2016-03-11 06:00

2016-03-11 06:00

Bäst på kundbemötande

NÄRINGSLIV: Får åka till Europamötet i Rom och ta emot diplom

Utmärkelse. Virén bil i Kristinehamn är bäst i Sverige på kundbemötande inom Toyota. Under onsdagen fick företaget ta emot den hedrande utmärkelsen av bland andra Xavier Heylen, VD för Toyota Sweden.

Claes Virén, VD på Virén bil, är både rörd, glad och lite chockad över utmärkelsen. Han och kollegorna överraskades på onsdagsmorgonen av att ett sällskap från Toyota Sveriges huvudkontor knackade på dörren för att tilldela dem utmärkelsen Ichiban Award.

– Toyota delar varje år ut ett pris till den återförsäljare i varje land som har bäst kundbemötande. I år blev det Kristinehamn som var bäst i Sverige, förklarar servicemarknadschef Magnus Croneborg.

Anade inget

Ichiban Award är Toyotas viktigaste utmärkelse som har delats ut sedan 2007. Ordet Ichiban kommer från det japanska uttrycket ”okyakusama ichiban” som betyder kunden först.

Under två år har Viréns bil kommit på andra plats, men i år får företaget stå högst upp på prispallen.

– Jag anade ingenting, säger Claes Virén med ett brett leende.

Utmärkelsen har de fått i hård konkurrens. I Sverige finns 105 verkstäder och 85 återförsäljare av Toyota.

– Det är inte Toyota som har utsett pristagaren, utan kunderna själva genom de kundundersökningar vi har gjort, förklarar Toyota Sveriges vd Xavier Heylen.

Vad tror du är anledningen till att ni har lyckats så bra med ert kundbemötande?

– Dels att vi har stor erfarenhet efter att ha jobbat i 43 år med Toyota i Kristinehamn, men också för att vi är ett team där alla förstår att kunden är viktig och som jobbar åt samma håll, svarar Claes Virén.

Marcus Virén förklarar att man hela tiden försöker jobba efter ledordet ”kaizen” som är japanska och betyder ständig förbättring.

Priset omfattar både försäljnings- och verkstadsdelen. Diplomet kommer att överlämnas under Europamötet i Rom den 11 maj, då en återförsäljare från varje europeiskt land deltar. Då kommer även Toyota Japans högsta chef att medverka.

Claes Virén, VD på Virén bil, är både rörd, glad och lite chockad över utmärkelsen. Han och kollegorna överraskades på onsdagsmorgonen av att ett sällskap från Toyota Sveriges huvudkontor knackade på dörren för att tilldela dem utmärkelsen Ichiban Award.

– Toyota delar varje år ut ett pris till den återförsäljare i varje land som har bäst kundbemötande. I år blev det Kristinehamn som var bäst i Sverige, förklarar servicemarknadschef Magnus Croneborg.

Anade inget

Ichiban Award är Toyotas viktigaste utmärkelse som har delats ut sedan 2007. Ordet Ichiban kommer från det japanska uttrycket ”okyakusama ichiban” som betyder kunden först.

Under två år har Viréns bil kommit på andra plats, men i år får företaget stå högst upp på prispallen.

– Jag anade ingenting, säger Claes Virén med ett brett leende.

Utmärkelsen har de fått i hård konkurrens. I Sverige finns 105 verkstäder och 85 återförsäljare av Toyota.

– Det är inte Toyota som har utsett pristagaren, utan kunderna själva genom de kundundersökningar vi har gjort, förklarar Toyota Sveriges vd Xavier Heylen.

Vad tror du är anledningen till att ni har lyckats så bra med ert kundbemötande?

– Dels att vi har stor erfarenhet efter att ha jobbat i 43 år med Toyota i Kristinehamn, men också för att vi är ett team där alla förstår att kunden är viktig och som jobbar åt samma håll, svarar Claes Virén.

Marcus Virén förklarar att man hela tiden försöker jobba efter ledordet ”kaizen” som är japanska och betyder ständig förbättring.

Priset omfattar både försäljnings- och verkstadsdelen. Diplomet kommer att överlämnas under Europamötet i Rom den 11 maj, då en återförsäljare från varje europeiskt land deltar. Då kommer även Toyota Japans högsta chef att medverka.

Ichiban Award

Priset delas ut till den mest framgångsrika återförsäljaren när det gäller att visa ett enastående kundbemötande vid både försäljning och service.

Ichiban Award är Toyotas viktigaste utmärkelse och har deltas ut sedan 2007. Ordet Ichiban kommer från det japanska uttrycket Okyakusama Ichiban som på japanska betyder kunden först.

Källa: Toyota