spörsmål.

– Jag tycker att man bör få ett svar och att man ska slippas kopplas runt, säger hon.

Bjarne Olsson håller med om att det är olyckligt att behövas kopplas mellan olika tjänstemän:

– Det ska räcka med ett samtal så löser vi det internt sedan.

Fredrik Hedberg från Västanås gård vill veta mer om vad kommunen gör för att underlätta för nya företagsetableringar. Marie Oudin svarar att man just nu arbetar med att få mer planlagd mark som kan användas, i dag är det en bristvara i kommunen.

Skickar med uppåt

Företagarnas lokale ordförande Jan Karlsson är hantverkare och har märkt av hur telefonen slutat ringa sedan reglerna för Rut- och Rotavdrag ändrades vid årsskiftet.

– Risken är att svartjobben ökar. Därför tycker jag ni kan skicka med det uppåt i respektive parti, även om det inte är någon lokal fråga, säger han.

Trygghet i centrum är en annan fråga som ventileras. Något som sträcker sig från att tända gatubelysningen tidigare till att ha fler poliser på gatorna.